Instagram'dan Satış Yapmak İsteyenlere Hap Bilgiler
İnternet eskiden sadece tek taraflı bir dükkan niteliği taşırken, şimdi her satıcının aynı zamanda da bir alıcı konumunda olduğu bir mecraya dönüştü. İyi bir niş pazar bulmak online veya offline her türlü satış stratejisinde araştırılması gereken konuların başında geliyor. Çünkü günümüzde sosyal medyanın ki dolayısıyla tüm internet mecrasının ulaşmış olduğu nokta büyük bir çöplükten ibaret. Bu çöplükte alacağımız ürünü bulmak da sattığımız ürüne talep edecek kitleyi bulmakta gittikçe zorlaşmış durumda.
Satış yapmak için dijitalde kullanabileceğin birçok mecra bulunmakta. Fakat bunlardan bazıları diğerlerine göre daha ön plana çıkmakta. Öncelikle satacağın ürünün niteliğini belirlemek ve ona uygun bir sınıflandırma yapmak oldukça önemli. Diyelim ikinci el bir kıyafet satmayı düşünüyorsun. Senin ürününü alacak niş kitleyi özellikle o konuya odaklanmış mobil uygulamalar aracılığıyla bulabilirsin. Fakat fiziki ortamda olduğu gibi orada da tek bir dükkana bağlı kalmana gerek yok. Böylece tek bir yere umut bağlamak yerine yumurtalarını farklı sepetlere koyarak kaybetme riskini azaltmış olursun. Bu sepetlerden en büyüğü ve en çok tercih edileni de kuşkusuz ki instagram. Instagramı hem sosyalleşmek için hem de alışveriş yapmak için kullanıyoruz. Durum böyle olunca da milyonlarca alıcı ve satıcı tek bir pazarda buluşmuş oluyor. Pazarın kalabalık olması alıcılar için çeşitlilik sunsa da satıcılar için de büyük bir rekabet ortamı yaratabiliyor. Bu sebeple belirli kıstaslara uymak da büyük bir önem arz ediyor.
Instagram’da Satış Yaparken Göz Önünde Bulundurman Gerekenler
Hedef Kitleni Belirle
Dünya üzerinde instagram kullanıcı sayısı 1 milyarın üzerinde. Türkiye’de ise 38 milyon kullanıcıya sahip. Bu sebeple eğer Türkiye’ye hitap eden bir ürün gamın varsa bu 38 milyon kişiyi doğru bir şekilde elemen gerekir. Çünkü hiç bir zaman bir ürün herkese hitap etmez. Bu elemeyi yaparken işini kolaylaştırmak için kendine bir tablo hazırlayabilirsin. İçerisine; ürünlerin hangi cinsiyete hitap ediyor, hangi yaş aralığının senin ürünlerine daha çok ihtiyacı var ya da alma potansiyeli var, ürünlerini satın alacak kitle hangi semtlerde ikamet ediyor ve hangi mesleklere sahipler. Bunları en başta belirlemen ileride reklam vereceğin zaman da işini kolaylaştıracaktır. Ayrıca hedef kitleni tanırsan onlara ürününü nasıl pazarlaman gerektiğini de öğrenmiş olursun.
Instagram’ı Tanı
Sıra geldi satış yapacağımız dükkanımızı tanımaya. Instagram ne kadar uzun süredir hayatımızda olsa da onu bu zamana kadar sadece bir eğlence aracı olarak kullandık. Fakat şimdi işi bir tık daha profesyonelliğe taşıyacaksın.Bu yüzden Instagram'ı ve satış için kullanabileceğin özelliklerini tanımak çok önemli. Ayrıca Instagram algoritması gereği, özelliklerinin çoğundan yararlanan kullanıcıları daha gösterilebilir kılarak daha fazla insana ulaşmasına da destek oluyor.
İşletme Hesabı
İşletme hesabı profesyonel bir satış yapmak isteyen tüm kullanıcıların mutlaka geçmesi gereken bir hesap. Çünkü işletme hesabı sayesinde reklam verebilir ve daha da önemlisi gönderilerinin izlenme, tıklanma ve dönüşüm gibi önemli metriklerini takip ederek doğru analizlerde bulunman için sana yardımcı olur.
Kurumsal mı Samimi mi?
Bu durum birçok kişinin aklını kurcalayan bir soru. Müşteri ilişkilerinde ve instagram profilinde resmi ve kurumsal görünmek mi önemli yoksa samimi ve daha resmi olmayan postlar mı paylaşılmalı. Yapılan araştırmalara göre büyük bir holding ya da şirket olmadığın sürece daha küçük işletmeler için bir tık daha samimi görünmek müşterilere kendini daha yakın hissettiriyor. Bu sebeple aslında ikisinin ortasını bulmak en doğrusu. Ne laubali olmak ne de aşırı resmi olmak. Orta karar en iyisi.
Logo Kullanımı
Profil fotoğrafında logonun olması müşterilerin daha güvenli alışveriş yapmalarında etkisi olacaktır. Ne kadar müşteri ilişkilerinde resmi bir samimiyet gerekliyse sayfada da bu yansıtılmalı. Bu sebeple logo ve özellikle markanı temsil eden bir logo kullanmak profilin için iyi olacaktır.
