Şahin Aybek
MEB’in 12 Yıllık Mağdurları Memur Öğretmenler
Son televizyon programımın girişinde memur öğretmenler problemine değinince binlerce mesaj aldım bu konuyla ilgili. Bunun üzerine yıllardır seslerini gayet seviyeli bir şekilde duyurmaya çalışan memur öğretmenlerin sesini Cumhurbaşkanına, Özgür Özel’e, Milli Eğitim Bakanlığına, Yusuf Tekin’e, Suat Özçağdaş’a, Mehmet Şimşek’e ve eğitim sendikalarına duyurmak boynumuzun borcu oldu.
Memur Öğretmenler Kimdir?
Üniversitelerin Eğitim Fakülteleri ile ilgili diğer bölümlerini bitirip öğretmen olabilme koşullarını (pedagojik formasyon almış) sağlamış, öğretmenlik stajı ve mezuniyeti sonrası aday öğretmen olabilme koşullarına sahip kamu personelidir. Kısaca memur öğretmenler, kadrolu olarak halen kamu kurumlarında mezuniyet dışı unvanlarda mesai harcamaktadırlar. Farklı bir atama planlaması ve yönetmelik düzenlemesi ile ‘aday öğretmenliğe’ geçmek isteyenlerin Eğitim Öğretim Hizmetleri sınıfına geçişleri sağlanarak yaşanan mağduriyetin giderilmesini beklemektedirler.
Peki, Memur Öğretmenlerin Mağduriyeti Neden Kaynaklanıyor?
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu 49-50-68-71-72-74-75 ve 76. Maddeleri ve 2024/7 Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Tedbirleri Genelgesi (17.05.2024 tarihli, 32549 sayılı Resmi Gazete) dikkate alınmadan 31.08.2012 ile 17.04.2015 tarihli MEB Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde yapılan değişiklik %3 lük kontenjan kurumiçi-kurumlararası öğretmenliğe ilk atama ile geçiş kaldırılarak memur öğretmenler mağdur edilmiştir.
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu 49-50-68-71-72-74-75 ve 76. Madde:
“Memurların bu kanuna tabi kurumlar arasında, kurumların muvafakati ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibariyle girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür.”
2024/7 Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Tedbirleri Genelgesi (17.05.2024 tarihli, 32549 sayılı Resmi Gazete): "Personel Giderleri"1)"Mevcut personelin etkin ve verimli çalışmasını sağlamak üzere gerekli tedbirler alınacak, bur personelin hizmet standartlarına uygun ve dengeli bir şekilde görevlendirilecek ve atıl personel oluşmasına izin verilmeyecektir. Kanundan doğan mecburi yükümlülüklerin yerine getirilmesi hariç olmak üzere bir önceki mali yılda kadro ve pozisyon sayılarında emeklilik, istifa ve ölüm gibi nedenlerle meydana gelen azalma kadar yeni kadro ve pozisyon ihdas ya da kullanım talebinde bulunabilecektir."2)"17/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68 inci maddesi (B) bendine göre yapılacak atamalar sadece yönetici kadrolarına (şef dahil) sınırlı tutulacak, yönetici kadroları dışındaki kadrolara anılan bent çerçevesinde atama yapılmayacaktır."
Evet, Memur Öğretmenler Mağdurdu. Bu Mağduriyetin Giderilmesi İçin Memur Öğretmenlerin Talepleri Nelerdir?
- İlgi yönetmeliklerin değiştirilmesi aday öğretmenlerden ayrı bir atama takvimi ve kontenjanı veya ilk ataması yapılacak öğretmen kontenjanının %3’ lük kısmının Memur Öğretmenlere ayrılması,
- Atamaların memurluk yaptığı yerler ile acil öğretmen ihtiyacı olan özellikle deprem bölgelerini içerisine alan Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu ve Karadeniz’in doğu bölgelerine 4, 5 ve 6.zorunlu hizmet alanlarına yapılması,
- Memur öğretmenler 2022-2023 ve 2024 yıllarının ÖABT sınav puanı dikkate alınması, MEB'in güncel müfredatını takip ederek öğretmenlik mesleği ile bağını koparmamıştır. Sınava giren 570 bin öğretmen adayı içinde memur öğretmenlerde bulunmaktadır. MEB’in belirleyeceği bir kontenjan ile kendi aralarında sıralama ile 50 taban ÖABT puanına göre geçiş sağlanabilir.
- Öğretmen ihtiyacının fazla olması kamu kurumlarındaki memur öğretmenlerin kamuya maliyetleri hali hazırda MEB’de çalışan öğretmen brüt maaşları denk olması kontenjan sınırlaması olmadan alımlarda yapılabilir.
Memur Öğretmenlerin MEB’e Geçişi için Alternatif Çözümler?
Öncelikle belirtmek isteriz ki memur öğretmenler kanundan gelen haklarının talep etmekle heybeden bir şey istememektedirler.
MEB’in geçmiş yıllara ait uygulamalardan faydalanılarak yapabilir:
2016 yılında 5 bin dershane öğretmenini KPSS sınavsız mülakat ile alımını gerçekleştirdi. (https://meb.gov.tr/dershane-ogretmenlerinin-atama-basvuru-takvimi-belirlendi/haber/11854/tr)
2018 yılında 5 bin ek ders karşılığı çalışan ücretli öğretmenlerin alım şartına benzer ÖABT (P121)50 taban puan ile kendi aralarında sıralama ile alımları gerçekleştirildi.
(https://personel.meb.gov.tr/www/bakanligimiza-bagli-resm-egitim-kurumlarinda-ek-ders-ucretikarsiliginda-gorev-yapanlarin-sozlesmeli-ogretmenlik-icin-2018-eylul-ayi-basvuru-ve-atamaduyurusu/icerik/870)
Yapılan iki özel alımda dikkat edilirse Milli Eğitim Bakanlığının Anayasanın “eşitlik ilkesi” ve kariyer ve liyakat ilkelerinin dikkate almadan kamu kurumlarındaki memur öğretmenlerin görmezden gelindiği açıktır.
17.05.2024 tarihli “Tasarruf Genelgesi” esas alınarak farklı kurumlarda öğretmen şartlarını taşıyan, KPSS ile kamuya atanmış, hali hazırda maaş alan Memur Öğretmenlerin mağduriyeti ile Milli Eğitim Bakanlığının öğretmen ihtiyacı düşünüldüğünde memur öğretmenlerin kadro nakillerin yapılması Hazine Maliye Bakanlığınca bütçenin %41,6 personel giderinden oluştuğu göz önüne alınırsa ek bütçe tahsisi yapılmadan öğretmen açığını gideceği ve tasarrufun sağlanacağı herkesçe bilinmektedir.
Sonuç olarak, kamudaki bütçeden maaş alan fakültesi mezunu memur öğretmenlerin MEB’e geçişlerinin sağlaması 657 Devlet Memurları Kariyer ve Liyakat ilkesine uygun alımlar olacağından öğretmen açığını kapatmasa bile kısmen çözüm olacağı kanaatindeyiz. Örnek olması bakımından memur iken mühendislik bitiren bir kamu çalışanı ilgili kurumunda mühendis olması liyakat ve kariyer gözetilerek yapılmakta iken mühendislik fakültesi bitirip atama bekleyenlere engel olmadığı düşünülürse memur öğretmenlerde eğitim fakültesi mezunu öğretmenler olması nedeniyle aynı ilke ile alımları 576 bin atama bekleyen öğretmene engel teşkil etmemektedir.
Memur öğretmenlerin bir an önce seslerinin duyulması ve atanmaları dileklerimle. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…