Reklamsız sosyal medya deneyimi mümkün mü?
Facebook kurucusu Mark Zuckerberg’in ABD’de senato önünde ifade vermesine kadar giden ‘Cambridge Analytica veri skandalı’ sürecinin ardından sosyal medya reklamları, verilerin satılarak elde edilen gelirler ve hepsinden önemlisi tüm bu süreçlerden habersiz olan kullanıcılar gündem olmuştu. Şimdilerde ise, yayıncıların reklamlarını bloke eden sistemlerin başarısı ve ‘reklamsız sosyal medya’ konusu konuşuluyor. Sosyal medya hizmetleri sunan
Crovu, reklamsız sosyal medya dönemini araştırdı.
Reklam engelleyen programlar, Almanya’da 4 reklamdan birini bloke etti
Reklamsız internet kullanımı dendiğinde akla gelen program olan Adblock Plus’a karşı geçtiğimiz günlerde Almanya’da dava açılmıştı. Alman Yüksek Mahkemesi, Adblock Plus’ın arkasındaki şirket olan Eyeo’yu bu konuda suçsuz buldu. İnternet yayıncılığında reklam engelleme programlarının yasallığı, etikliği paylaşılırken bu kararın birçok anlamda emsal teşkil edebileceği ve yayıncıların politikasını şekillendirebileceği söyleniyor. Almanya’da reklam engelleme programlarının, 4 reklamdan 1’inin gösterilmemesini sağladığını söylemeliyiz.
Sosyal medya reklamsız olabilir mi?
Sosyal medya kullanıcılarını en çok rahatsız eden konulardan ‘reklamlar’ olunca, reklamsız sosyal medya deneyimine dönük projeler de karşımıza çıkmaya başladı. Bu uygulamalardan bir tanesi Vero oldu. Daha az sosyal medya, daha fazla yaşam sloganıyla yola çıkan Vero, açık bir şekilde günümüz sosyal medya kullanım alışkanlıklarına karşı geliştirilmiş bir proje. Vero, şu anda her geçen gün artan kullanıcı sayısıyla gündemde yer tutmayı sürdürse de, Instagram, Facebook ve Twitter gibi devlere karşı ne kadar başarılı olabilecek zaman gösterecek.
Facebook veri gizliliğine yönelik boykottan etkilendi mi?
Yazımızın başında bahsettiğimiz konuya geri dönersek, ‘reklamın iyisi kötüsü olmaz’ olarak ifade edilen klasik sözü tekrar telaffuz etmemiz gerekecek. Facebook yayınladığı son raporunda, mobil ve masaüstü reklam gelirinde yükseliş olduğu gibi aynı zamanda yeni kullanıcı sayısında da ciddi bir artış yaşadığını paylaştı.
Tüm bu uygulamalar, web siteleri ve platformlar reklam konusunda farklı stratejiler izliyor. Ücretli abonelikler, veri satışları ve doğal reklamlar, akıllara ‘eğer bir ürün için para ödemiyorsanız, ürün sizsiniz’ sözünü tekrar getiriyor.