Adıyaman'da her şey 'Menzil'e varmak için!
Haber: Ali Isıyel
Menzil Tarikatı’nın merkez üssü olarak bilinen Adıyaman’ın Kahta ilçesine bağlı Menzil Köyü’ne yapılan yol tepki topluyor. Adıyaman-Diyarbakır arasına yapılmaya başlanan yol, ödenek yetersizliği nedeniyle yarım kalmışken; 1900 nüfuslu bir köye yapılan yolun Menzil şeyhinin evinin önüne kadar gittiği iddia ediliyor. Konuya ilişkin verilen soru önergelerine tatmin edici cevaplar gelmezken, civarda yaşayan köylüler ise toprakları yol nedeniyle bölündüğü için mağdur durumda.
Menzil şeyhinin kapısına gidiyor
CHP Adıyaman İl Başkanı Mehmet Sırrı Burak Binzet; Gerger ve Çincik’in programa yama olarak alındığını ve 2020 programında da olmadığını belirterek, “Bu yol ise Menzil şeyhinin evinin önüne kadar gidiyor” ifadelerini kullandı.
Olay, ilk olarak civar köylülerin çektiği bir videoyla kamuoyuna yansımıştı. Köylüler, yapılacak otoban için topraklarının gasp edildiğini söylemişti. Cumhurbaşkanı imzasıyla çıkan acele kamulaştırma kararı ise süreci hızlandırmıştı.
Bütçe görüşmelerinde gündeme geldi
Bunun üzerine CHP Adıyaman Milletvekili Abdurrahman Tutdere, 28 Kasım 2019’da Meclis’te Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçe görüşmeleri esnasında yaptığı bir konuşmada Menzil Tarikatının merkezi olan Menzil Köyü’nde yolların çok iyi durumda olduğunu ancak diğer ilçe merkezlerine giden yollarda ulaşım sıkıntıları yaşandığını dile getirmişti. Tutdere, Menzil yoluna yapılan yol ile, Göçeri köyünden geçen yolun başka bir güzergaha kaydırılacağını ve bunun hem yurttaşların tarım arazilerine zarar vereceğini hem de devlete ve bütçeye ek külfet getireceğini belirtti.
Bu konuşmanın öncesinde, Göçeri Köyü muhtarı Mehmet Erdem, köylüler adına Karayolları Genel Müdürlüğü 8’inci Bölge Müdürlüğüne itirazda bulunmuş ve yeni yolun zararlarını sıralamıştı.
Ne kadar kaynak varsa Menzil'e akıtılıyor
Köylüler ise, bu yol için topraklarını vermek istemediklerini belirterek, “Adıyaman’ın Menzil köyüne otoban yapılıyor. Türkiye’de başka bir köye otoban yapılmışlığı yok. Böyle bir şeye ihtiyaç olmadığı hâlde buradaki halk sesini çıkarmadığı için her şeyi reva görüyorlar. Bu yolun ihalesini alan firmanın yetkilileri bizden gelip imza istemelerine ve biz imza vermeyeceğimizi belirtmemize rağmen, ayın 20’sinden sonra (20 Aralık 2019) biz istesek de istemesek de yol çalışması için başlayacaklarını ifade ettiler. Yani oradaki imza formalite icabı… Devlet bu yol için acele kamulaştırma kararı vermiş. Halbuki burada böyle bir şeye ihtiyaç yok. Daha Adıyaman-Diyarbakır yolu hemen alt tarafından geçiyor. 3 yıl olmuş bu yola başlanalı. Daha yol yarılanmamış bile, ödenek olmuyor diye. Devlet bu yolu yapmıyor, gelmiş Menzil köyüne otoban yapıyor. Çevrede ne kadar su kaynağı varsa Menzil’e akıtılıyor. Türkiye Petrolleri’nin kazdığı kuyudan çıkan sıcak su, 30 kilometre öteden gelip Menzil’e akıtılıyor. Buhara Kaplıcaları diye büyük büyük binalar inşa ettiler orada. Menzil köyünde barajlar kurulmuş… Bizim topraklarımız bizden gasp ediliyor. Bizim buna karşı koyacak gücümüz de yok” ifadelerini kullanarak duruma isyan etmişlerdi.
"Adıyaman-Diyarbakır yolu yarım kalmışken neden Menzil Köyü'ne otoban yapılıyor?"
18 Aralık 2019’da, HDP Antalya Milletvekili Kemal Bülbül, dönemin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turan’ın cevaplaması istemiyle Meclis’e bir yazılı soru önergesi sundu.
Soru önergesinde 1900 nüfuslu Menzil Köyü’ne hastane, karakol ve barajın yanısıra bir de otoban yapılacağını belirten ve köylülerin isyanına yer veren Bülbül, şu soruları yöneltmişti:
- Bahse konu olay hakkında Bakanlığınız bilgi sahibi midir? Eğer öyleyse sorumlular hakkında herhangi bir işlem yapılmış mıdır?
- Adıyaman-Diyarbakır yolu ödenek yetersizliğinden dolayı yarım kalmışken kamu kaynakları ile Menzil Köyü’ne neden otoban yapılmaktadır?
- Bu yatırım ile kamu kaynaklarının cemaatlere peşkeş çekildiğine ilişkin iddialara zemin hazırlanmakta mıdır?
- Bu hâliyle köylülerin toprakları zorla gasp edilmiştir. Bakanlığınız bu konuyla ilgili bir soruşturma başlatacak mıdır?
- Eski yol üzerinde bulunan ticari işletmelerin, akaryakıt istasyonlarının mağduriyeti nasıl giderilecektir?
Bülbül’ün soru önergesi, üç ay sonra, 16 Mart 2020’de Cahit Turan tarafından yanıtlandı. Yanıtta ise, bu sorulara tatmin edici bir cevap verilmedi ve yolun fiziksel özelliklerinden bahsedildi.
"Kamu yararı kararı" alınmış!
Turan cevabında, hazırlanan kamulaştırma planına göre yol inşaat ve emniyet sahası içerisinde kalan taşınmazlar için bakanlığın ‘kamu yararı kararı’ aldığını belirterek bu kapsamda kamulaştırma işlemlerine başlandığını belirtti. Ticari işletmelerin durumu için ise “Kahta Kaymakamlığının talebi uygun görülerek ripaj projesi yapılmış ve onaylanmıştır” denildi.
1 Ekim 2019’da Karayolları 8’inci Bölge Müdürlüğünce, 9 muhtarlığa yazı yazılmış ve kamulaştırılacak arazilerin listesi gönderilmişti.
"Mevcut yolun iyileştirilmesi kamu yararına olur"
Köylüler ise, ripaj hattının tamamının verimli arazilerden geçtiğini ve bu arazileri ortadan ikiye bölmesi nedeniyle tarımsal üretime ve köy halkının ekonomisine ciddi zarar vereceğini belirterek, “Mevcut yolun iyileştirilmesi daha az maliyetli olacağından, kamu yararına olur” demişlerdi. Karayolları Genel Müdürlüğü bu itirazı reddetti.
Arazi sahipleri, bunun üzerine kamulaştırma kararlarının iptali istemiyle idare mahkemesine dava açtı.
Yol tamamlanmak üzere
halktv.com.tr’ye konuşan CHP Adıyaman Milletvekili Abdurrahman Tutdere, yolun köylülerin tüm isyanına karşın tamamlanmak üzere olduğunu ifade etti.