İstanbul'da kentsel dönüşüm lüks semtlere kaydı. Hibe desteği zengine yaradı

İstanbul'da kentsel dönüşüm lüks semtlere kaydı. Hibe desteği zengine yaradı
Devletin kentsel dönüşüm için verdiği hibe desteği inşaatta hareketlilik yaratsa da İstanbul'da kentsel dönüşüm lüks semtlere kaydı. 1,5 milyon lirayı bulan destek hibe desteği dar gelirliye değil zengine yaradı.

Kentsel dönüşüm kanununda güçlendirme yapılırken teşviklerin artırıldı. Güçlendirilen kanunla kentsel dönüşüm için aranan 3’te 2 oy çokluğu yüzde 51’e çekildi. Riskli yapıların tebliğinde, hak sahiplerinin ikametgah adreslerinde tebligatla aranmasına da son verilirken binanın “riskli yapı” kararının dönüşecek binaya asılması zorunlu hale geldi. Riskli yapı kararının binada asılı kalma süresi 60 günden 15 güne düşürüldü. Askıyla bildirim sonrası 9 aya kadar uzayan tahliye süresi de en fazla 90 günle sınırlandırıldı.

Kentsel dönüşüme gidecek yapının dönüşüm sürecine hız kazandırılırken 750 bin lira hibe, 750 bin lira kredi ve 100 bin lira nakliye olmak üzere toplam 1,5 milyon liralık destek ödemesi ile ekonomik destek sağlandı.

İSTANBUL'DA KENTSEL DÖNÜŞÜM LÜKS SEMTLERE KAYDI

Kentsel kanunu inşaatlara hız kazandırsa da depremin kapıda beklediği İstanbul'da kentsel dönüşüm lüks semtlere kaydı. Dünya'dan Hamide Hangül'ün haberine göre; Denge Değerleme Özel Projeler Genel Müdürü Yardımcısı Mehmet Ali Hartavi, döviz kurlarındaki istikrarlı seyir ve işçilik ücretlerindeki kontrollü artışın, konut üreticisi firmalara maliyet ve fiyat belirleme konularında öngörülebilirlik sağladığını söyledi.

Dönüşümün İstanbul geneline yayıldığını söyleyen Denge Değerleme Özel Projeler Genel Müdürü Yardımcısı Mehmet Ali Hartavi, “Ancak Etiler, Beşiktaş, Suadiye gibi gayrimenkul değeri yüksek bölgelerde yoğun” dedi.

"DÜŞÜK GELİR GRUBUNA ÜRETİMDEN BAHSETMEK MÜMKÜN GÖZÜKMÜYOR"

Hartavi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bir taraftan kamu önderliğinde veya desteği ile kentsel dönüşüm kapsamındaki çalışmalar devam ederken, diğer taraftan da depreme dayanaklı binalarda oturmak için bir araya gelen maliklerin yine kentsel dönüşüm kapsamında kendi binalarını yenileme çalışmaları sürüyor. Arsa maliyetinin yüksek rakamlarda seyretmesi nedeniyle bugün için Devletimizin -sosyal konut statüsünde ürettikleri hariç- düşük gelir grubuna hitap edecek bir üretimden bahsetmek halen pek mümkün gözükmüyor.

"KENTSEL DÖNÜŞÜM İSTANBUL’UN YERLEŞİK ALANLARINDA"

Hartavi, “Kentsel dönüşüm odaklı inşaatlarda, bina dönüşümlerin İstanbul geneline yayıldığını, ancak hacim olarak yüksek gayrimenkul değerine sahip Kadıköy, Etiler, Beşiktaş, Suadiye, Caddebostan gibi bölgelerde yoğunlaştığını görüyoruz” dedi.

Alansal dönüşümlerin ise daha yoğun bir gelişimi beraberinde getirdiğine dikkati çeken Hartavi, şöyle devam etti: “Kentsel dönüşüm ve gelişim alanı’, ‘riskli alan’ ve ‘rezerv alan’ ilan edilen bölgelerin ağırlıklı olarak İstanbul’un yerleşik alanlarında olduğunu söyleyebiliriz. Kamu kurumları önderliğinde ilerleyen alan bazında dönüşümler, eski yoğun konut dokusuna sahip ve genelde çarpık yapılaşma olarak tabir edebileceğimiz alanların sağlıklı ve hızlı dönüşümü için elzem durumda. Örneğin Zeytinburnu, Sultanbeyli, Esenler, Bağcılar, Üsküdar, Eyüpsultan gibi ilçelerde büyük proje çalışmaları devam ediyor.”

İstanbul’da artan nüfus ve yerleşim ihtiyacıyla büyüme ve değişimin kaçınılmaz olduğunu vurgulayan Mehmet Ali Hartavi, özellikle afet odaklı hassasiyetlerden kaynaklanan sağlam bir yapıda ikamet ihtiyacının çok yüksek olduğunun altını çizdi.

"YENİ YERLEŞİM İSTANBUL’UN KUZEYİNE YÖNELDİ"

Yeni yerleşim alanlarının, merkezden çeperlere doğru ortaya çıktığına işaret eden Mehmet Ali Hartavi, “Doğubatı yönünde il sınırlarına doğru bir esneme var, bu alanlardaki yapılaşma haklarının imar planları doğrultusunda kontrollü olarak verilmesi söz konusu. Erişilebilirliğin katkısı mühim. Özellikle raylı sistem toplu taşıma imkanları sayesine bu bölgelere talep de yükseliyor. Bu da müteahhitlerin yeni proje arzına olumlu yönde etki ediyor. İstanbul’un kuzeyine doğru yönelmeye başlamış yeni gelişim alanları ise – yine erişilebilirliğin özellikle yeni yapılan otoyollarla desteklenmesiyle ve yeni imar planları ile birlikte– hem talep hem arz anlamında güzel bir dengeye sahip” diye konuştu.

Kaynak:Dünya