132 kişinin öldüğü uçak 'kasten' düşürüldü iddiası

132 kişinin öldüğü uçak 'kasten' düşürüldü iddiası
Çin'de 21 Mart'ta düşen yolcu uçağının ABD'de yapılan karakutu incelemesinden elde edilen bulguların uçağın bilerek düşürüldüğüne işaret ettiği ileri sürüldü.

Amerika merkezli Wall Street Journal gazetesinin haberine göre, 21 Mart'ta kaza yapan Çin uçağının uçuş verilerinin kaydedildiği karakutunun ABD'de yapılan incelemelerine dair bilgi sahibi olan ancak adını vermek istemeyen bir yetkilinin, kazaya yol açan dikey dalışın uçuş kontrol komutlarıyla gerçekleştirildiği sonucuna varıldığını ifade etti.

'Kaza kasıtlı yaşanmış olabilir'

Çin'deki soruşturmayı yürüten yetkililerin şimdiye kadar herhangi bir mekanik arızaya ve uçuş kontrollerindeki bir soruna değinmediğinin altını çizen yetkili, pilotun ya da kokpite giren birisinin "kasıtlı olarak" kazaya yol açması olasılığı üzerinde durduklarını aktardı.

Gazetenin haberine göre yetkili, "Kokpitteki kişi veya kişiler ne komut verdiyse uçakta o yaşandı" ifadelerini kullandı.

Henüz belli bir kanıt yok

China Eastern Havayolları ise gazeteye yaptığı açıklamada, kazaya uçakla bağlantılı bir problemin yol açıp açmadığını saptayabilecek kanıta ulaşılmadığını ve pilotların sağlık koşullarının, ailevi ve mali durumlarının iyi olduğunu yineledi.

Ne olmuştu?

Kunming-Guangcou seferini yapan China Eastern Hava Yollarına ait, "Boeing 737-800" tipi, "5735" sefer sayılı yolcu uçağı, 21 Mart'ta Guangşi Cuang Özerk Bölgesi'nin Vucou şehrinin Tıng ilçesi kırsalındaki ormanlık alana düşmüştü. Kazada uçaktaki 123'ü yolcu, 9'u mürettebat 132 kişi hayatını kaybetmişti.

Uçuş takip verilerine göre uçak 30 bin fit (yaklaşık 9 bin metre) irtifada seyir halindeyken saatte 842 kilometre hızla dikey dalışa geçmiş ve 1,5 dakika içinde yere çakılmıştı. İnternette paylaşılan, uçağın düşüşünü gösterdiği iddia edilen güvenlik kamerası kaydında da uçağın burun üzeri dalışla irtifa kaybettiği görülmüştü.

Uçağın rotası, hızı ve irtifası gibi uçuş verilerinin kayıtlı olduğu karakutu, uçağın üretildiği ABD'ye gönderilmiş, kokpit ses kayıtlarının bulunduğu karakutu ise Çin'de incelemeye alınmıştı.

Çin Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), 20 Nisan'da kazaya ilişkin yayımladığı ön inceleme raporunda uçuş kontrol ve seyir takip aygıtlarında hataya rastlanmadığı bildirilmişti.

Havacılık uzmanları, uçağın irtifasındaki ani değişiklik, düşüş hızı ve kaza öncesinde herhangi bir acil durum çağrısı yapılmaması nedeniyle kazanın insan yönlendirmesi sonucu gerçekleşmiş olabileceği ihtimaline işaret etmişti.

Kaynak:AA