Kulislere göre yurt içi akaryakıt satışlarında ilk sırada bulunan Petrol Ofisi, büyüme stratejisi kapsamında BP Dağıtım’la bir süredir görüşüyor. Petrol Ofisi’nin, BP’yi satın alarak sektörde nefeslerini ensesinde hissettiği OPET ve Shell’le arasını açmayı, pazardaki lider konumunu pekiştirmek istediği belirtiliyor.
Kulislerde konuşulanları aktarmakla yetinmemek için kolları sıvadık. Petrol Ofisi ile BP görüşmesine ilişkin günlerce iz sürdük. Çok sayıda kişiyle yüz yüze ve telefonla görüştük. Farklı kaynakların görüşmeyi doğrulamasının ardından konuyu gündeme taşımaya karar verdik. Hemen belirtelim, Petrol Ofisi ile BP arasındaki görüşmeler henüz sonuçlanmış değil. Müzakereler satışla da sonuçlanabilir. Tersi de olabilir.
DİŞİ KURT
Petrol Ofisi, 1940’lı yılların hemen başında 2,5 milyon lira sermaye ile kuruldu. Şirketin ilk genel müdürü Talha Sabuncu, Türk mitolojisinin temel figürlerinden olan dişi kurdu, logo olarak kullanmaya karar verdi.
Sabuncu, dişleri arasından kıvrımlı dili görünen bir kurt çizdi, kırmızı bir halka içine aldı. Türkiye’nin yaygın dağıtım ve bayi ağıyla pazar lideri Petrol Ofisi’nin, logosu ortaya çıktı.
Ağzından ateş fışkıran logosuyla öne çıkan devlet akaryakıt dağıtım şirketi Petrol Ofisi, 2001 yılında İş Bankası ve Doğan Holding ortaklığına satıldı. İş Bankası 2005'te hisselerini Doğan Holding'e sattı. 2006 yılında Petrol Ofisi'ne ortak olan Avusturyalı enerji şirketi OMV, 2010'da Doğan Holding'in elinde kalan hisseleri de satın aldı.
6 YIL ARADAN SONRA
Avusturyalı OMV, 6 yıl önce Petrol Ofisi'ni, 1 milyar 368 milyon euroya Hollandalı Vitol Group'a sattı. Vitol’ün sahibi olduğu Petrol Ofisi, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) 2022 yılı sektör raporuna göre yurt içinde 6.6 milyon tonluk satışıyla pazarın yüzde 22’sini kontrol ediyor.
İkinci sırada Shell&Turcas geliyor. Söz konusu şirket, 5.5 milyon ton satışa ve yüzde 18.53 paya sahip.
Üçüncü sırada bulunan Opet, 5.3 milyon ton satışla sektörün yüzde 18’ini kontrol ediyor.
BP, pazarda tek haneli payıyla dördüncü sırada bulunuyor. Yıllık satışı yaklaşık 2.3 milyon ton, pazar payı yüzde 7,7.
BP’nin, bu yılın ilk dört aylık yurt içi satışlarına göre pazar payı yüzde 7.
BP’nin, bir yandan yıllar içinde pazar payının gerilemesi, diğer yandan da kâr marjlarındaki düşüş nedeniyle satış konusunu gündemine aldığı konuşuluyor.
ASIR OLDU
BP, Türkiye’de bir asırdan daha uzun süredir faaliyet gösteriyor. BP Dağıtım’ın internet sitesinde yer alana bilgiye göre BP’nin kuruluşuna öncü olan “Anglo-Persian Oil Company”, 1912 yılında İstanbul’da bir ofis açarak Lion & Sun ve Palm Tree markalarını tescil ettirdi.
Türkiye pazarında 1949 yılına kadar “Steaua Romana” adı altında faaliyetlerini sürdüren BP, bu dönemde yatırımlarını artırarak genişletti. 1957 yılında “BP Petrolleri Anonim Şirketi” olarak değişen unvanıyla faaliyetlerini sürdürüyor.
BP’nin, halen yurt genelinde 700’ün üzerinde akaryakıt bayi bulunuyor. Her gün 300 binin üzerinde müşterinin, BP istasyonlarını ziyaret ettiği ifade ediliyor.