Hashtag Kullanımı
Hashtag kullanmak seni bir anda binlerce kişiye ulaştırmaz. Fakat ürününle ilgilenecek daha fazla insana ulaşmanı sağlar. Bir dönem hashtag kullanımı inanılmaz derecede artış göstermişti. Sırf o hashtaga tıklayan ya da takip eden insanlara ulaşabilmek için postun altına metinden çok hashtag yerleştirilmeye başlanmıştı. Instagram bir süre sonra bu duruma son vermek için farklı bir algoritma geliştirdi. Eğer belirli bir sayıdan çok daha fazla hashtag kullanılırsa algoritma onu spamlayarak keşfette çıkarmamaya başladı. Bu yüzden 2-11 arası hashtag sayısı gayet idealdir. Burada önemli olan her postta aynı hashtagi kullanmaktansa her birinde ayrı ve özgün hashtagler kullanmak en ideali olacaktır.
Web Sitesine Gerek Var mı?
Bu soru elbette senin hedeflerine ve bütçene bağlı. Eğer sadece instagram üzerinden belirli bir satışı rahatlıkla yapabiliyorsan ve ürünlerini göstermek için profilin vitrinin olabiliyorsa web sitesine gerek yok. Fakat web sitesi için tüm gerekli şartları sağlama imkanın varsa, ayrıca instagram üzerinde ürünlerini tanıtman yetersiz geliyorsa o zaman bir web sitesi açmayı düşünebilirsin.
Güvenli Ödeme
Instagram’da bildiğin üzere satış yaparken havale dışında bir ödeme yöntemi kullanamıyorsun. Bu sebeple bir kaç farklı seçeneği kullanmak kalıyor. Eğer web siten varsa buradan satın almaya yönlendirebilirsin. Web siten yoksa da güvenli ödeme yöntemlerinden biri ile anlaşarak o kurum üzerinde satışını yapabilirsin.Diğer yöntemler ise havale veya kapıda ödeme seçenekleri olacaktır.
Instagram Shop
Instagram’ın yakın geçmişte sunmaya başladığı ve gittikçe yaygınlaşan Instagram shop özelliği sayesinde gönderilerine ve hikayelerine ürünlerini ekleyebilirsin. Eğer yönlendirebileceğin bir web adresi varsa müşterilerinin ürünü daha rahat incelemelerini sağlayabilirsin. Ayrıca bu özellik ile ürünlerini doğrudan web sitene de bağlayabilirsin.
Profil Vitrini
Profilinin, ürünlerin bir vitrini olduğunu hiçbir zaman unutma. Nasıl fiziki bir dükkanda satıcı her gün vitrininin tozunu alır, en güzel olan ürünleri ön plana koyarsan sende aynısını Instagram profilin için yapmalısın. Daima aktif tutmalı ve en beğenilen ürünleri belirli aralıklarla tekrar paylaşmalısın.
Influencer Marketing
Günümüzde dijital pazarlama yöntemleri oldukça çok çeşitlilik göstermektedir. Influencer marketing de bunlardan biri. Sosyal medyanın bilirkişisi olan bu insanlardan destek almak, işbirliği yapmak ürünlerinin daha hızlı olarak yayılmasına ve tanınmasına olanak sağlar. İlla ki büyük influencerlar ile de çalışmana gerek yok. Mikro influencerlar ile de büyük başarılar kazanabilirsin.
Rakip Analizi
Rakipler bir tek senin ürünlerine benzer ürünler satan kullanıcılardan oluşmaz. Kendini geliştirmek için mutlaka daha büyük ve tanınan markaları da inceleyerek, onların stratejilerini anlamak ve kendi lehine uygulamak, satış tekniğini geliştirmende büyük katkı sağlayacaktır.
Müşteri Yorumları
Sanılanın aksine müşteri yorumları insanların bir tık daha markaya güven duymasını sağlar. Müşterilerinle yaptığın yazışmalarda izinleri dahilinde ve isim, fotoğraf gibi bölümlerini gizleyerek bu olumlu yorumları ara ara paylaşabilir, ne kadar güvenilir bir markanın olduğunu ve ürünlerinin ne kadar başarılı olduğunu onlara gösterebilirsin. Ayrıca bunları post yerine hikaye olarak eklemek ve sonrasında öne çıkanlarda saklaman daha profesyonel bir hesap izlenimi verecektir.
Reklam Vermek
Reklam vermek her zaman çok satış yapmak ya da çok takipçi kazanmak için yapılması gereken ilk adım değildir. Çünkü eğer belirli bir post sayın yoksa, belirli bir takipçin yoksa bu gibi sebepler yüzünden insanlar sayfanı ziyaret etse dahi güven duymadıkları için alışveriş yapmazlar. Fakat reklamına tıkladıkları için buna ücret ödemiş olursun. Bu sebeple sayfan belirli bir seviyeye ulaştıktan sonra reklam vermek daha uygun olacaktır.
Sürdürülebilirlik
Instagram’da başarılı olmanın en önemli yolu ise sürdürülebilir olmak, doğru zamanla ile postları paylaşmak, özgün olmak ve verileri iyi analiz edebilmekten geçer.