'Kayıp Gölgeler' Salt Beyoğlu'da
Vahap Avşar’ın Kayıp Gölgeler sergisi, AND Yayınevi’nin kartpostal arşivinden seçili fotoğraflardan oluşuyor.
Salt Beyoğlu Forum’da, 11 Ağustos-27 Eylül 2015 tarihleri arasında açık kalacak olan Vahap Avşar’ın Kayıp Gölgeler sergisi, AND Yayınevi’nin kartpostal arşivinden seçili fotoğraflardan oluşuyor. 1990’ların başlarından itibaren bu yayınevinin afişlerini farklı işlerinde kullanan Avşar, AND’ın kapsamlı bir kartpostal envanterine sahip olan koleksiyonunu 2010’da satın aldı. Buluntu imge ve temsiliyet üzerine 25 yıldır çalışan sanatçı, kabul görmemiş, hiç mizanpajı ya da baskısı yapılmamış binlerce imge arasından sergide 50 fotoğraf sunuyor. Orijinal filmlerden büyük boyutta basılan fotoğraflar, dayanırlığı yüksek, kendini taşıyabilir nitelikteki 25 ünitede önlü arkalı şekilde yer alıyor.
Üniteler, duvardan bağımsız olarak bir “imge ormanı” oluşturmak üzere, 1968’de mimar Lina Bo Bardi’nin São Paulo Sanat Müzesi için tasarladığı sergileme elemanlarının benzeri beton bazalarda duruyor. Kayıp Gölgeler, aile üyelerine, dostlara, sevgililere seyahatten, askerden, uzak diyarlardan manzaralar ya da duruma özel manidar görüntüler içeren kartpostal yollama alışkanlığının son demlerinin yaşandığı 1970’lerin sonları ve 1980’lerin başlarına, yani operatörsüz direkt arama ve internet çağının öncesine denk düşüyor.
Fotografik bir yolculuk olan AND koleksiyonu, 1970’lerin sonlarında, Anadolu’nun dört bir yanında yapılan çekimlerle başlıyor. Şehir şehir, kasaba kasaba, köy köy dolaşan fotoğrafçılar, sokakları, meydanları, coğrafyanın arketip güzelliklerini belgelemiş. İmgeler üzerinden bir Türkiye yolculuğu yaşatılıp, coğrafyanın bir zamanı kayda alınmış. Fotoğraflardan, dönemin sembolleri, giysileri, töreleri, iktisadi ve hatta siyasi durumları okunabiliyor. Dikkatle kurgulanmış, pozlanmış kompozisyon ve temsillerin var olduğu ancak, kartpostala dönüştürülmemiş birçok imge, arşivin en gizemli parçalarını oluşturuyor. Beklenmeyen anlar, tuhaf ilaveler, sıradışı poz ve çekimler, fotoğrafların bambaşka hikâyelere açılmasına fırsat veriyor.
O yılların gergin siyasi ortamı ve ardından 12 Eylül Darbesi’nin getirdiği korkulu dönem sırasında, coğrafyaya bir “açık stüdyo” gibi değinilmesi şaşırtıcı. Vahap Avşar’ın kişisel sergileri arasında Kara Albüm (Rampa, İstanbul, 2013); iBerlin (TANAS, Berlin, 2012); Noneisafe (Charles Bank Gallery, New York, 2011); Vahap Avşar (Rampa, İstanbul, 2010); Come Who Ever You Are (W139, Amsterdam, 1993) ve Myths (Galeri Zon, Ankara, 1991) yer almaktadır. Sanatçının yakın zamanda katıldığı karma program ve sergilerden bazıları ise şunlar: Uluslararası Sanatçı Filmleri (Whitechapel Gallery, Londra, 2015); Uluslararası Sanatçı Filmleri (İstanbul Modern, İstanbul, 2015); Too early, too late (Pinacoteca, Bologna, 2015); Zwölf im Zwölften (TANAS, Berlin, 2011); İkinci Sergi (ARTER, İstanbul, 2010). Avşar, New York ve İstanbul’da yaşamakta ve çalışmaktadır.
Taraf