Otomobillerde dikiz aynasının altında bulunan ve öne-arkaya eğilebilen küçük mandalın işlevi, özellikle yeni başlayan sürücülerin sıklıkla merak ettiği bir konudur.
Dikiz aynası, sürüş esnasında önemli bir güvenlik unsuru olarak kullanılır. Diğer araçların konumunu izlemek, şerit değiştirmek için güvenli bir zamanı değerlendirmek veya geri geri gitmek gibi durumlarda büyük önem taşır. Ancak gece sürüşlerinde veya arkadan gelen araçların farları dikiz aynasına yansıdığında, gözleri kamaştırabilir.
Dikiz aynasının altındaki mandal, manuel dikiz aynalarında kullanılır. Bu mandalı yukarı veya aşağı hareket ettirerek gündüz ve gece sürüş modları arasında geçiş yapabilirsiniz. Gündüz modunda ayna normal bir şekilde çalışırken, gece modunda ayna daha loş bir yansıma sağlar. Bu sayede arkanızdaki araçların farlarından gelen ışıkların gözlerinizi kamaştırması önlenmiş olur. Mandalı ayarlamak, dikiz aynasının yeniden pozisyonlandırılmasını gerektirmez; sadece ışık yansımasını değiştirir.
Dikiz aynasının camı aslında bir ucu diğerinden daha kalın bir yapıya sahiptir. Mandalı çevirdiğinizde, ışığın bu cam üzerinden nasıl yansıdığını ve gözlerinize nasıl geri döndüğünü kontrol edersiniz. Bu da gece sürüşlerinde daha rahat ve güvenli bir deneyim yaşamanızı sağlar.
Yeni araçlarda ise otomatik kararan dikiz aynaları yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu aynalar, arka taraftan gelen ışığın yoğunluğuna bağlı olarak otomatik olarak kararma özelliğine sahiptir. Bu sayede sürücü, aynayı manuel olarak ayarlamak zorunda kalmadan her zaman en iyi görüşü sağlar. Otomatik kararan aynalar genellikle geri vitese geçildiğinde veya iç aydınlatma açıldığında devre dışı kalır.
Sonuç olarak, dikiz aynasının altındaki mandalın temel işlevi, gece sürüşlerinde gözleri kamaştıran ışıkları azaltarak sürüş güvenliğini artırmaktır.