Normal sürüş koşullarında, dizel partikül filtresi veya kısa adıyla DPF, aracın egzoz sistemi içine yerleştirilir ve bu sayede dizel yakıtın motor tarafından kullanılması sonrasında ortaya çıkan kurum ve zararlı gazların doğaya salınımı yüzde 80 oranında azaltılır. Ancak, temiz yakıt kullanılmaması ve aracın kısa mesafelerde sık sık kullanılması, partikül filtresinin hızla tıkanmasına neden olabilir. Bu durumda, filtre değişimi hem maliyetli hem de araç içinden birçok parçanın sökülmesini gerektirir.
DPF TEMİZLİĞİNİN ÖNEMİ
Oto tamircisi Bilal Öner'e göre, kirli yakıtın partikül filtresini tıkamaya en büyük etken olduğunu belirtiyor. Araçlar devrini almadan sürekli vites değişimi yapılırsa veya kısa mesafelerde sık sık kullanılırsa, partikül filtresi çabucak dolar ve performansı düşer. Bu nedenle, yetkili servisler genellikle 80 bin kilometrede bir değişim önerirler. Ancak, filtre değişimi çok pahalı olduğu için temizlik uygulamalarına yönelmek daha mantıklı olabilir.
DPF TEMİZLİĞİ NASIL YAPILIR?
Öner, DPF'nin tıkanması durumunda aracın fazla yakıt harcadığını, çekişin düştüğünü, motor sesinin arttığını ve genel olarak rahat bir şekilde ilerleyemediğini belirtiyor. Ancak, temizlik işlemiyle tüm bunların üstesinden gelmek mümkün. Bu işlemde, hiçbir parça sökülmeden sadece egzoz müşürü yani lambada müşürü denilen kısmın sökülerek ilaçların gönderilmesiyle yapılır. Bu ilaçlar, partikül filtresini ve komple egzoz sistemi temizler, böylece motor gürültüsü azalır, araç kirli havayı daha rahat dışarıya salar, yakıt tasarrufu sağlar, çekişi artırır ve araç performansını korur.
Bilal Öner, temizliğin 100 bin kilometrede bir yapılmasını öneriyor ve müşterilere temiz ve kaliteli yakıt kullanmalarını tavsiye ediyor. Bu uygulamalarla araçların ömrü uzatılırken, maliyetler de düşürülebilir.