Süper lüks çantalarda 'Made in China' krizi

Süper lüks çantalarda 'Made in China' krizi
Sosyal medyada son zamanlarda gündem olan videolar, birçok ünlü lüks markanın üretim yerleriyle ilgili şaşırtıcı gerçekleri ortaya koyuyor. Dünyaca ünlü bu çantalar Çin'deki atölyelerde mi üretiliyor?

Son zamanlarda TikTok'da paylaşılan videolara göre, lüks çantaların yüzde 80'inin Çin'de üretildiği iddia ediliyor. Sosyal medya üzerinden gündem olan bu konu hakkında tek bir video 10 milyondan fazla izlenme kaydetti.

'senbags2' adlı hesabın videosunda 'Çin fabrikalarında lüks markaların çantalarının üretildiği, sadece yeniden paketleme ve logo yerleştirme yapıldığı' iddia edilmişti.

Statista’nın 2023 verilerine göre dünya genelinde 'lüks' kategorisinde sınıflandırılan 200 ila 250 arasında moda ve aksesuar markası bulunuyor. Ancak bu markaların yalnızca 70 ila 100 kadarı, küresel çapta tanınan ve en üst segmentte yer alan markalar arasında gösteriliyor. Bu seçkin markaların büyük bölümü ise LVMH ve Kering gibi dev lüks grupların bünyesinde yer alıyor.

hermes.jpg

HERMÈS ÇANTALARINI ÇİN'DE ÜRETMİYOR

Newsweek bu firmalarla iletişime geçerek iddiaları sordu. Habere göre, Hermès çantalarını Çin'de üretmiyor. Fransız markası Hermès çantalarını Fransa'da üretiliyor ve markanın Paris'in hemen dışında Pantin, Ardennes, Lyon ve Normandiya gibi bölgelerde atölyeleri bulunuyor.

Hermès yetkililerin yaptığı açıklamaya göre, tek bir Hermès çantası yaratmak 15 ila 40 saat sürebiliyor. Birkin, Kelly veya Constance gibi ikonik modelleri üretebilmeleri için ise işçiler 5 yıla kadar eğitim alabiliyor. Hermès, deriden çantaya kadar kalite kontrolünü sağlamak için kendi tabakhanelerini kullanırken, genellikle çantanın altında veya içinde bulunan sıcak kod içeren damgalar yılı ve atölyeyi belirtir.

AVRUPA'DAN YALANLAMA MESAJI

Lyst endeksine göre 2024'ün 4. çeyreğine ait dünyanın en popüler üç lüks moda markası Prada, Miu Miu ve Sanit Laurent oldu.

Prada Group'a ait olan Prada ve Prada'nın yakın markası olan Miu Miu çantaların İtalya'da ürettiklerini açıkladı. Ayrıca İtalya'nın Toskana bölgesindeki Valvigna kompleksinin markanın üretimi için önemli bir yer olduğunun üstünü çizdi.

Uzmanlara göre bir ürünün "Made in USA" (ABD'de Üretildi) olarak etiketlenmesi için, ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC) kuralları gereği "tümü veya neredeyse tamamının o ülkede üretildiği" standardına uyması gerekiyor. Bu, bir ürünün tüm önemli parçalarının, işlenmesinin ve işçiliğinin ABD menşeli olması gerektiği anlamına geliyor. Kurallara göre son montaj da ABD'de gerçekleşmeli, ve ürün "yurtdışında önemli ölçüde dönüştürülmüş" olmamalı.

AB'de etiketleme ise 952/2013 sayılı AB Yönetmeliği kapsamında yönetilir. Ancak Fransa ve İtalya'nın lüks ve zanaatkar endüstrilerini korumak için daha katı yönergeleri bulunuyor.

Ürünün İtalya'da üretilmesi, üretim sürecinin büyük bir kısmının İtalya'da olması durumunda "Made in Italy" olarak etiketlenir. "Made in France" etikini kullanabilmek için ürünün çoğu kısmını Fransa'da yapılması gereklidir.

Hermès başta olmak üzere birçok Fransız moda markası, üretim sürecinin tüm adımlarını tasarım, malzeme temini, kesim, montaj ve son dokunuşlar Fransa’da gerçekleştirmeye özen gösteriyor. Hatta birçok marka, ürünün temel özelliklerinin Fransa’da üretilmesini ve maliyetinin en az %50’sinin Fransız operasyonlarından karşılanmasını şart koşan "Origine France Garantie" (OFG) adlı katı bir sertifikaya da sahip. Bu nedenle hem marka yetkilileri hem de ülke yasaları, sosyal medyada dolaşan Çin'de üretim iddialarını kesin bir dille yalanlıyor. Ancak Çin kaynaklı videolar, bu açıklamalara rağmen gündemdeki yerini korumaya devam ediyor.

tiktok.jpg

ÇİN'DE GÜNDEM OLAN VİDEOLAR

Çinli üreticiler ve içerik geliştiriciler, lüks sektörünün iç dünyasını ifşa etmek için TikTok'ta videolar paylaşmaya başladı.

Videolarda lüks tüketim ürünlerinin, düşük maliyetle Çin'de üretildiğini ve yalnızca ABD'de ve diğer pazarlarda astronomik derecede yüksek fiyatlara satıldığını ortaya koyulmuştu. Örneğin, bir videoda 38 bin dolarlık (Yaklaşık 1.4 milyon TL) Birkin çantanın aynı deri ve aynı kalite ile gerçek maliyetinin 1400 dolar (Yaklaşık 53 bin 200 TL) olduğu açıklanmıştı.

TikTok üzerinden yapılan paylaşımda, "Çin, Gucci'den satın aldığınız her şeyin yüzde 80'inin Çin'de üretildiğini, Prada'dan satın aldığınız her şeyin yüzde 60'ından fazlasının Çin'de üretildiğini gösteriyor. Tek fark, bunları Avrupa'ya gönderip 'Made in France' veya 'Made in Italy' etiketi işlemeleri" diyerek TikTok üzerinden paylaştığı videoyla gündem olmuştu.

Çinli üreticilerin bu akımı başlatmalarının asıl nedeninin ise Çin hükümetinin, lüks markaların Çinli üreticilere uyguladığı gizlilik maddesini kaldırması olduğu öne sürülmüştü. Üreticilerin bu sayede, popüler lüks markaları ifşa ettiği ve de ticaret savaşlarının yaşandığı dönemde herkese 'her şeyin kendilerinden geldiğini' bilmesini sağladıkları vurgulanmıştı.

Kaynak:Halk TV Haber Merkezi