Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras, Maximiles Black Bodrum Cup Cumhuriyet’in 100. yıl Kutlama Etkinliği’nde yaptığı konuşmada, “gayıkların” önemini anlatırken; “En değerli şey bu etabı oluşturma fikri” diyerek, Cumhuriyet coşkusuna vurgu yapıyordu.
Bodrum Cup, Türk ulusunun Atatürk ilkelerine bağlı Cumhuriyete bağlılığının bir asrı geride bırakmasının hakkını verme gayretindeki sınırlı sayıdaki birkaç etkinlikten biri.
35. yılına giren bu çaptaki bir etkinlik, en azından yıl boyunca yerel yönetimler, yatırımcılar, yarışçılar, sivil toplum katılımıyla çok taraflı çaba gerektiriyor.
Aras’ın “iyi fikir” dediği kenetlenen ulusal duygular…
Gerçekleştirdikleri öyle bir proje ki; denizcilik, dayanışma, adanmışlık, gurur, çalışkanlık, mücadele azmi, yılmamak, barış, dostluk, saygı gibi Atatürk’ün Türk halkına yüklediği kimliklerin hepsini kapsıyor.
Maximiles Black Bodrum Cup’ta yelkenler “Herşeyin başladığı” yerde fora aldı.
Bodrum’dan yola çıkan 13 tekne Çanakkale Şehitler Anıtı’nda “Selam” durarak, Cumhuriyet’in kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün Selanik’te vardı. Yarışçılar Atatürk’ün doğduğu evi ziyaret ettiler.
Teknelerin Selanik Limanı’na bağlanmasında Yunanistan makamları tarafından çıkartılan pürüz, Türk Dışişleri’nin devreye girmesiyle krize dönüşmeden çözüldü.
Bodrum’dan yaklaşık 600 mil yaparak, İstanbul Boğazı’na varan yelkenlileri Aras’ın da konuşmacıları arasında olduğu Bodrum Cup Organizasyonu’nun Four Seasons Bosphorus Hotel’de oluşturulan seyir terasından izledik.
Kortej geçişleri Atatürk’ün hayata veda ettiği Dolmabahçe Sarayı önünde son buldu.
Dolmabahçe açıklarında yarış yelkenlerinden verilen mezestre (bayrağın yarıya inmesi) selamını İstanbul Boğazı geçişinde kendilerine eşlik eden Sahil Güvenlik teknesi karşıladı.
The Bodrum Cup Organizasyon Komitesi Başkanı Süleyman Uysal, “Geçen yıl yarışlara 62 milyon erişim sağladık. Bu organizasyonun kesintisiz 35 yıldır sürmesinden gurur ve mutluluk duyuyoruz.” diyor.
Bodrum’dan yola çıkan ve Selanik üzerinden İstanbul Boğazı’na vararak tam 650 mil yol yapan “The Bodrum Cup” filosu; STS Bodrum, Beluga I, Jasmin I, Colombaio, Vals, Wahring Darling, Vay, Germania Nova, Impression, Sıyu, Serenad, Giulietta, Grandi teknelerinden oluşuyordu.
İstanbul’dan da kortej geçişine; Anarada, My Viola, Anadolu Hayat Emeklilik - Pupa, Ozay Sailing Team - Electron, Nissan - Fiftyfifty, Acıbadem Proje Yönetim - Bootes, Bella, Bidarka, Tardis, Sy Yosun, Kupa Kızı, Sarı 1, Bremen, Mememido II, Kala, Marto, Derinlik Sarhoşluğu, Emela, Sunny tekneleri katılmıştı.
The Bodrum Cup’ın 1989 yılından bu yana tekne sporları dünyasını, Bodrum’u ve daha geniş anlamda Akdeniz bölgesini tanıtmaya adanmış bir oganizasyon olduğunu söyleyen Onursal Kurucu Başkan Erman Aras’tan Organizasyon Komitesi Başkanlığı görevini geçtiğimiz yıl devir alan Uysal, “Avrupa’nın ilk yelken yarışını biz yapacağız” sözü verdi.
Bodrum Cup’ın hem turizme, hem de yat sektörüne katkısı olduğunu belirten Uysal, Bodrum Kızılağaç mahallesinde tekne yapan son kuşak tirhandil (gerektiğinde kürekle yüzdürülen yelkenli) ustalarından Mustafa Özkeskin’in, bu yarışlar için kendisine yaptığını “Hızır-1” teknesini örnekliyor.
Yarışlar en büyük katkıyı, yeşil ve mavinin buluştuğu koylara dikkat çekerek veriyor. Her geçen sezon demir aldıkları koy sayısının azaldığını gören teknecilerin doğayı koruma sorumluluklarının; betonlaşarak zenginleşme yolunu seçen idarecilerden-yatırımcılardan daha az olduğunu düşünmüyorum.
