Boeing 737 uzmanı: Kore'deki uçak kazasının nedeni kuş çarpması değil mekanik arıza olabilir
Kore ve ABD yetkilileri Salı günü Güney Jeolla Eyaletindeki Muan Uluslararası Havaalanında düşen ve 179 yolcu ve mürettebatın ölümüne yol açan Jeju Air Boeing 737-800 uçağıyla ilgili ortak bir soruşturma başlatırken, Chicago merkezli havacılık davacı duruşma uzmanı Robert Clifford , trajedinin nedeninin kuş çarpması olma ihtimalinin düşük olduğunu öne sürdü.
Clifford
Clifford, "Bir kuş çarpmasının iniş takımlarının açılmasını engellemesi pek mümkün görünmüyor" dedi.
"Bu uçakta mekanik bir sorun yaşanmış gibi görünüyor. ... Dijital uçuş verilerinin ve kokpit kayıt cihazlarının değerlendirilmesi, tam olarak ne olduğunu bilmek için önemlidir."
Clifford şu anda 2019'da Etiyopya'da düşen ve uçaktaki 149 yolcu ile sekiz mürettebat üyesinin ölümüne neden olan Boeing 737 Max'in aile üyelerine karşı Chicago'daki federal bölge mahkemesinde Boeing'e karşı açılan davalarda baş avukattır. Pazar günü Muan'daki havaalanında düşen model olan Boeing 737-800, ABD uçak üreticisinin 737 Max'inin öncüsüdür.
Havacılık hukuku uzmanı, kuş çarpması sonucu bir veya iki motorda oluşan güç kaybının normalde hidroliği kesmeyeceğini belirterek, dijital uçuş veri kayıt cihazı ve kokpit kayıt cihazından gelen bilgilerin, kazanın nedenini anlamak için kritik öneme sahip olacağını vurguladı.
KUŞ ÇARPMASIYLA BÖYLE BİR ŞEY OLMAMALIYDI...
"Uçağın hidrolik sistemleri çalışmıyor olabilir, dolayısıyla bunun doğru olup olmadığını anlamak kritik önem taşıyor" dedi.
"Kuş çarpmasıyla böyle bir şey olmamalıydı. Hidrolik sistemde bir kusur olsaydı, bu sadece Güney Kore'de değil, aynı zamanda tüm dünyada havacılık endüstrisi için büyük bir sorun olurdu."
Clifford, son kırk yılda ABD'de meydana gelen çok sayıda büyük ticari havayolu kazasında yaralanan veya hayatını kaybeden kişileri temsil etti. Bunlar arasında 1979'da Chicago O'Hare Uluslararası Havalimanı'nda yaşanan American Airlines kazası, 1989'da Iowa, Sioux City'de yaşanan United Airlines DC-10 kazası, 2006'da Kentucky, Lexington'daki Comair pist kazası ve 2009'da New York, Buffalo'daki Continental Colgan kazası yer alıyor.
Clifford, "Uçağın bir veya daha fazla parçasını üreten Boeing veya başka bir Amerikan üreticisine karşı bir dava açılmadığı sürece, Güney Kore'deki geçerli yasalar uyarınca haksız ölüm davaları açılacak" dedi.
"Güney Kore vakalarında Boeing, kuş çarpması sorununa işaret etmeye devam ediyor. Bunu yeterince sık söylerlerse, belki de insanlar burada söz konusu olan tek şeyin kuş çarpması olduğunu düşüneceklerdir. Halkla ilişkiler ekibinin odağı Boeing'den uzaklaştırması standart bir uygulamadır."
Dikkatli olunması çağrısında bulunan yetkili, soruşturmacıların dijital uçuş veri kayıt cihazına ve kokpit ses kayıt cihazına odaklanarak neyin yanlış gittiğini ve trajedinin nasıl meydana geldiğini bulmaya çalışmaları gerektiğini vurguladı.
Clifford, "Bu korkunç felaketin kurbanlarının aileleri, yasal konularda yerel tavsiyeler almalı" dedi.
"Boeing veya diğer bileşen parça üreticilerine karşı herhangi bir tazminat talep edilip edilemeyeceğini söylemek için henüz çok erken. Aileleri uygun yasal tavsiyeye erken kulak vermeye ve bunu takip etmeye devam etmeye çağırıyorum."
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün uçak kazaları ve olaylarının incelenmesine ilişkin standartları ve önerilen uygulamaları ortaya koyan Ek 13'üne göre, bir kazanın ön raporunun olaydan itibaren 30 gün içinde, nihai raporun ise soruşturmanın tamamlanmasını takiben olaydan itibaren bir yıl içinde düzenlenmesi gerekiyor.