AKP’nin demir yolu hedefi 2053’e ertelendi

AKP’nin demir yolu hedefi 2053’e ertelendi
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 2018 seçimlerindeki vaadi olan “2023 yılında 25 bin kilometre demir yolu hattı” hedefinin gerçekleştirilemeyeceğini belirtti. AKP’nin demir yolu vaadinin 30 yıl sonrasına kaldığını vurguladı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı, Balıkesir Milletvekili Ahmet Akın, AKP’nin “2023’te 25 bin kilometre demir yolu hattı” hedefinin tutmadığını söyledi.

CHP’li Akın, 2018’de Parlamenter Sistemin son bulduğu ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçilen süreçte AKP’nin yurttaşlara birçok vaatte bulunduğunu hatırlatarak “Genel Başkanları Erdoğan, seçmenlerine ‘Siz bu kardeşinize verin yetkiyi dolarla, faizle nasıl mücadele edilir görün’ demişti. Bugün dolar üçe katlandı, faizler ise hala dünya ortalamasının en üst sınırlarına çıktı” dedi.

Akın, Erdoğan’ın benzer bir vaadi demir yolu hatları için de verdiğini, 2018 seçimlerinden önce ulaştırmada Türkiye’yi dünya lideri yapacaklarını ve 2023 yılında demir yolu hattının 25 bin kilometre (km) olacağı vaatlerini anımsattı. Akın, iktidarın demir yolu hedefini önce 16 bin 775 km’ye küçülttüğünü, ancak bu hedefe ulaşılamayınca bu projenin 2053 yılına ötelendiğini söyledi.

Akın, “Geldiğimiz noktada 2018 yılında 12 bin 740 km uzunluğundaki demiryolu bugün sadece 13 bin 22 km’ye çıktı. Başka bir deyişle; 2023 yılında 25 bin km demir yolu hattını hedefleyen iktidar, 2018’den bu yana yalnızca 282 km hat yapabildi” dedi.

Akın, “AKP’nin demir yolu vaadi başka bahara değil, 30 yıl sonrasına kaldı. 2002’den bugüne kadar yılda ortalama 103 kilometre demiryolu yapan iktidar, bu hızla devam ederse 2053 hedefine 151 yıl sonra ulaşabilir” eleştirisini yaptı. Ayrıca Akın, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 2053 yılında demir yolu hattı uzunluğunun 28 bin 590 km olacağını açıklamasının AKP’nin önceki yıllarda duyurduğu seçim vaatleriyle çeliştiğini belirtti.

CHP’li Akın’ın çalışmasında özetle şu bilgiler yer aldı:

"Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 2018 yılında duyurduğu 25 bin kilometre demir yolu hedefinde hangi hatların ne zaman açılacağına ilişkin vaatlere de yer verilmişti. Buna göre Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu, Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) ve Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren, Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu, Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren projelerinin 2020’ye kadar açılacağı vaat ediliyordu. Söz konusu hiçbir hat Nisan 2022 yılı itibarıyla hizmete açılamadı. Vaatler arasında 2023 yılına kadar 18 kentin yüksek hızlı tren hatlarıyla birbirine bağlanacağı yer alırken, bugün yalnızca İstanbul, Ankara, Eskişehir, Karaman ve Konya arasında yüksek hızlı tren hattı bulunuyor

Dört yılda 282 kilometre hat yapıldı

Saray rejiminin resmen hayata geçtiği 2018 yılından bugüne kadar “2023 yılında 25 bin kilometre demiryolu hattı yapılacağı” yönündeki vaatle ilgili neredeyse hiçbir çalışma yapılmadı. 2018 yılında 12 bin 740 kilometre uzunluğundaki demiryolu hattı bugün itibarıyla yalnızca 13 bin 22 kilometreye çıkabildi. Başka bir deyişle iktidar 2018’den bugüne kadar geçen yaklaşık 4 yılda 282 kilometre demiryolu hattı yapabildi. Buna göre saray rejimi ortalama bir yılda yalnızca 70,5 kilometre uzunluğunda demiryolu hattı yapabildi.

Hedef 16 bin 775 kilometreye küçültüldü

AK Parti iktidarının; 2018 seçimlerinde vaat ettiği 2023 yılı hedefine ulaşamayacağını Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu geçen yıl kabul etti. Bakan Karaismailoğlu, 5 Haziran 2021 tarihinde yaptığı açıklamada, “2023'te demir yolu ağını 16 bin 775 kilometreye çıkarmayı hedefledik” dedi. Buna göre Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın vaat ettiği demir yolu hattındaki 2023 hedefi yaklaşık 3’te bir oranında küçültülmüş oldu.

'Küçülen hedef de tutmayınca 30 yıl ötelendi'

İktidarın hedef küçülttüğü demir yolu hattının 2023 yılında 16 bin 775 kilometre olmayacağı da anlaşılınca bu kez demir yollarına ilişkin hedef 30 yıl sonraya atıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 2053 yılında demir yolu hattının toplam 28 bin 590 kilometre uzunluğunda olacağını dile getirdi. Buna göre 2023 yılında 25 bin kilometre demir yolu olacağı vaadi önce küçültüldü, küçülen hedefe de ulaşılamayınca bu hedef 30 yıl sonraya ötelendi.

'Yeni hedefe bu hızla 151 yılda ulaşılıyor'

2053 yılında 28 bin 590 kilometre demir yolu hattı olabilmesi için iktidarın bugün 13 bin 22 kilometre olan mevcut hattın üzerine 30 yılda 15 bin 568 kilometre yeni hattı hizmete açması gerekiyor. AK Parti’nin iktidara geldiği 2002 yılında Türkiye’deki mevcut demir yolu hattı uzunluğu 10 bin 959 kilometre olduğu dikkate alındığında 20 yılda toplam 2 bin 63 kilometre uzunluğunda hat yapıldı. Buna göre AK Parti yılda ortalama 103 kilometre demiryolu hattı yapıyor. Bu hızla 2053 hedefine ancak 151 yılda, iki katı hızla ise ancak 76 yılda ulaşılabiliyor”