Vermont Üniversitesi'ndeki araştırmacılar; gıda, beslenme, kilo ve vücut imajı gibi arama terimlerini kullanarak vücut imajı ve yeme ile ilgili en popüler etiketlerin altında paylaşılan bin TikTok videosunu analiz etti.
Çalışmaya en az bir milyar veya daha fazla görüntülenmeye sahip 10 etiket dahil edildi. Listede, çalışmanın üst sıralarında sırasıyla 3,2 milyar ve yaklaşık 10 milyar görüntülenmeye sahip olan "#WhatIEatInADay" (Bir günde neler yiyorum?) ve "#WeightLoss" (Kilo kaybı) yer aldı.
Paylaşılan videoların yaklaşık yüzde 44'ünün kilo kaybıyla ilgili içeriğe sahip olduğu belirtilirken; yüzde 20,4'ünün, içerik üreticisinin kilo dönüşümünü içerdiği ifade edildi.
Araştırmaya göre, videoların birçoğu yiyeceklere "iyi" ya da "kötü" etiketleri yapıştırıyor ve bu da "'doğru' yeme takıntısı" ve "yiyeceklerin fiziksel sağlığımız üzerindeki rolüne takılma" olarak tanımlanan bir yeme bozukluğu olan "Orthorexia Nervosa" gibi yeme bozukluklarının gelişmesine yol açabiliyor.
En yüksek risk grubundakiler genç yetişkinler
Çalışmanın yazarlarına göre, TikTok'un ABD'deki kullanıcılarının üçte biri 2020 yılında 14 yaşında ya da daha küçük bireylerden oluşuyor. Çalışmadaki en endişe verici bulgunun ise, kilo verme içeriğiyle etkileşime giren genç kadınların miktarı olduğu belirtildi.
Videoların yüzde 60'ından fazlasının kadınları temsil eden kişiler tarafından oluşturulduğu, yarısından fazlasının ise ergenlik veya üniversite çağındaki kullanıcılar olduğu kaydedildi.
Araştırmacılar, "TikTok'ta kilo veya yemekle ilgili içerik oluşturan ve bunlarla etkileşime giren genç kadınların, hayatlarının diğer yönlerinden beden imajını ve düzensiz yeme davranışlarını içselleştirme riski altında olduğunu" tespit etti.
'Zararlı diyet müdahalelerini savunmasız bir kitleye yayıyor'
Çalışma ayrıca, kilo kaybetmeye yönelik beslenme tavsiyelerinin çoğunun uzman olmayan kişiler tarafından verildiğini ortaya çıkardı. Beslenme konusunda tavsiye veren videoların sadece yüzde 1,4'ünün gerçek diyetisyenler tarafından hazırlandığı belirtildi.
Araştırmacılar makalede, "Bu tür videolar muhtemelen zararlı diyet müdahalelerini güçlü medya okuryazarlığı becerilerine sahip olmayan savunmasız bir kitleye yayıyor ve teşvik ediyor" diye yazdı.