Marketlerdeki yanıltıcı görsellere yasak geliyor
Tarım ve Orman Bakanlığı, gıda işletmelerinin uyması gereken kurallara düzenleme getirdi.
'Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Kılavuzu’nda yapılan güncelleme ile artık etiketlerde yanıltıcı ifadeler, görseller ve terimlerin kullanımının sınırlandırıldığı açıklandı.
Türkiye Gazetesi'nde yer alan bilgilere göre, etiketlerde yer alan marka, gıdanın adı, görseller ve ifadeler, ürünün doğası, kimliği, özellikleri veya bileşimiyle ilgili yanlış çağrışımlara yol açmayacak.
MARGARİNDE TEREYAĞINI ANDIRACAK ŞEYLER KULLANILMAYACAK
Örneğin, margarin etiketlerinde tereyağını andıracak süt, yayık veya güğüm gibi görseller olmayacak. Benzer şekilde, zeytinyağı dışındaki bitkisel yağlarda, zeytin ağacı ya da zeytin görselleri kullanılmayacak ve "zeytinyağı tadında" gibi ifadeler yasaklanacak.
Markette fiyatı en fazla artan ürün limon oldu
PEYNİR AROMASI VARSA 'PEYNİRLİ' YAZILMAYACAK
Gıda işletmecilerinin ad ve ticari unvanları etiketlerde aynı puntoda yazılacak. Örneğin, bir üründe sadece peynir aroması kullanılmışsa "peynirli" ifadesi yerine "peynir aromalı" yazılması zorunlu hale getirilecek. Ayrıca, sütlü buz veya bitkisel yağlı sütlü buz haricindeki ürünlerin etiketlerinde hayvan görsellerine yer verilmeyecek. Endüstriyel üretim yapılan gıdalarda "ev yapımı" ifadesi kullanılamayacak.
KÖY, EV, GELENEKSEL, ÇİFTLİK VE YÜZDE 100 İFADELERİ KULLANILAMAYACAK
Süt ve süt ürünlerinin etiketlerinde "köy", "ev", "geleneksel", "çiftlik" ve "yüzde 100" gibi ifadeler kullanılmayacak. Kahve karışımlarında, eğer ürün yalnızca kahve içeriyorsa “yüzde 100 kahve” ifadesine izin verilecek. Yer fıstıklı baklavalar yalnızca "yer fıstıklı" olarak adlandırılacak, "fıstıklı" ifadesi kullanılmayacak. Kebap yanında yoğurt servis ediliyorsa bu durum "yoğurtlu kebap" şeklinde belirtilecek.
VEJETARYEN VE VEGAN ÜRÜNLER AYRI GÖSTERİLECEK
Vejetaryen ve vegan ürünlerin reklam, tanıtım ve sunumu, hayvansal ürünlerin yerine geçecek bir algı yaratmaktan kaçınmayı amaçlayacak. Toplu tüketim alanlarında, menülerde veya dijital platformlarda bu ürünlerin uygunluğu açıkça yazılacak.
UYUM SÜRESİ İÇİN TARİH VERİLDİ
Gıda işletmecileri, yeni düzenlemelere 31 Aralık 2026’ya kadar uyum sağlamak zorunda olacak. Bu tarihten sonra kurallara uygun olmayan ürünler piyasada satılamayacak.