Kanal İstanbul köprüsü çıkmaz sokağa çıktı

Kanal İstanbul köprüsü çıkmaz sokağa çıktı
Tartışmalı Kanal İstanbul projesinin ilk köprüsü olarak duyurulan Sazlıdere Köprüsü inşaatının yavaşlatıldığı ortaya çıktı. Bilgi talebinde bulunduğumuz Rönesans Holding, yavaşlatmanın Ukrayna ve komşu Avrupa ülkelerinden temin edilmesi zorunlu olan özellikli malzemelerin tedariğinde yaşanan global kısıtlar olduğunu belirtti. Açıklamada 'Kanal İstanbul' projesinden bahsedilmemesi dikkat çekti.

“Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Nakkaş-Başakşehir Kesimi” ihalesi 30 Haziran 2020’de gerçekleştirilmişti. İhaleyi Cumhurbaşkanlığı Sarayı ve pek çok şehir hastanesinin yapım ihalesini alan Rönesans Holding almıştı. Köprü Kanal İstanbul projesinin ilk köprüsü olarak kamuoyuna lanse edildi. Geçen yıl gerçekleşen köprünün temel atma törenine Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da katılmıştı. Söz konusu köprünün Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü dahil) Projesi Başakşehir-Bahçeşehir-Nakkaş Kesim-08 (bağlantı yolları dahil) işi kapsamında, Sazlıdere geçişini sağlaması planlanıyor.

‘İllüzyon’

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu da Kanal İstanbul için düzenlendiği belirtilen köprünün temel atma töreninin ‘illüzyon’ olduğunu söylemişti. İmamoğlu, temeli atılan köprünün, önceden planlanan Kuzey Marmara Otoyolu bağlantı yolu projesine dahil olduğunu belirterek “Çok daha önceden planlanmış bir köprünün ayaklarını buraya dikmek suretiyle, ‘Kanal temeli attım’ demek, sadece siyaseten günü kurtarma gayretidir. Bugün Türkiye’nin gündeminde Kanal İstanbul diye garabet bir gündem olmasaydı dahi, bu köprü yapılacaktı. İşte illüzyon budur” demişti.

‘5 milyardan fazla tutacak’

Kanal İstanbul'un maliyetinin başta hesaplanandan 5 milyar dolar daha fazla tutacağını önceki gün açıklayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ise projenin maliyetinin 20 milyar doları bulacağını söylemişti. Köprüye ilişkin ise Karaismailoğlu, "Kanal İstanbul'da Sazlıdere Köprüsü'nün yapımına başlandı. Yollar ve tren hatları yapılıyor. Bu, dünyanın en önemli projelerden biri. Uzun soluklu bir iş. İmar planları yapıldı. Maliyet ilk baştaki hesaplamalardan biraz daha fazla… 15 milyar dolar olarak hesaplamıştık, 20 milyar doları bulacak. Burayı genel bütçeye yük olmadan yapmak istiyoruz" demişti.

‘İnşaat duracak iddiası’

Tüm bu sürecin ardından söz konusu köprünün inşasının yavaşlatıldığı ortaya çıktı. Köprü inşaatında çalışan taşeron şirketlerin bazı işçilerle toplantı yaparak köprü inşaatının ay sonunda duracağını söylediği öğrenildi. Bunun üzerine bilgi talebinde bulunduğumuz Rönesans Holding yetkilileri halktv.com.tr’ye açıklama yaptı.

‘Yavaşlatılma zorunluğu doğdu’

Açıklamada, Kuzey Marmara Otoyolu Nakkaş – Başakşehir Kesimi Projesi'nde; kamulaştırma süreci, tasarım çalışmaları ve güzergah imalatları iş programına uygun olarak ilerletildiği ifade edilerek şöyle denildi:

“Devam eden süreçte, eğik askı teknolojisi ile tasarlanan Sazlıdere Vadisi Köprüsü'nün, Ukrayna ve komşu Avrupa ülkelerinden temin edilmesi zorunlu olan özellikli malzemelerin tedarik ve lojistiğinde yaşanan global kısıtlardan dolayı geçici aksaklıklar yaşanmaktadır. Yapım teknolojisi gereği köprü kule imalatlarının, söz konusu özellikli malzemelerin montajına paralel ilerlemesi zorunlu olduğundan, kule imalatlarının kısıtlı ve geçici bir süre ile yavaşlatılması zorunluluğu doğmuştur.

90’lı yılların ortasından itibaren Karayolları Genel Müdürlüğü'nün planlamasında yer alan Nakkaş – Başakşehir Kesimi Otoyol Projesi’nin diğer etaplarında faaliyetler sözleşmeye uygun şekilde devam etmektedir.”

Açıklamada Kanal İstanbul projesinden bahsedilmemesi dikkat çekti.