Yılın ilk beş aylık döneminde hafif ticari araçlarla beraber toplam pazar yüzde 3,7 büyürken, otomobil satışları yüzde 5,1 artarak 394 bin adedi aştı. İlk üçte Renault, Toyota ve Volkswagen’in yer aldığı en çok satan 10 marka ise 248 bini geçen adetle toplam pazarın yüzde 63,1’ini kapsıyor. Öne çıkan eğilimler, hibrit ve elektrikli araçların düzenli yükselmesi, benzinlilerin yüzde 50’nin altına inmesi, dizel satışlarının yüzde 8’lere kadar gerilemesi şeklinde. Diğer yandan pazarın yüzde 95’ini artık otomatik şanzımanlı araçlar karşılıyor. En çok satanların en az yakanlar listesini de sadece otomatik vitesliler oluşturuyor.
En çok satan 10 markanın, en az yakanları
Türkiye otomobil pazarında 47 marka rekabet ediyor, ama en çok satan ilk 10 üçte iki pay alıyor. Dizellerin esamesi artık okunmazken, en az yakanlar hibritlerden çıkıyor.
10- Hyundai Bayon
Listedeki araçların ikisi benzinli, ikisi şarj edilebilir hibrit ve kalan altısı da benzinli/hibrit modeller. Bu listeye girebilen iki yerli üretim araçtan biri olan Bayon, 1 litre hacimli benzinli motorundan 100 beygir güç elde ediyor. Aynı zamanda 1.484.000 TL etiketiyle listenin en ucuz modeliyken, 100 km’de ortalama yakıt sarfiyatı 5,8 litre.
9- Peugeot 3008
Türkiye’de en çok satan altıncı marka konumundaki Peugeot’nun, 1,2 litre hacimli motoruyla 145 beygir güç sağlayan hibrit aracı 3008, 2.493.500 TL’lik fiyatıyla listemizin en pahalı ikinci modeli. 100 km’de ortalama 5,5 litre yakan araç, daha çok iç mekândaki konforuyla ön plana çıkıyor.
8- Citroen C3 Aircross
Baştan aşağı radikal bir değişime uğrayarak yenilenen C3 Aircross, henüz bir hafta önce ülkemizde satışa sunuldu. B sınıfı araç daha iddialı ve güçlü bir görünüme sahipken, 4,39 metre uzunlukla kullanıcılara geniş bir iç mekân sunuyor. 136 beygirlik benzinli motora 21 beygirlik elektromotorun eşlik ettiği yarı hibrit modelin fiyatı 1.599.900 TL’den başlıyor. Ortalama yakıt tüketimiyse 5,3 litre.
7- Opel Frontera
Mayıs ayında Türkiye pazarına gelen Frontera, elektrikli ve hibrit şeklinde iki seçenekli. 10 inç multimedya, 10 inç sürücü bilgi ekranı ve akıllı saklama alanı çözümleri ile ferah bir iç mekânı bulunan model Stellantis çatısı altında Citroen C3 ile benzer motor özellikleri sunuyor. Yakıt tüketim verisi de 5,3 ile aynı olan hibrit Frontera’nın baz versiyonunun fiyatı 1.680.000 TL.
6- Volkswagen Golf
Listedeki sadece benzinli motora sahip diğer model olan Golf, 100 km’de ortalama 5,2 yakıt tüketiyor. C sınıfının ikonik modelinde 1,5 litrelik motor 116 beygir güç üretiyor. Fiyatıysa 2.182.000 TL’den başlıyor.
5- Renault Duster
Dünya pazarlarında halen Dacia çatısı altında olsa da, geçen yıl ülkemizde Bursa Oyak-Renault fabrikasında üretilerek Renault logosuyla satışa çıkan yenilenen Duster’ın farklı motor seçenekleri mevcut. Bunlardan en az yakanıysa 145 beygirlik tam hibrit versiyonu. Ortalama yakıt sarfiyatı 5 litre olan aracın fiyatı 1.990.000 TL’den başlıyor.
4- Fiat 600
Geçen yıl son çeyreğinde elektrikli versiyonuyla birlikte pazara sürülen 600’ün hibrit modeli, 136 beygirlik 1,2 litre hacimli motor taşıyor. 1.719.900 TL’den başlayan fiyatlarla satılan hibrit 600, 100 km’de 4,9 litre benzin tüketiyor.
3- Toyota Yaris
Toyota bilindiği gibi hibrit teknolojisinin öncü markalarından. Neredeyse tüm modellerinde hibrit seçeneği bulunan markanın, ortalama 3,9 litre tüketimiyle en az yakan otomobiliyse B sınıfındaki Yaris. Araç, 1.658.000 TL etiketiyle listenin en ucuz üçüncüsü.
2- BYD Seal U DM-i
Yatırım vaadiyle geçen yıl ülkemiz pazarına sıkı bir giriş yaparak, en çok satan yedinci marka konumuna erişen Çinli BYD’nin ürün gamının çoğunluğunu elektrikli modeller oluşturuyor. İstisnalardan biri olan Seal U DM-i, şarj edilebilir hibrit bir model olarak, haliyle çok düşük bir yakıt tüketim verisine sahip. Zengin bir donanım seviyesindeki aracın fiyatı, 2.115.000 TL’den başlıyor. 100 km’de ortalama yakıt sarfiyatıysa 0,7 litre.
1- Skoda Superb PHEV
Skoda, Türkiye’de en çok satan dokuzuncu otomobil markası. Bunda lokomotif görevini Octavia yerine getirirken, ürün gamı yakın zamanda elektrikli modellerle de gelişti. Ancak D sınıfı orta üst segmentte yer alan Superb modelinin şarj edilebilir hibrit versiyonu son derece düşük yakıtıyla tüm dikkatleri çekiyor. 100 km’de sadece 0,4 litre benzin yakan araç, aynı zamanda 3.249.900 TL etiketiyle listenin en pahalısı.