Ulaştırma Bakanlığı ya sayı saymayı bilmiyor ya da…

Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun açıkladığı üçüncü havalimanının ekonomiye ekonomiye getirisiyle ilgili grafiği gördüğümden beri kalbim pırpır ediyor. Üçüncü Havalimanı’nda 972 bin kişiyi istihdam edilmiş. İşsiz sayısının yaklaşık 3.5 milyon olduğunu düşünecek olursak, üç havalimanı daha inşa ettiğimizde bu meseleyi de kökten çözmüş olacağız!

Fakat bir saniye… Bu veride bir gariplik yok mu? Türkiye’de 30 milyon kişinin ücretli olarak çalıştığını göz önüne alacak olursak, 972 bin kişilik istihdam her 30 kişiden birinin Üçüncü Havalimanı’nda çalıştığı anlamına gelir. Mümkün mü bu?

Üçüncü havalimanı İstanbul’daydı öyle değil mi? Resmi verilere göre İstanbul’da 5.5 milyon ücretli çalışan var. Yani kentte her 5 çalışandan biri üçüncü havalimanından mı ekmek yiyor?

Nereden çıktı gerçekten bu 972 bin kişilik istihdam? Türk Hava Yolları başta olmak üzere bütün havayolu şirketlerinin çalışanlarını dahil ederek mi hesapladılar acaba? O da mümkün değil çünkü THY’nin dahi tüm iştirakleriyle birlikte 60 bin çalışanı var. Üstelik sadece İstanbul’da değil, Türkiye, hatta dünyanın dört bir yanında…

Neyse, istihdam verisinde herhalde küçük bir hesap hatası yapılmış, diyerek diğer verilere geçelim.

Ulaştırma Bakanlığı’nın grafiğine göre üçüncü havalimanında 23.7 milyar Euro’luk milli gelir üretilmiş ve 51.3 milyar Euro’luk üretim gerçekleştirilmiş. İyi de milli gelir zaten üretim değil midir? Neyse bu minik detaya da takılmayalım, 51.3 milyar Euro’yu dikkate alalım.

Açılışından bu yana dört yıl geçtiğine göre demek ki üçüncü havalimanında her yıl 13 milyar Euro’luk üretim yapılmış. Bu çok büyük bir rakam. Türkiye’de bir yılda bu kadar üretim yapan şirket sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Onlar da çatısı altında birkaç tane otomotiv fabrikası, bir tane rafineri, bir beyaz eşya şirketi bulunan Koç Holding gibi şirketler... Üçüncü havalimanı kurulur kurulmaz nasıl onlar kadar üretim yapar hale geldi acaba?

Yine “Acaba hesaba THY’nin cirosunu mu dahil ettiler?” desek, o da mümkün değil, çünkü onun cirosu bu rakamın altında. THY geçen yıl 97 milyar lira satış hasılatı elde etti, Aralık 2021 kuruyla 7.4 milyar dolar eder.

Acaba üçüncü havalimanının altına kamuoyuna açıklanmayan gizli fabrikalar kuruldu ve çip başta olmak üzere yükte hafif pahada hafif teknolojiler mi üretiliyor? Yoksa havalimanı arazisinde petrol mü bulundu?

Tabii ya nasıl da düşünemedik, Karadeniz’de doğalgazdan sonra üçüncü havalimanında da petrol bulundu! Seçime kısa süre kala açıklanacak ve AKP sandıkta bir kez daha silip süpürecek! “Dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına sokma sözü vermiştiniz ama Türkiye en büyük 20 ülke liginden bile düştü” diyenler de okkalı bir cevap almış olacaklar.

Fakat anlamadığım küçük bir nokta var, Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu bu tabloyu değerlendirdiği konuşmasında “Sıfır harcama ile Türkiye’ye toplam 117 milyar Euro kazanç sağlandı" demiş. İyi de tabloda üçüncü havalimanın Türkiye ekonomisine katkısının 117 değil 80.7 milyar Euro olduğu söyleniyor. Nasıl çıktık 80.7 milyar Euro’dan 117 milyar Euro’ya? Arada 37 milyar Euro’cuk fark nereden geldi?

Aman canım takıldığım şeye bak, onun da mantıklı bir açıklaması vardır mutlaka.

BirGün yazarı Bahadır Özgür, bu tablo için Twitter’da şu değerlendirmeyi yapmış: “Şu hesabı yapanlardan her türlü üçkağıtçılık beklenir.”

Önceki ve Sonraki Yazılar
Barış Soydan Arşivi