Peri Bacaları Çatladı!

UNESCO Dünya Miras Listesi’ndeki Kapadokya’da Göreme-Ortahisar arasındaki ağır tonajlı yol nedeniyle oluşan tahribat giderek büyüyor. Mimarlar Odası Ankara Şubesi tarihi 60 milyon yıl öncesine dayanan Peri bacalarından çatlaklar oluştuğunu belirterek "Kapadokya’da yol kullanımı acilen durdurulmalı. Bu yıkımın geri dönüşü yok" dedi.

Tarihi 60 milyon yıl öncesine dayanan Peri bacalarında tahribat arttı. Mimarlar Odası Ankara Şubesi bir açıklama yayımlayarak UNESCO Dünya Miras Listesi’ndeki doğa harikası Kapadokya’da Göreme-Ortahisar arasında yol nedeniyle tahribatın büyüdüğünü belirtti.

Açıklamada çok sayıda peri bacası, manastır ve şapelde derin çatlaklar oluştuğunu, vadilere hafriyatlar döküldüğünü, oteller ve eğlence parkıyla 1. Derece arkeolojik ve doğal SİT alanının hızla betonlaştırıldığı bildirildi.

"ÇATLAKLAR OLUŞTU"

Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Tezcan Karakuş Candan, peri bacalarında çatlaklar olduğunu dile getirerek "Fotoğraflar ve videolarda pek çok peri bacasında derin çatlakların oluştuğu apaçık görülüyor. Ortahisar-Göreme yolunun Göreme müze yolu kavşağına yakın noktasındaki manastır yerleşkesi içinde yer alan yemekhanede de yeni çatlaklar oluşmuş durumda" dedi.

"BU YIKIMIN GERİ DÖNÜŞÜ YOK"

Kapadokya'da ağır iş makineleriyle tahribatın giderek büyüdüğünü kaydeden Candan, yaşanılanları "katliam" olarak nitelendirdi.

Candan sözlerini şöyle sürdürdü:

“Ortahisar-Göreme yolunun kullanımı ve genişletilmesi nedeniyle çok sayıda peri bacası, şapel ve manastır yok olmak üzere. Temsilcilerimiz bölgede an be an süreci takip ediyor görselliyor. Ayrıca, yemekhanenin dışına yazılar yazılarak jeolojik oluşumlara ciddi zararlar verilmiş, yol inşaatı sırasında çevredeki alanlara dökülen ve üzeri toprakla örtülerek gizlenmeye çalışan hafriyat, üzerindeki toprak gidince tekrar görünür olmaya başlamış durumda.

"GÖÇMELER-KAYMALAR YAŞANIYOR"

Yol çevresi hızla kirletilmiş, etrafa atılan çöpler, dolu çöp kutularının ise boşaltılmaması Unesco Dünya Miras listesi bir bölgeye yakışmadığı gibi, yetkililerin görevlerini de tam anlamıyla yapmadığını ortaya çıkartıyor. Yol güzergâhındaki kaya birimi volkanik kül, tüfit türü, gevşek malzeme olduğundan, eğimini azaltmak için derine kazı yapılması nedeniyle şevde göçmeler-kaymalar yaşanıyor. Yolun kendisinde de kırılmalar olmuş, şiddetli yağmur yağdığında dökülen hafriyatlar vadilere akıyor, Şev göçmesini önlemek için geriye doğru zeminde sıyrılma işlemi yapıldığından yolun genişliği planlanandan çok daha geniş olacağı çok açık. Dört şeritli olan yolun verdiği tahribatın büyüklüğü ortada. Ağır iş makinalarının yarattığı titreşim, tur otobüsleri ve ağır tonajlı tırlar geçtikçe çatlaklı yapılardaki peribacalarının yıkılma süreci hızlanacaktır. Yol kullanımı acilen durdurulmalıdır.”

Türkiye Haberleri