Tam Bir Sosyal Medya Bağımlısıyız
OECD’nin “2015 Dijital Ekonomi Görünüm Raporu” açıklandı. Ülkelerin internet erişimleri her yönüyle incelendi.
Türkiye OECD ülkeleri arasında 2012-14 arası dönemde mobil telefon ücretlerini en fazla düşüren üçüncü ülke oldu. OECD’de, Beyaz Saray ve Downing St. 10 Numara’dan sonra Twitter takipçisi en fazla üçüncü hesabın @tccankaya olduğu belirtildi. Türkiye cepten sosyal medyaya bağlanmada, elektronikteki icatlarıyla tanınan Korelilerle Japonlardan önde çıktı.
-@tccankaya OECD’DE ÜÇÜNCÜ-
OECD’nin “2015 Dijital Ekonomi Görünüm” raporu yayınlandı. Raporda merkezi hükümetlere ait Twitter hesaplarının, izleyen kişi sayısı ve nüfusa oranları açısından sıralaması yer aldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter hesabı @tacankaya, takip eden kişi sayısı itibarıyla OECD üçüncüsü oldu. Birinci @WhiteHouse hesabını 4 milyon 980 bine yakın kişi izlerken, İngiltere’deki @Number10gov hesabının 2 milyon 700 bin dolayında takipçisi oldu. Üçüncü sıradaki Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter hesabı @tccankaya ise 1 milyon 520 bini aşan takipçisi var. Putin’i 1 milyon 276 bin, Japon Başbakanını ise 1 milyondan biraz fazla takipçi izliyor.
Takipçilerin nüfusa oranı sıralamasında @tccankaya hesabı, beşinci sırada bulundu. İlk sıradaki Ekvator hükümetini İngiliz başbakanlığı ile birlikte nüfusun 4.2’si izliyor. Şili merkezi yönetiminin Twitter hesabını nüfusun yüzde 3.5’u, Kosta Rika’nınkini ise yüzde 2.2’si izliyor. Türkiye’de nüfusun yüzde 2’si Çankaya’nın hesabını takip ediyor.
-TÜRKİYE “CEBİ” EN FAZLA UCUZLATAN ÜÇ ÜLKEDEN-
Tüm paketler için mobil cep telefonu hizmeti fiyatları 2012-2014 arası önemli ölçüde düştü. Raporda, “Mobil hizmetlerde en büyük fiyat düşüşü deneyimi İtalya’da (tüm sepetlerde ortalama yüzde 52), Yeni Zelanda (yüzde 46) ve Türkiye’de (yüzde 44) yaşandı. Fiyatlar Kanada, Fransa, İrlanda, Slovak Cumhuriyeti ve İsviçre’de görece durağan oldu” denildi.
-SOSYAL MEDYAYA AKILLI TELEFONU İCAD EDENLERDEN ÇOK GİRDİK-
OECD bünyesinde akıllı telefonla internete erişimi bulunup, bununla sosyal medyaya bağlananların oranı sıralaması şöyle (yüzde): Meksika (55), Türkiye (50), Kore (43), İtalya (40), İspanya (34), Yunanistan (34), Japonya (29), ABD (26), OECD ort. (24), Hollanda (24), İngiltere (23), İsrail (22), İrlanda (22), Portekiz (22), Polonya (22), Avustralya (21), Kanada (21), İsviçre (21), Belçika (18), Fransa (18), Almanya (18), Yeni Zelanda (17), Avusturya (17), Macaristan (16), Norveç (15), İsveç( 14), Danimarka (13), Çek Cumhuriyeti (12), Finlandiya (10).
-TTNET DÜNYADA EN GENİŞ AĞA SAHİP 7’NCİ ŞİRKET-
Raporda dünyada en büyük ağa sahip 10 telekom devine ilişkin bilgiler de yer aldı. Buna göre TTNET 25 milyona yakın kullanıcısıyla dünyada en fazla müşterisi olan yedinci telekom şirketi. Firmalar ve müşteri sayıları şöyle sıralandı:
1.China Telecom Backbone: 272 968 573
2. China Unicom Backbone: 138 857 993
3. Comcast Cable Communications, Inc.: 41 167 618
4. National Internet Backbone: 32 717 138
5. Uninet S.A. de C.V.: 30 510 175
6. OCN NTT Communications Corporation: 28 705 061
7. TTNET Turk Telekomunikasyon Anonim Sirketi: 24 613 012
8. DTAG Deutsche Telekom AG: 22 786 268
9. ATT Services, Inc.: 21 014 943
10. China Telecom (Group): 20 426 799
-İNTERNET KULLANIMINDA SONUNCUYUZ-
Türkiye; 65-74 yaş aralığının internet kullanımında sonuncu, 16-24 yaş grubunun internet kullanımında sondan ikinci.
Online mal-hizmet siparişinde bulunmuş bireylerin halka oranı sıralamasında İngiltere yüzde 79 ile ilk sırada. Kuzey Avrupa ülkeleri üstlerde yer alırken OECD ortalaması yüzde 50 oldu. Türkiye ise yüzde 13 ile sondan üçüncü sırada yer aldı ama Meksika ve Kolombiya’yı geçti.
2013’te son herhangi bir üç ayda internet kullanmış kişiler içinde bir online kursa katılan kişilerin payı sıralamasında Türkiye OECD 7’ncisi. Türkiye’de bu kişilerin oranı yüzde 8.1’i buldu, AB28’in oranını geçmiş oldu.
Cep telefonu bankacılığında Türkiye OECD’de orta sıralarda.
