Yangın bölgesine nasıl yardım edebilirim?

Türkiye 8 gündür orman yangınlarıyla büyük bir mücadele veriyor. 26 STK'nın aynı çatı altında buluştuğu Afet Platformu da hem profesyonel ekibiyle hem de gönüllü ekibiyle sahada yangından etkilenen vatandaşa yardım etmeye devam ediyor. Dayanışma örneği sergileyen platform, yangın bölgelerinde belirledikleri ihtiyaç listelerini tamamlamak üzere anonslarda dayanışmaya çağırıyor.

NURCAN ÇALIŞKAN 

Türkiye'de 28 Temmuz'da başlayan orman yangınları birçok ile yayıldı. Resmi rakamlara göre 34 ilde 160 yangın kontrol altına alınırken, 5 ilde 14 yangının devam ettiği bildirildi. Türkiye'nin birçok noktasında 8 gündür devam eden yangınlara karşı bölgelerde büyük bir mücadele veriliyor. 

26 Sivil Toplum Kuruluşu'nun (STK) aynı çatı altında buluşmasıyla Afet Platformu hem profesyonel ekibiyle hem de gönüllü ekibiyle sahada yangından etkilenen vatandaşa yardım etmeye devam ediyor. Yangın bölgelerinde büyük bir dayanışma örneği sergileyen platform, yangınla mücadelenin bir parçası olmak isteyenleri dayanışmaya çağırıyor. 

1 - Yangın bölgesinde en çok neye ihtiyaç duyuluyor? 

Afet Platformu üyelerinden Temel İhtiyaç Derneği (TİDER) Genel Müdürü Nil Tibukoğlu, yangın bölgelerinde yüksek fayda sağlayacak şekilde ihtiyaç listelerinin nasıl belirlendiğini şöyle ifade etti: 

"Yangın bölgeleri için 'en çok şuna ihtiyaç var' demek sonrasında büyük bir yığılmaya sebep oluyor. Şimdi 'akut' dönemdeyiz. Yani hala yara açık. Akut dönemde yiyecek içecek göndermenin bir faydası yok gibi. Zaten kurumlarla konuşup ayran ve su ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Kızılay gayet organize bir şekilde çalışıyor. Vakti geldiğinde aşevi kuracak ve gıda dağıtacak. Yangın hala devam ediyorken, herhangi bir şey yapmak halkın görevi değil zaten. O yüzden sakin kalmakta ve Afet Platformu'nu takip etmekte fayda var. 

En doğrusu saha çalışmalarından doğan ihtiyaçları görmek. Bir şey fazla olunca da ziyan olabiliyor. Biz fazla olmasını değil, yeterince olmasını istiyoruz. Bu nedenle Afet Platformu'nun sosyal medya hesaplarından geçen anonslarda ihtiyaçlar listeleniyor. Belirlediğimiz 'acil ihtiyaç listeleri' ile neye ihtiyaç duyulduğunu ve hangi noktalara gönderilmesi gerektiğini de belirtiyoruz. Destek olmak isteyenler bu paylaşımları takip edebilirler. Çünkü ihtiyaçlar belirlendiği zaman biz haber vereceğimizi vurguluyoruz. İhtiyaç doğmadan gönderilen malzemeler işimizi daha da zorlaştırabiliyor. Soğuk zinciri kırılmış ürünler çöp olabiliyor, dışarda bekletilen ürünler yine çöp olabiliyor. Bu nedenle sakin kalmakta ve bölgelere göre ürünlerin listelenmesini beklemekte fayda var."

2 - İhtiyaç listesindeki ürünleri gönderirken nelere dikkat etmek gerekir? 

