İklim forumu Coca-Cola'yla anlaştı, çevreciler kınadı: Yeşil göz boyama

Birleşmiş Milletler'in (BM) bu yılki iklim konferansının, çevreciler tarafından "dünyanın en büyük kirleticisi" olarak nitelendirilen Coca-Cola ile sponsorluk anlaşması yapması tepki topladı.

6-18 Kasım tarihleri arasında Mısır'ın sahil beldesi Şarm el-Şeyh'te düzenlenecek olan Cop27, hükümetler, işletmeler ve çevre örgütleri için iklim kriziyle mücadele etmek üzere düzenlenen, dünyanın önde gelen forumlarından birini teşkil ediyor. Sözkonusu forumun, Coca-Cola ile iş birliği anlaşması imzalaması ise çevrecileri hayal kırıklığına uğrattı.

Cop-27'nin Coca-Cola ile işbirliği anlaşması, Mısır hükümeti tarafından imzalandı. Kahire'de Dışişleri Bakanlığı'nda düzenlenen imza töreninde konuşan Coca-Cola'nın Kuzey Afrika operasyonlarından sorumlu Başkan Yardımcısı Ahmed Rady, "Coca-Cola'nın anlamlı ortaklıklar yoluyla, birlikte çalışmanın dünyanın dört bir yanında toplumlar ve insanlar için ortak fırsatlar yaratacağına olan inancı tamdır" açıklamasında bulundu.

Duyuru sosyal medyada şok ve hayal kırıklığı ile karşılandı ve kurumsal "yeşil göz boyamanın" bir başka örneği olarak kınandı.

'Dünyanın en büyük plastik kullanıcılarından'

The Guardian'ın haberine göre, kuruluşlar ve bireylerden oluşan küresel bir ittifak olan Break Free From Plastic'in koordinatörü Emma Priestland, "Coca-Cola'nın Cop27'ye sponsor olması tamamen 'yeşil göz boyama'dır. Coca-Cola dünyanın en büyük plastik kullanıcılarından biridir" açıklamasını yaptı.

Priestland sözlerine, "Dört yılı aşkın bir süredir, yıllık marka denetimlerimizde Cola-Cola'nın dünyanın en büyük plastik kirleticisi olduğunu tespit ettik. Fosil yakıt endüstrisine bu kadar bağlı bir şirketin böylesine hayati bir iklim toplantısına sponsor olmasına izin verilmesi hayret verici" şeklinde devam etti.

'Forumun amacını baltalıyor'

Çevre kampanyacıları bu ortaklığı "şaşkınlık verici" olarak nitelendirdi. Glasgow'daki Cop26'da bir delege tarafından başlatılan imza kampanyası, Cola-Cola'nın Cop toplantılarındaki kurumsal sponsorluğuna son verilmesi çağrısında bulundu.

Greenpeace ABD Okyanuslar Kampanyası Direktörü John Hocevar şunları söyledi: "Tüm küresel Break Free From Plastic marka denetimlerinde dünyanın en büyük plastik kirleticisi olan Coca-Cola'nın bu yıl Mısır'da düzenlenecek olan UNFCCC Taraflar Konferansına sponsor olması şaşırtıcıdır. Coca-Cola yılda 120 milyar atılabilir plastik şişe üretiyor ve plastiklerin yüzde 99'u fosil yakıtlardan elde ediliyor, bu da hem plastik hem de iklim krizini daha da kötüleştiriyor. Henüz bunun bir sorun olduğunu bile kabul etmediler ya da plastik bağımlılıklarını sona erdirmeden iklim hedeflerine nasıl ulaşacaklarını açıklamadılar. Bu ortaklık, sponsor olmak istediği etkinliğin amacını baltalamaktadır"

'Plastik musluğunu kapatmalı'

Coca-Cola konuyla ilgili, "Okyanustaki atıkları ortadan kaldırma hedefini paylaşıyor ve bu konuda farkındalık yaratma çabalarını takdir ediyoruz. Üzerimize düşeni yapmaya hazırız ve 2030 yılına kadar nereden geldiğine bakılmaksızın sattığımız her bir şişe veya kutu için bir şişe veya kutunun toplanmasına ve geri dönüştürülmesine yardımcı olmakla başlayarak işimiz için iddialı hedefler belirledik. 2020 yılında Birleşmiş Milletler üye ülkelerini plastik atık sorununu bütüncül, döngüsel bir ekonomi yaklaşımıyla ele alacak küresel bir anlaşmayı kabul etmeye çağıran ortak bir bildiriye imza attık... Cop27'ye verdiğimiz destek, 2030 yılına kadar mutlak karbon emisyonlarını yüzde 25 azaltmaya yönelik bilime dayalı hedefimiz ve 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefimizle uyumludur" açıklamasında bulundu.

Öte yandan Hocevar, "Plastik üretimini azaltmak ve tek kullanımlık plastiğe son vermek, küresel ısınmayı 1,5 derecenin altında tutma hedefiyle uyumludur. Coca-Cola plastik ve iklim krizini gerçekten çözmek istiyorsa, plastik musluğunu kapatmalıdır" yanıtını verdi.

Fotoğraf: Greenpeace

Çevre Haberleri