Azerbaycan’dan havalanan Türk Silahlı Kuvvetleri’ne (TSK) ait C-130 tipi askeri kargo uçağı, 11 Kasım'da Gürcistan'da düştü. Kazada 20 asker şehit oldu. Uçağın kara kutusuna ve 19 şehidin naaşına dün ulaşılmıştı.
Milli Savunma Bakanlığı, son şehidin naaşına da ulaşıldığını açıkladı. MSB şu açıklamayı yaptı:
"Azerbaycan- Gürcistan sınırında düşen askeri kargo uçağımızın enkazında yapılan arama çalışmaları sonucunda 20'nci şehidimizin aziz naaşına ulaşılmıştır."
NELER OLMUŞTU?
11 Kasım 2025’te Azerbaycan’ın Gence kentinden havalanan Türk Hava Kuvvetleri’ne (TSK) ait C-130 tipi askerî nakliye uçağı, Gürcistan hava sahasında düşerek 20 personelin şehit olmasına yol açtı. Milli Savunma Bakanlığı (MSB), uçağın düştüğü noktaya kaza kırım ve arama kurtarma ekiplerinin süratle ulaştığını, çalışmaların Gürcistan makamlarıyla koordineli biçimde sürdüğünü açıkladı.
Kazaya ilişkin ilk bulgular, uçağın havada parçalandığını gösterdi. Burun ve kuyruk kısmının ana gövdeden tamamen ayrıldığı; bazı motorlardan alev ve duman çıktığı, motorlardan birinin diğerlerinden farklı göründüğü görüldü.
Kara kutu Türkiye’ye getirildi. MSB, ön inceleme raporunun kısa süre içinde tamamlanacağını duyurdu.
Sosyal medyada yayılan görüntülerde, uçağın düşmeden önce spiral çizerek alçaldığı, beyaz dumanlar çıkardığı ve ana gövdesinden büyük parçaların koptuğu görülüyor. Kuyruk kısmının, gövdeden bağımsız şekilde yere düştüğü ve uzak bir noktaya savrulduğu anlaşılıyor.
KAZAYA NE YOL AÇTI?
Uzmanlara göre kazaya neden olabilecek başlıca olasılıklar şöyle sıralanıyor:
Yapısal yorgunluk ve teknik arıza: 1968 üretimi olan, 2010’da Türkiye’ye ikinci el olarak geçen ve modernize edilen uçakta gövde ya da motor kaynaklı arıza meydana gelmiş olabilir. Fakat uçaklarda yaştan ziyade kullanım saatinin ömrü belirlediği öğrenildi.
Hava savunma sistemi müdahalesi: Uçağın havadayken parçalanması, dış müdahale ihtimalini akla getirdi. Radar kayıtlarında aynı noktada bir helikopterin yer aldığı iddia edildi. Bazı kaynaklar Gürcistan hava savunma sisteminin olası etkisine işaret etti. Ancak bu iddialar henüz doğrulanmadı.
Mühimmat patlaması veya sabotaj: Uçakta iç kaynaklı bir patlama yaşanmış olabileceği değerlendiriliyor. Güvenlik uzmanları sabotaj ihtimalinin zayıf olduğunu belirtiyor.
Hava çarpışması veya kaza: Havada başka bir araçla çarpışma ya da uçuş sırasında teknik bir kaza yaşanmış olabileceği de olasılıklar arasında.
Pilotaj hatası veya hava koşulları: Görüş zayıflığı, ani irtifa kaybı ya da pilotaj hatası ihtimali teknik değerlendirmelerle inceleniyor. Görüntülerde kanat uçlarından yakıt aktığı iddia edildi bunun acil iniş için yakıt boşaltma ihtimaline işaret edildiği de uzmanlarca işaret edildi.
TÜRKİYE'DE TEKNİK ANALİZ YAPILACAK
Kazanın ardından bölgede yapılan arama-kurtarma çalışmalarında enkazın tamamına ulaşıldı. Uçağın motor ve gövde bölümlerinin büyük ölçüde yandığı ve parçaların geniş bir alana yayıldığı tespit edildi. Tüm enkaz Türkiye’ye getirilerek detaylı teknik analiz yapılacak.
ŞEHİTLERİMİZİN İSİMLERİ
Kazaya ilişkin MSB, uçakta bulunan 20 personelin tamamının şehit olduğunu bildirdi. Şehitlerin isimleri şöyle:
"Hava Pilot Binbaşı Serdar Uslu
Hava Pilot Binbaşı Nihat İlgen
Pilot Yarbay Gökhan Korkmaz
Hava Uçak Bakım Üsteğmen Emre Mercan
Hava Pilot Üsteğmen Cüneyt Kandemir
Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş Berkay Karaca
Hava Bakım Astsubay Üstçavuş Emre Altıok
Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş İlhan Ongan
Hava Astsubay Üstçavuş Burak İbbiği
Hava Uçak Bakım Astsubay Kıdemli Başçavuş Nuri Özcan
Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Hamdi Armağan Kaplan
Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Emrah Kuran
Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş İlker Aykut
Hava İkmal Astsubay Kıdemli Çavuş Ahmet Yasir Kuyucu
Hava Ulaştırma Uzman Çavuş Emre Sayın
Hava Kıdemli Başçavuş Ümit İnce
Hava Başçavuş Ramazan Yağız
Hava Uzman Çavuş Cem Dolapçı
Hava Başçavuş Akın Karakuş
Hava Başçavuş Burak Özcan"