Yoksulluğa Rağmen Lüks Tüketim Katlanarak Artıyor
Lüks tüketim, özellikle yüksek gelirli bireyler ve zengin kesim tarafından tercih edilir. Bu tür tüketim genellikle mücevher, saatler, yatlar, uçaklar, araba, moda ürünleri, kozmetik, mobilya ve diğer pahalı aksesuarlar gibi ürünler ve hizmetler için kullanılır.
Lüks tüketim ürünleri ve hizmetleri, tüketicilere benzersiz bir deneyim ve prestij sağlar. Tüketiciler, bu ürünleri ve hizmetleri kullanarak sosyal statülerini ve üstünlüklerini gösterme fırsatı bulurlar. Ayrıca, lüks tüketim malları, bir yatırım olarak da görülebilir, çünkü nadirliği ve benzersizliği nedeniyle, zaman içinde değerlerinin artması mümkündür.
Son dönemde yaşanan döviz kıtlığına rağmen tüketime servet harcama eğilimi devam etti. Uzun yıllar toplam ithalatın yüzde 10-12’si aralığında kalan tüketim malları ithalatı yılın ilk iki ayında adeta patlayarak yüzde 67,1 artışla 3,7 milyar dolardan 6,3 milyar dolara çıktı.
Enflasyonda yaşanan artışla birlikte, tüm temel tüketim maddelerinin fiyatlarının giderek arttığı, buna karşın çalışan kesimlerin gelirlerinin son iki yılda milli gelirin yüzde 27’sinden yüzde 23,7’ye kadar gerilediği, gelir dağılımının giderek bozulduğu 2023, aynı zamanda tüketim kalıplarında tersine değişimin gözlendiği bir yıl olarak hatırlanacak.