Mesele, doğa katliamlarından deniz kirliliğinden kimin ne oranda suçlu olduğundan öte öte, ülke olarak mağdur olmamız; başta idareciler olmak üzere herkesin sorumluluğu paylaşması gerekiyor.
Bodrum Cup gibi doğanın tüm nimetlerini insana zerk eden etkinliklerin sayısının çok çok artmalı. Ancak böylelikle denizler sahipsiz kalmayacak. Merkezi ve yerel yönetimler çevre dostu adımlar atmak zorunda kalacaklar.
Bodrum Cup’ın bugüne kadar isim sponsoru Amerikan Hastanesi’ydi, bu yıl ilk kez bir banka isim sponsoru oldu. İş Bankası’nın kredi kartının isim sponsoru olduğu yarışların ana sponsoru da Koç Grubu şirketlerinden Opet ve Tüpraş. Platin Sponsorlar yine Koç Grubu şirketlerinden Amerikan Hastanesi, İş Bankası iştiraklerinden Anadolu Sigorta, davete ev sahipliği yapan Four Seasons Hotel ve Almanya merkezli uluslararası perakende zinciri Metro’dan oluşuyor.
11 Ekim’de İstanbul Boğazı’ndan hareket edecek yarışçılar, 16’sında Bodrum’a varacaklar. 17 – 21 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirilecek yarışlar kapsamında belirlenen rota, Bodrum limanından başlayarak Çökertme ve Kissebükü’ne uzanacak, Bodrum’da tamamlanacak.
Kazananların kupaları 21 Ekim Cumartesi akşamı büyük bir konserle sahiplerine teslim edilecek.
Türkiye İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Sezgin Yılmaz, yılın başından bu yana Cumhuriyet’in 100. yıl çoşkusunu dozu artarak yıl boyu süren etkinliklerle kamuoyu ile paylaştıklarını söylüyor.
Atatürk’ün ulusal ekonomik kalkınma vizyonu ile kurulan banka; Ankara ve İstanbul’daki müzelerinde yıl boyu açık olacak “Yaşasın Cumhuriyet” sergisi ve 28-29 Eylül’de “Atatürk Vizyonu ile Gelecek Yüzyıla Bakış” konulu uluslararası düzenledi.
2020 yılında restorasyonuna başlanan 63 yıllık Beyoğlu’ndaki İş Bankası Şubesi, 600 eserin sergilendiği Resim Heykel Müzesi’ne dönüştürüldü, 29 Ekim’de kapılarını sanatseverlere açıyor. Ayrıca, 5 Kasım’da gerçekleşecek Avrupa ve Asya kıtası arasında gerçekleşen tek maraton olan İstanbul Maratonu’na da ismini verdi.
AKP’den Muğla Milletvekili Kadem Mete, CHP’li Milas Belediye Başkanı Muhammet Tokat ve Muğla Belediye Başkanı Aras’ın yanı sıra Muğla Büyükşehir Belediyesi iştiraklerinden Muttaş’ın Genel Müdürü Emre Tümer ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Hatları Genel Müdürü Sinem Dedetaş da sunumlarıyla Bodrum Cup’a verdikleri destekleri anlattılar.
Etkinliğe Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Osman Gürün’ün katılmaması, Ekim 2023 başında yapılan CHP Muğla İl Kongresi sonuçlarıyla ilişkilendirilebilir.
CHP'nin 38'inci Muğla İl Kongresi'nde mevcut başkan Hüseyin Erol ile Zekican Balcı yarışmış, 333 oy alan Balcı yeni il başkanı seçilmişti.
Gürün’e yakın bir isim olan Erol’un yerine muhalif aday Balcı’nın seçimi kazanması; Muğla’da eski dönemin kapandığını gösteriyor.
Bodrum alt yapısında biriken kentsel sorunların faturasının 1999 yılından bugüne Muğla’da belediye başkanlığı yapan Gürün’e çıkması sürpriz olmasa gerek. Özellikle 2014’de Muğla’nın da 30 Büyükşehir arasına alınmasıyla yerel sorunlar düğüm olmuştu.
Yalıkavak ve Bitez’de yelken yarışları düzenlendiğini söyleyen Aras’ın deyimi ile 1925 yılında Girit’den göç eden süngerci “kocamanların” yerini, Bodrum’da kimler kimler almadı ki…
Eser Tümer’in gecede hatırlattığı Atatürk’ün şu sözü ile noktayı koyayım:
“Denizcilik sadece ulaştırma işi değil, iktisadi iş olarak anlaşılacak ve tersaneler, gemiler, limanlar ve iskeleler inşa edilecek, deniz sporları kulüpleri kurulacak ve korunup geliştirilecektir. Çünkü: Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer.”