CHP Mersin Milletvekili Ali Mahir Başarır, Mersin Taşucu Limanı'nın satışa çıkarılmasına tepki gösterdi. Konuyu TBMM gündemine taşıyan Başarır "Şimdi de Taşucu Limanı'nı birilerine peşkeş çekecekler" dedi.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB), Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait "Taşucu Limanı"nı 40 yıl süreyle "İşletme Hakkının Verilmesi" yöntemiyle özelleştirecek. Türkiye’nin en büyük ihracat limanlarından biri olan ve Mersin’in ikinci büyük limanı olan Taşucu Limanı’nın satışı ile ilgili ÖİB'in ilanı Resmi Gazete'de yayımlandı.
İhale, birden fazla teklif sahibinden kapalı zarf içerisinde teklif almak ve görüşmeler yapmak suretiyle “pazarlık usulü” ile gerçekleştirilecek. İhale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile yapılacak açık artırma suretiyle sonuçlandırılacak. İhalede geçici teminat bedeli 20 milyon TL olarak belirlenirken, ihale şartnamesi ve tanıtım dokümanı bedeli 20 bin TL olacak. İhale için son teklif verme tarihi 8 Eylül 2021 olarak belirlendi.
CHP Mersin Milletvekili Ali Mahir Başarır, Taşucu Limanı’nın özelleştirilmesini ilişkin kararı, Hazine ve Maliye Bakanı Lütfi Elvan’ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesiyle Meclis gündemine taşıdı.
Önergesinde AKP döneminde 60 milyar dolara yakın özelleştirmenin yapıldığına dikkat çeken CHP’li Başarır, “Mevcut siyasi iktidar, kamuya ait ne varsa özelleştirmenin derdinde. Şimdi de seçim bölgem olan Mersin’deki Taşucu Limanı’nı özelleştirmek için Resmi Gazete’de ilanı yayımlandı. Taşucu Limanı’nın 40 yıllığına işletme hakkının verilmesi yanında, gerisinde bulunan taşınmazın satışı da yapılmakta. Hazine’de bulunan açık rezervi bu tür özelleştirmelerle mi kapatmak istiyorlar? Anlamak mümkün değil” dedi.
Karar Meclis'e taşındı
Söz konusu özelleştirme ihalesinin pazarlık usulü ile yapılacağını belirten CHP’li Başarır, “İhale neden açık usul ile yapılmıyor? Sanırım burada da ihaleyi kamuoyunda 5’li yandaş şirket olarak bilinen şirketlere vermek niyetindeler. Ne yazık ki AKP iktidarı, kamu yararını değil, yandaşlarının yararını daha çok düşünüyor. Taşucu Limanı ve gerisindeki araziyi yine birilerine peşkeş çekme peşindeler” dedi.
Kamuya ait Türkiye Şeker Fabrikaları AŞ gibi şirketlerimize ait çeşitli ada ve parsellerin de özelleştirildiği Resmi Gazete’de yer almıştır. Bu özelleştirmeler, kamudaki kaynaklarımızın azalmasına neden olmakta ve stratejik tesislerden elde edeceğimiz karların da yok olmasına neden olmaktadır” diyen CHP’li Başarır, Hazine ve Maliye Bakanı Lütfi Elvan’a şu soruları yöneltti:
Ülkemiz için stratejik öneme sahip Taşucu Limanı’nın 40 yıllık süreyle işletme hakkının verilmesi ve geri sahasında bulunan taşınmazın satışı ile bir bütün halinde özelleştirmesinin gerekçeleri nelerdir? Taşucu Limanı özelleştirmesinin nedeni, Hazine’nin kasasındaki eksi rezervlerden mi kaynaklanmaktadır?
Taşucu Limanı özelleştirmesi, kapalı zarf içinde teklif alarak 'pazarlık usulü' ile yapılmasının nedenleri nelerdir? İhalenin şeffaf olan 'açık ihale usulü' ile değil de 'pazarlık usulü' ile yapılmasının nedeni, söz konusu ihaleyi, kamuoyunda 5’li yandaş şirket olarak bilinen şirketlerden birine vermek için midir?
Taşucu Limanı geri sahasındaki bulunan taşınmazın büyüklüğü kaç metrekaredir?
2003 yılından bu yana kaç liman, elektrik santrali, işletme, maden sahası, otel, sosyal tesis özelleştirilmiştir?
1986 yılından AKP iktidarı dönemine kadar 8.2 milyar dolarlık özelleştirme yapılırken, AKP’nin iktidara geldiği 2003 yılından günümüze kadar yaklaşık 60 milyar dolarlık özelleştirme yapılmasının nedenleri nelerdir?
Fenerbahçe-Kalamış Yat Limanı’nın 40 yıl süreyle ‘işletme hakkının verilmesi’ yöntemiyle özelleştirileceği göz önünde bulundurulduğunda ve özelleştirmenin salgının etkili olduğu 2020 yılında durma noktasına geldiği de hesaba katıldığında, stratejik öneme sahip Taşucu Limanı ve Kalamış Yat Limanı’nın özelleştirilmek istenmesi ek gelir sağlamak için midir?