 Afet Platformu'ndan İdil Türkmen Ayaydınlı, ihtiyaç haricinde depoya ürün gönderimi yapmanın yoğunluğa sebep olacağına vurgu yaparak, "Gönderilecek ürünlerin tasnif ve paketleme süreçleri de var. Bağışçılarımızın gönderilen ürünlerin ihtiyaç listelerine bağlı kalınarak göndermelerini ve paketlerin üzerine de içinde ne olduğunun detaylı olarak yazmalarını istiyoruz. Çünkü bu şekilde depo ekiplerinin işini kolaylaştırmış olurlar. Ekibimizde çok sayıda gıda bankacılığı uzmanı bulunuyor. Gıda bankacılığı uzmanları; gıdaları depolama, gıdanın korunması ve depolamanın ve sonrasında dağıtımın nasıl yapılacağı konusunda en planlı ve doğru yönlendirmeleri yapıyorlar. 

3 - Soru: Ürünleri hazırladıktan sonra nasıl gönderim yapılıyor? 

Burada bölgeye yakın olmanın çok avantajlı olduğunu dile getiren İdil Türkmen Ayaydınlı, "Ürünün süresi dolmadan bölgeye ulaştırabiliyor. Uzak olan bağışçılarımız için de 'Biz ürünleri hazırladık, göndermek istiyorum' deyip destek istediklerinde biz onlara lojistik desteği de sağlıyoruz. Hızlıca ürünleri teslim almak ve kargoyu bekletmemek önemli. Onun haricinde ihtiyaç anonsu çıkınca bölgelere göre irtibat numaraları da oluyor. Buralardan iletişim sağlanabilir. Ayrıca internet sitemiz afetplatformu.org 'tan da iletişim ve adres bilgilerine ulaşmak mümkün. 

4 - Sahaya gelmek isteyen gönüllüler nasıl bir yol izlemeli? 

Yangınlar devam ettiği için belediyelerin veya Afet Platformu'nun duyurularını takip etmenin önemli olduğunu vurgu yapan İdil Türkmen Ayaydınlı, "Yardım etmek amacıyla gelip yardıma ihtiyacı olan bir noktada olabiliyor gönüllüler. Yangın söndürme konusunda gönüllü olmak isteyenlerin yangın söndürme konusunda profesyonel bilgi, beceri ve deneyime sahip kimseler olmaları gerekiyor. 

TİDER Genel Müdürü Nil Tibukoğlu da gönüllü olma konusunda da işin uzmanlara bırakılması gerektiği ve başka konularda destek verilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Tibukoğlu, "Sahada zaten jandarma ve kolluk güçleri etkin bir şekilde çalışıyor. Yani gelmek isteyenlere eğer yardım edilecek konularda uzman değillerse bir de o gelenleri kurtarmak için uğraşılıyor. Şimdi depolar ağzına kadar dolu, organize edememek işi daha da kötü hale getirir. Bu nedenle gıdaları depolama, gıdanın korunması ve depolamanın ve sonrasında dağıtımın nasıl yapılacağı konusunda yetkinliği olmayanlara 'Lütfen gelmeyin' diyoruz" ifadelerini kullandı. 

5- Nakdi yardım nasıl yapılıyor?  

Afet Platformu Tüzel kişilik olmadığı için platform çatısı altındaki 26 üye STK arasında kendi online ödeme sistemi olanlar var. Nakdi yardım yapmak isteyenler açıklama kısmına; "Afet Platformu" yazmaları halinde oluşan havuzda toplanıyor ve ihtiyaç sırasına göre bölgelere gönderiliyor. 

Afet Platformu'nun 26 üyesi

Anne Çocuk Eğitim Vakfı, Açık Açık, AHBAP, AKUT Vakfı, Çorbada Tuzun Olsun Derneği, Dünya Doktorları Derneği, Hayata Destek Derneği, İhtiyaç Haritası, İstanbul Gönüllüleri, Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı, Kadınlarla Dayanışma Vakfı, Türkiye Kadın Girişimciler Derneği, Koruncuk Vakfı, Lokman Hekim Sağlık Vakfı, Maya Vakfı, Nef Vakfı, Nirengi Derneği, Sevi ve Kardeşlik Vakfı, Temel İhtiyaç Derneği, Toplum Gönüllüleri Vakfı, Turkish Philanthropy Funds, Türk Psikologlar Derneği, World Human Relief 

 

Özel Haber Haberleri