Yeni Zelanda’da şirketlerin yüzde 45’inden fazlası çevrimiçi satışa geçmiş durumda. Oran Meksika, Türkiye, İtalya ve Yunanistan’da yüzde 10’dan az.
İnterneti daha sofistike faaliyetler için kullanmanın eğitim düzeyiyle doğru orantılı olduğu belirtildi. Eğitim seviyesine göre internetten yararlanmada uçurumun özellikle Belçika, Macaristan, İrlanda, Kore ve Türkiye’de fazla olduğu belirtildi.
Danimarka, Norveç ve İngiltere’de yetişkinlerin dörtte üçü, Şili’de yüzde 10’u, Türkiye’de yüzde 20’si, Meksika ve Kolombiya’da ise yüzde 5’inden azı çevrimiçi alışveriş yapıyor.
2012-2014 arası Avustralya, Fransa, İspanya ve Türkiye görece düşük fiber genişbant erişimlerini yüzde 180 ila yüzde 290 artırdı.
İnternete en ucuz giriş fiyatı ayda 13 ila 15 dolar arasında değişiyor ve Estonya, Portekiz ve Türkiye bu fiyatlardan abone yapıyor. Diğer uçta Lüksemburg, İspanya, Norveç, İzlanda’da aylık 40 dolara internete giriş yapılıyor. OECD’de ortalama genişbant grişi fiyatı ise aylık 26.84 dolar.
OECD ülkelerinde sosyal gruplar arasında internet kullanımı büyük farklılıklar gösteriyor. Türkiye internet kullanımı itibarıyla OECD ve benzer iki ülkenin oluşturduğu grupta sondan 2’nci. İzlanda’da nüfusun yüzde 98’i internet kullanıcısı. OECD’de nüfusun ortalama yüzde 81’i internet kullanıyor. Türkiye’de ise nüfusun yüzde 48.5’i internete bağlanıyor.
İnternette gerçekleştirilen faaliyetlerin çeşitliliği kullanıcının eğitim düzeyi çok yönlülüğüyle doğru orantılı. 2013’te ortalama bir internet kullanıcısı seçilen 12 faaliyetten 6.3’ünü yerine getiriyordu, bu 2009’daki 5.4 sayısına göre bir artışı gösteriyor. Rakam İskandinav ülkeleriyle Hollanda’da 7.5-8 arası iken, Yunanistan, İtalya, Kore, Polonya ve Türkiye’de 5 ya da azına iniyor.
2014 itibarıyla internet sitesi bulunan ekonomik girişimlerin tüm ekonomik girişimlere oranı sıralamasında Finlandiya yüzde 95.1 ile birinci. OECD ortalamasında şirketlerin yüzde 76’sının internet sitesi var. Türkiye yüzde 56.6’lık oranla sondan dördüncü oldu. Türkiye, Letonya, Portekiz ve Meksika’yı geçmiş durumda.
OECD’de ülkeler arasında e-satışın yaygınlığı açısından farklılıklar bulunuyor. Şirketlerin dörtte üçünün bir web sitesi kurması 15-20 yıl aldı. Ancak şirketlerin yaklaşık yüzde 30’unun sosyal ağlarda faal hale gelmesi sadece birkaç yılda oldu. E-ticarete katılım rakamları düşük. OECD ülkelerinde en az 10 işçi çalıştıran firmaların yüzde 21’i 2014 itibarıyla elektronik talep alıyordu. Rakam 2009’dan bu yana yüzde 4’lük artışa karşılık geliyor.
Türkiye 100 kişiye düşen sabit genişbant aboneliğinde OECD sonuncusu. “Wireless” genişbant aboneliğinde ise Macaristan’ın önünde OECD 33’üncüsü oldu.
Sabit genişbantta ortalama “indirme” hızı karşılaştırmasında ise İsveç, Japonya, Lüksemburg üst sıralarda iken Türkiye 24’üncü sırada yer aldı. Ama Danimarka, İspanya, İsrail, Almanya, İtalya, Avustralya ve Yunanistan’ı geçti.
İletişim erişim mecraı başına telekomünikasyonda kazanç en fazla Avustralya, ABD ve İsviçre’de görülürken Türkiye bu sıralarda da OECD sonuncusu. Sabit genişbant sepeti yoğun kullanım fiyatlarının satın alma gücü paritesine göre sıralanmasında ABD, 70 dolar fiyatla ilk sırada, Türkiye 61 dolarla ikinci sırada yer aldı.
Sabit genişbant abonelik fiyat yelpazesi göz önünde tutulduğunda, satın alma gücü paritesine göre, Türkiye 13.79 dolar ile OECD’nin en ucuz başlangıç ücretine sahip ülkesi oldu. En pahalı başlangıç ücreti Lüksemburg’da ve 44 dolar.
-DÜNYADA DURUM-
Raporda ülkelerin dijital ekonomilerini daha fazla toplumsal ve ekonomik yarar sağlamak için geliştirmeye dönük çabalarını artırdıkları belirtildi. Ancak özel bilgilerin korunması ve istihdam gibi alanlardaki risklerin üzerine gidilmesi gerektiği belirtilen raporda henüz hiçbir örgüt üyesi ülkenin özel bilgilerin korunması milli stratejisine sahip olmadığı bu alanda herhangi bir araştırmanın da desteklenmediği bildirildi. Rapordaki diğer bilgilerden bir bölümü şöyle:
“-34 OECD ülkesinde 27’sinde milli dijital strateji var. 7 ülkede kişi başına birden fazla mobil genişbant internet aboneliği düşüyor. OECD ülkelerinde akıllı telefon kullanımının dörtte üçü, sabit ağlar aracılığıyla özel Wi-Fi erişiminden gerçekleşiyor.”
Orhan AYSEZEN