Bilim İnsanları Şimdiye Kadar Çıkarılan En Detaylı Beyin Haritasını Çıkardı

Bilim insanları, Nature dergisinde yayımlanan bir araştırmada, beynin dil işleme sürecinde kilit rol oynayan nöron gruplarını detaylı bir şekilde haritaladı.

Araştırmaya göre, yaşayan insanların beyinlerindeki belirli nöron grupları, kelimelerin dilsel özelliklerini işleme ve anlamlandırma görevini üstleniyor.

Beyin haritasının incelenmesi sonucunda, sesin anlam dönüşümünde belirli kategorilerdeki nöronların nasıl rol oynadığı ortaya çıktı.

Kelimenin sesi, beyindeki işitme korteksi adı verilen bölgede işlenirken, kelimenin dilsel anlamı veya ana fikri prefrontal kortekste çözümleniyor.

1-3.jpg

Araştırmacılar, epilepsi ameliyatı geçirecek deneklerin beyinlerine yerleştirilen elektrotlar aracılığıyla, yaklaşık 300 nöronun kelime dinletilirken gerçek zamanlı tepkilerini kaydetti.

Her kelimenin, belirli nöronların aktivasyonunu tetiklediği ve benzer anlam taşıyan kelimelerin aynı nöronları aktif hale getirdiği gözlendi.

2-3.jpg

Prefrontal korteksteki nöronların, kelimeleri seslerine değil, anlamlarına göre ayırt ettiği belirlendi. Örneğin, "oğul" kelimesi duyulduğunda aile üyeleriyle ilgili nöronlar aktif hale gelirken, benzer seslere sahip bir kelime bu tepkiyi göstermedi.

3-2.jpg

Araştırmacılar, nöron aktivitelerini izleyerek deneklerin duyduklarıyla ilgili çeşitli bilgiler edinebildiklerini belirtti.

Bu bulgular, beyin-bilgisayar arayüz cihazlarının geliştirilmesinde ve konuşma yetisini yeniden kazandırmada önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.

Kaynak:Anadolu Ajansı (AA)