Uzmanlar, yolcu uçaklarının düşürülme riskini artıran yeni bir siber saldırı tekniği hakkında endişelerini dile getiriyor.
GPS SALDIRILARI ARTIYOR
Bu yılın ilk çeyreğinden itibaren GPS saldırılarında yüzde 400 oranında bir artış yaşandığı bildirildi. GPS saldırıları, uçakları rotalarından saptırabilir ve otopilot sistemlerinin iniş noktasını şaşırtarak, doğru piste inememelerine neden olabilir.
SAVAŞ BÖLGELERİNDE DAHA YAYGIN
Bu tür saldırılar, özellikle Ukrayna, Rusya ve Orta Doğu gibi savaş bölgelerinde daha sık görülüyor. Bilgisayar korsanlarının GPS sahteciliği yapma nedenleri tam olarak bilinmemekle birlikte, konum verilerini değiştirmek, insanları izlemek ve uçuş güvenliğini tehlikeye atmak için kullanıldığı düşünülüyor.
UÇAK KAZALARINA NEDEN OLABİLİR
GPS saldırıları, uçakların rotalarını değiştirerek diğer uçaklara, kara yüzeyine veya okyanusa çarpmasına neden olabilecek yazılımları devreye sokabilir, bu da uçak kazalarının olasılığını artırabilir.
GÜNDE BİN 350 UÇUŞ HEDEF ALINDI
Siber güvenlik şirketi OPS Group'un raporuna göre, GPS saldırıları ocak-mart döneminde günde ortalama 200 uçuşu hedef alırken, nisan ayından itibaren bu rakam günde 900'e çıkmış durumda. Bazı günlerde ise bin 350'ye kadar uçuşun saldırılara maruz kaldığı bildirildi.
YANILTICI SİNYALLER GÖNDERİLİYOR
Bilgisayar korsanları, havayollarının alıcı antenlerine sahte radyo sinyalleri göndererek gerçek GPS sinyallerini geçersiz kılıyor ve uçağın engebeli arazilerden uzak durmasını sağlamak amacıyla yanlış uyarılar gönderiyor.
UÇAĞIN SAATİNİ BOZUYOR
Pilotlar, GPS saldırılarının belirtilerinden biri olarak uçağın saatinin geri gitmeye başladığını fark ettiklerini bildiriyorlar.
DÜNYA DEVLERİ ARAŞTIRIYOR
Bu sorunun çözümü için, 450 kayıtlı katılımcıdan oluşan bir GPS sahteciliği çalışma grubu oluşturuldu. Çalışma grubunda, United Airlines, American Airlines, Aer Lingus, Turkish Airlines ve Alaska Airlines gibi havayolu şirketlerinin yanı sıra NASA, Boeing, Federal Havacılık İdaresi (FAA) ve FlightSafety International da bulunuyor.