Yeni Zelanda Sağlık Bakanı yardımcısı Ayesha Verrall, yılda yaklaşık 200 Yeni Zelandalının ölümüne neden olan Hepatit C virüsüyle ilgili farkındalığı artırmak amacıyla temmuz ayında "Stick it to Hep C" kampanyasını başlattı.
Kampanyada, gülümserken başka bir kişiye orta parmağını kaldıran oyuncuların yer aldığı videolar, açık hava posterleri ve internet materyalleri yer alıyordu. Reklam videosunda oyuncuların kan yoluyla bulaşan virüsü taşıyıp taşımadığını belirlemek üzere kan testi için orta parmağını deldirdiği görülüyordu.
Reklamı şikayet ettiler
Ancak Reklam Standartları Kurumu, reklam görüntülerini "son derece saldırgan" olarak nitelendiren bir şikayeti haklı buldu. Şikâyetçi şikayetini, "Bu hareket uzun zamandır bir dizi kaba kelimenin 'el hareketi' olarak kabul edilmektedir. Bunun bir reklam panosunda ya da çocukların görebileceği bir yerde yeri yoktur" sözleriyle ifade etti.
Şikayet kurulu, reklamı izleyenlerin "Hepatit C'nizin olup olmadığını öğrenmek için kolay bir parmak testi vererek ve yeni etkili tedaviyi olarak Hepatit C'ye 'defol' diyebilirsiniz" anlamını çıkarabileceğini kabul etmekle birlikte, "muhtemelen sadece el hareketine odaklanacak" bir sürü insan için bağlamın eksik kaldığını belirtti.
Bu hareketin "başka bir kişiye yapılabilecek en saldırgan hareketlerden biri olduğunu ve her zaman olumsuz çağrışımlar yaptığını" belirten kurul, karakterlerin gülümseyen yüzlerinin saldırganlığı azalttığını belirten reklamverenin düşüncelerine katılmadığını aktardı. Kurul, reklamda uygunsuz ve saldırgan bir el hareketi kullanıldığını ve televizyon standartlarının ihlal edildiğini onayladı.
Reklam videosu YouTube'da hala yayında
Halk Sağlığı Servisi Ulusal Direktörü Nick Chamberlain, NZ Herald'a yaptığı açıklamada kararın "üzüntü verici" olduğunu söyledi.
Chamberlain sözlerine, "Kampanya görselleri seçimimizle ciddi ya da yaygın bir hakarete neden olmak gibi bir niyetimiz yoktu ve Kurul'un bu olayda dengeyi doğru kuramadığımızı düşünmesi üzücü" şeklinde devam etti.
Orta parmak fotoğrafı kampanyanın ana görselinden kaldırılarak yerine çift başparmak işareti konuldu, ancak YouTube klibi yayından kaldırılmadı ve orta parmak görseli de kampanyanın internet sitesinde yer almaya devam ediyor.