Günlük hayatın angaryalarına karşı: Just Dunzo it
Çeviri: Ali Isıyel
Hindistan kentlerindeki kalabalık ve kaotik gündelik yaşam bazen zorlayıcı olabiliyor. Google tarafından desteklenen bir uygulama ise günlük hayatta yapılması gereken angaryalarda yardımcı olmayı vaadediyor.
"Dunzo'nun bugün sizin için ne yapmasını istersiniz?"
Dunzo, bu soruyu sorarak -market alışverişi, paket teslimi, eczaneden ilaçların alınması gibi- yapılması gerekenler listesinin üstesinden gelmeyi teklif ediyor. Şirketin binlerce kuryesi, Dunzo'nun logosundaki gibi açık yeşil bir kask ve kaskın üzerinde şirketin şimşek şeklindeki amblemini taşıyarak günlerini başka insanların zaman harcamak istemediği işlerini yaparak geçiriyor.
Dunzo'nun hizmetlerinin sınırı yok denilebilir. Dunzo kuryeleri, çamaşırları kuru temizlemeye götürmekten evde unutulan laptop şarjlarını ofise getirmeye kadar çok geniş bir skalada hizmet veriyor.
"Gerçek dünyaya adım atmadan işlerinizi hallediyor"
Dunzo'nun kurucusu Kabeer Biswas CNN'e yaptığı açıklamada, "Dunzo gerçek hayatın üzerinde bir tarayıcı gibi. Dunzo ile gerçek dünyaya adım atmak zorunda kalmadan birçok işinizi halledebilirsiniz. Dunzo, nerede ve ne zaman olduğu fark etmeksizin size kenti getiriyor" ifadelerini kullandı.
Biswas bu fikrin aklına Bangalore'ye (Hindistan'ın 'Silikon Vadisi') taşındığı zaman geldiğini belirtiyor.
2014 yılında gündelik ihtiyaçları karşılamak için bir WhatsApp grubu kurmaya karar veriyor. Bu olay kısa sürede duyuluyor ve telefonu mesajlarla doluyor.
Şu an ise Dunzo, Hindistan'ın Yeni Delhi, Gurgaon, Mumbai ve Haydarabad gibi şehirleri de dahil olmak üzere 9 kentte aydı 2 milyondan fazla işlem yapan bir şirket haline geldi. Şu an bir bisiklet-taksi (Hindistan'da yaygın bir ulaşım biçimi) servisine bile başladılar.
Dunzo müşterilerine görevin karmaşıklığına ve gidilecek uzaklığa bağlı olarak farklı fiyatlar sunuyor ve ortalamanın bir dolardan daha az olduğunu iddia ediyor.
Google'ın Hindistan'daki bir girişime ilk doğrudan yatırımı
Dunzo'nun asıl gelir kaynağı ise isteklerini yerine getirme karşılığında komisyon aldıkları 12 bin küçük işletme. Ancak Dunzo geçtiğimiz yıl 1.7 milyar rupi (23.5 milyon dolar) zarar açıkladı. Yine de bazı şehirlerde daha şimdiden "kârlı ya da kârlı olma yolunda" olarak görülüyor.
Biswas Dunzo'nun asıl başarısının sırrını "Dunzo Hindistan'da bir ilk, belki de dünyada bir ilk. Yaptığı şey küçük gibi görünse de aslında gerçek problemleri çözüyor" sözleriyle açıklıyor.
Google 2 yıl önce Hindistan'daki bir girişime yaptığı ilk doğrudan yatırım olan Dunzo için 12.3 milyon dolarlık bir yatırım yaptı. Geçen ay ise Google Dunzo için daha çok para yatırdı. Google 45 milyon dolarlık bir kısmında bulunurken, Dunzo'nun değerinin 200 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Ancak şirket, değeriyle ilgili yorum yapmaktan kaçınıyor.
"Yalnızca Dunzola"
Google'ın, 'Googlelamak' (Google it) kelimesini markalaştırarak neredeyse 'aramak' kelimesinin eş anlamlısı hâline getirdiği gibi Dunzo da aynısını 'Yalnızca Dunzola' (Just Dunzo it) ile başarmak istiyor. Dunzolamak, daha şimdiden Hindistan'ın büyük şehirlerinde yaygın olarak kullanılmaya başladı bile.
Biswas, "Bir 'fiil' hâline gelen her marka, sunduğu ürün veya hizmet ile arasında duygusal bir bağ kurdu. Google bilgiye ulaşımı basitleştirdi, Uber commute etmeyi (banliyöden şehre her gün süren uzun yolculuk) daha elverişli hâle getirdi, WhatsApp iletişimi daha kolay hâle getirdi. Dunzo ise gündelik hayattaki işlerin daha hızlı hallolmasını sağladı." ifadelerini kullandı.