İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Halk TV'de Mustafa Sönmez'in sunduğu Parametre'nin konuğu oldu. İmamoğlu, 'sıcak bir haber aldığını' söyledi ve Hazine'nin İBB'ye borç için onay vermediğini açıkladı. İmamoğlu konuya ilişkin, "Ne yazık ki bizim aldığımız işlerin birçoğu finansman sorunu çözülmemiş bir süre sonra da durmuş. 301 milyon euroluk bono tahvil başvurumuz askıya alındı. Borçlanmamızla ilgili onayı Ankara'dan hazineden onaylamasını bekliyoruz. 16 milyon İstanbullu için AKP belediyeleri döneminde başlatılmış ama bitirilemeyen metrolar bitsin diye bunu istiyoruz. Borçlanmamızla ilgili onayı Ankara'dan hazineden onaylamasını bekliyoruz" dedi.
İmamoğlu'nun açıklamalarından satırbaşları:
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Türkiye’nin lokomotifi. Türkiye ekonomisindeki cari açık olsun, fayda maliyet prensipleri olsun birçok konuda soru işaretleriyle dolu son 5 yıl yaşamıştır İstanbul. 2013’e kadar denk bütçe ve yatırım disiplini İstanbul’da vardı ama 2019’a kadar süren gelir gider dengesizliği, kötü yatırımlar yaşandı.
İBB’nin son 3-4 yılında 15’e yakın ihale yapılmış ve birçoğu verimsiz. 100’ü aşkın ihaleden bahsediyorum. Bütün bunlar üst üste binince süreci teslim aldığımızda 30 milyara yakın bir borçla devraldık.
Haziran ayında seçim yapıldı 1 Temmuz’da göreve geldik. 100 milyonlarca liralık çalışanına aylık maaş ödeyen bir kurumun kasasında 5 milyon lira bile para yoktu. 23 Haziran’da yapılan seçimden 7 gün sonra paranın kasaya yatması gerekirken seçimden 10 gün önce hesaba yatırılmış ve seçime kadar dağıtılmıştı. Biz geldiğimizde kasada para yoktu.
Suya zam
Bazı şeylerde siyaset yapılmaz. Bunlar suda ekmekte siyaset yapıyor. Ekmeğin siyaseti ne büfe koydurmuyorlar, işin suyunu çıkarıyorlar. 2 yıl önce biz yüzde 35-40 daha fazla çıkan su parasını ucuzlattık. Arada yüzde 12.6’lık bir zam yaptık fakat onlarca yıldır alınan bakım bedeli iptal edildi. Biz artık İstanbullunun faturasına bakım bedelini yazamıyoruz. Yani suya zam gelmemiş oldu. İSKİ’nin teklifi de yüzde 25 çünkü neredeyse 2 yıl sonra ilk defa zam yapılmış olacak ve biz bu zamla 2021 yılını geçireceğiz. İSKİ’nin hizmet edebilmesi için zama ihtiyacı var. 2 yıl üzerine yüzde 45’e yakın indirim yaptığımız suya yaptığımız toplam zam yüzde 6.8’dir.
"Ekmek büfelerini niye engellediklerini anlamış değilim"
Halk ekmek büfelerinin neden kapatıldığına dair mantıklı bir cevap veremiyorlar. Biz zorla ekmek büfesi koyduk. Şile’de halk ekmek büfesi yoktu. Biz birçok vatandaşımıza ücretsiz ekmek veriyoruz. İnsanlar halk ekmeğe erişemedikleri için bizim böyle bir ihtiyacımız var dedik ama aylardır önergemiz orada bekliyor.
"Biz diyoruz ki bu taksiler halkın malı olacak"
UKOME, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşımla ilgili kararlar aldığı bir meclis. Oradaki aritmetiği değiştirmek adına alakasız eklemeler yapıldı. Kadın Aile Bakanlığı’ndan temsilci geliyor UKOME’ye. Beni kornayla çeviren taksiciler var sokaklarda. Başkanım plakayı bekliyoruz diyorlar. Bu sistemin esnafla hiçbir sorunu yok. İstanbul’un taksiye ihtiyacı olduğu net. Burada mesele şu: İBB bu ilave edeceği 5 bin taksiyi satmıyor kiralıyor dertleri bu. Biz diyoruz ki bu taksiler halkın malı olacak. Hukuki olarak bu sürecin mücadelesini vereceğim. UKOME’nin oluşma biçimine ilişkin de dava açtık.
İBB’de eski dönem usulsüzlükleri
İBB ihbar edilen, tespit edilen ne varsa soruşturma süreçlerini devam ettiriyor, bunların hepsi zaman alıyor. Taksi meselesine benzer birçok konu var. Araç fazlalığının sistemde giderilmesi gibi. Bu tür konuların bir kısmının dava edilecek bir tarafı olamıyor. Her şey sistemine göre yapılmıştır ama etik olarak uygun olmayan bir davranışla yapılmıştır. Örneğin; bir iştirakin dizi filme 25 milyon lira vermesiyle ilgili tüzüğünde bir engel yoktur ama İBB’nin iştirakinden bir diziye 25 milyon lira vermek bana göre ayıptır ben buna izin vermem. Geçmişte müsaade edildi.
"Hazine onay vermedi"
Bir idarenin sayılarını vermek istiyorum. 3 yılda Fen İşleri’nin bütün bütçesi 9 milyar lira. Bu üç yılda yapılan işin miktarı 18 milyar lira yani bütçenin 2 katı. Bunun güncel tutarı 33 milyar lira. Bunların birçoğunun ihalesi yapılmış ama hiçbir iş yapılmamış. Birçok işi böyle devraldık. Bunları devam ettirmek zorundayız. Şu anda bizim Fen İşleri bütçesiyle kalan işlerin devamını yapmak için 5-6 yıla ihtiyacımız var. Metro ihaleleri de yapılmış ama bunların finansman işi çözülmemiş. Metro İBB’nin kendi öz bütçesinden döndürebileceği bir iş değildir. Aslında bu tür işlerin tamamı çok uzun vadeli borçlanmalarla yürütülebilecek imalat işidir. Ne yazık ki bizim aldığımız işlerin birçoğu finansman sorunu çözülmemiş bir süre sonra da durmuş. 301 milyon liralık bona tahvil başvurumuz askıya alındı. Borçlanmamızla ilgili onayı Ankara'dan hazineden onaylamasını bekliyoruz. 16 milyon İstanbullu için AKP belediyeleri döneminde başlatılmış ama bitirilemeyen metrolar bitsin diye bunu istiyoruz.