Döviz üzerinden 'pazarlık' usulü ihale duyurulmadan yapıldı
Çiğdem Toker, yazısında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nün 9 Ekim'deki ihale için belirlediği maliyet tutarına ulaştığını belirterek, miktarın 2 milyar 306 milyon 690 Euro olduğunu ifade etti.
2 milyar 306 milyon 690 Euro bugünkü döviz kuru üzerinden ise 21.4 milyar TL ediyor.
İhalenin pazarlık usulü ancak duyurulmadan ve TL değil de döviz üzerinden gerçekleştirildiğini ifade eden Toker yazısında, "Bu kadar büyük ölçekli bir ihalenin halktan saklanarak yapılmasıyla, döviz üzerinden yapılması arasında bir bağ olabilir mi?" diye sordu.
Dökümanlarda tutarsızlıklar olduğunu belirten Toker, yazısında şöyle dedi:
"Cumhurbaşkanlığı'nın 2020 yılı yatırım programına baktığımızda “Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir Demiryolu” projesinin karşısına toplam tutar olarak 7 milyar 125 milyon 69 bin TL konulmuş. 2019 yılı sonuna kadar harcanan kaynak 3 milyar 432 milyon 664 bin TL. 2020 yılı için yatırım tutarı 456 milyon 56 bin TL olarak görünüyor.
Aynı projenin Ulaştırma Bakanlığı'nın resmi yatırım programındaki tutarları bambaşka. Orada projenin toplam tutarı 10 milyar 407 milyon TL olarak görünüyor. Bugüne dek yapılan kümülatif harcama, Cumhurbaşkanlığı programındaki harcama ile aynı: 3 milyar 432 milyon 664 bin TL. Fakat 2020 yılı yatırım tutarı 685 milyon 56 bin TL.
Özetle, Cumhurbaşkanlığı yatırım programı ile Ulaştırma Bakanlığı'nın yatırım programında aynı proje için gösterilen harcama tutarları ile 2020 projeksiyonları birbirini tutmuyor. Hal böyleyken, bir de karşımıza 2.3 milyar Euro yaklaşık maliyetli bir dev dövizli ihale çıkıyor.
Bu ihalenin hangi koşullarda yapıldığı, dış kredi olup olmadığı, sözleşmesinin hangi koşullarda imzalandığını bilmek, sadece bu demiryolunun geçeceği 6 ilin değil, bütün yurttaşların hakkı."