Mühendis çift hurdalardan harikalar yarattı!

Erzurum’da makine mühendisi Gülten ve Ömer Çay çifti, hurdaları kullanarak 5 bin 137 metre yüksekliği ile Türkiye'nin çatısı olarak tabir edilen Ağrı Dağı'na tırmanan dağcıların yükünü taşıyacak araç tasarladı. Yaşanan çığ felaketinde yaşamını yitiren dağcı Mustafa Tekin anısına 'GoMusto’ ismi verilen araç, bir ton yük taşıma kapasitesine sahip.

Erzurum Atatürk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği bölümünü okurken tanışan ve mezun olduktan sonra evlenen Gülten ve Ömer Çay çifti, bir süre Sakarya’da elektrikli otomobil üreten bir fabrikada çalıştı. Daha sonra ise Erzurum'a dönerek kendi atölyelerini kurdu. Üç boyutlu yazıcılarla çalışmalar yapan çift, talep üzerine makine yapımına başladı. Gerekli olan CNC makinesini kendi imkanlarıyla yapan çift, talep üzerine farklı amaçlar için kullanılmak üzere birçok araç yaptı. 3 farklı araç yapan çift, 4'üncü 4 çeker araçlarını tarımda kullanılmak üzere tasarladı.

AĞRI DAĞI’NA ÇIKAN DAĞCILARIN EŞYALARINI TAŞIYACAK!

Hurda araçların atık parçalarıyla yapılan ve çapalama, pulluk, ot biçme mekanizmasını eklenen araç, patates söküm işinde test edildi. 1,5 yıl süren test çalışmasının sonrasında tarım sektörüne girmeyi bekleyen araç, 5 bin 137 metre yüksekliği ile Türkiye'nin çatısı olarak tabir edilen Ağrı Dağı'nın rehberlerinin talebiyle turizm sektörü için yeniden tasarlandı. Arazinin durumuna göre açılır kapanır kasa yapılan ve bir ton yük taşıma kapasitesine sahip olan araç, Ağrı Dağı ve arazideki testleri başarıyla tamamladı.

Mühendis çift, araçlarına iş yerlerini açma aşamasında kendilerine destekleri olan ve 2023 yılında Artvin'in Yusufeli ilçesi Olgunlar Mahallesinde meydana gelen çığ felaketinde yaşamını yitiren Türkiye Dağcılık Federasyonu Dağcılık ve Dağ Kayağı Milli Takım Antrenörü, Dağ Kayağı Teknik Kurul Üyesi ve dağ rehberi Mustafa Tekin'i anmak için 'GoMusto' adını verdi. Atölyede son rötuşları yapılan GoMusto’nun, Ağrı Dağı'na tırmanacak dağcıların eşyalarını taşıyan at ve katırların yerini alması bekleniyor.

“AĞRI DAĞI’NDA ZİRVEYE TIRMANACAK”

Eşiyle üniversite yıllarında tanıştığını ifade eden ikiz çocuk annesi Gülten Çay, "Öğrenciyken de bu tarz çalışmaların içerisindeydi. Ben de onun sayesinde girmiş bulundum. İlk başlarda minik bir atölyemiz vardı. Orada üç boyutlu yazıcılarla çalışma yapıyorduk. Çevreden gelen talep üzerine mini makineler yapmaya başladık. Mesela mini CNC makinesi yaptık. Bu işte ilerleyebileceğimizi anlayınca sonra atölyeyi büyüttük. Bizim işimiz genelde metalle. Metal kesimlerini dışardan yaptırmak zorunda kalıyorduk. Bu bize hem maliyet hem de büyük bir zaman kaybıydı. Kendi CNC makinemizi yaptık. Zaten araçlara ilgimiz her zaman vardı. Aracımızı tasarladık. Bizim için dağda yolculuk çok büyük bir zevk. İkizlerimiz var onlar için de aynı şekilde. Zevk olarak başladığımız bu işi sonra neden geliştirmeyelim, diye düşündük. Tasarladığımı aracımız inşallah Ağrı Dağı'nda zirveye tırmanacak" açıklamasında bulundu.

“DAHA FAZLA YÜK TAŞINABİLİYOR”

Hobi olarak başladıkları tasarımların daha sonra gelen talepler üzerine büyüdüğünü belirten Ömer Çay ise, "Aracı biz önce tarım makinesi olarak düşündük. Çapalama, pulluk, ot biçme mekanizmasını eklemiştik. Patates söküm işinde test ettik. Ot taşımı ve biçme işlemlerinde test ettik. Çiftçilerimizle birlikte yaklaşık 1,5 yıl boyunca bu aracı test ettik. Aracımız tamamlandı. Ağrı dağında rehberlik yapan arkadaşlar ziyaretimize geldi. 4 çeker, güçlü bir araç olduğu için zorlu arazide rahat hareket edebileceğini düşündükleri için bu aracı Ağrı Dağı’nda turizm faaliyetlerinde kullanılmasını istediler. Zorlu arazi şartlarına uygun olduğu için tarım makinesi olmaktan çıkardık arazi aracına çevirdik. 750 kiloya kadar yükle deneme yaptık çok dik rampalarda. Bizim kendi analizlerimize gere maksimum belirlediğimiz bir ton kapasitesi var. Aracımız küçük. Müşterilerimizin isteğine göre kasayı daha verimli kullanabilmek için açılıp kapanabilir, genişleyebilir bir kasa tasarladık. Az yük olduğu zaman ya da dar arazide gittiği zaman kapalı kasa kısaltılmış küçültülmüş kasayla, yük çok olduğu zaman yanlardan portatif olarak açılıp kapanabilen bagaj kısmı yaptık. Bu şekilde daha fazla da yük taşınabiliyor" ifadelerini kullandı.

“ÜRETİMİ DEVAM ETTİRMEYİ DÜŞÜNÜYORUZ”

Ömer Çay, sözlerinin devamında "Eşim benim her zaman destekçim. Bu işe başladığımız günden beri hatta üniversite okurken bu günlerin hayalini kuruyorduk. Her zaman yeni bir ürün çıkaralım yen bir ürün tasarlayalım diyorduk. Bu araç kısmı biz üniversitede öğrenciyken katıldığımız kulüplerden gelen heves olsa gerek hiçbir zaman bırakmadık. Aracımızı da eşimle birlikte ürettik. Gecemizi gündüzümüze katarak bu üretimi devam ettirmeyi düşünüyoruz" sözlerini sarf etti.

Türkiye Haberleri