Bakan Abdulkadir Uraloğlu, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın ekim ayında Çin’e bir ziyarette bulunabileceğini, Çin’le ortak yatırımın ya da bu ülkenin finansman sunacağı bazı projelerin gündemde olduğunu söyledi.
Uraloğlu, Körfez ülkelerinin Türkiye’de daha çok enerji alanındaki yatırımlarla ilgilendiğini belirterek, otoyolları da yakın markaja aldıklarını söyledi. Uralolğu, “Türkiye’deki devam eden işlerle ilgili, gerek ortaklıklar anlamında mesela otoyollarda devam eden yap-işlet-devret’lere ortak olabilir miyiz noktasında bazı talepleri var” dedi.
İstanbul depremi ve tahliye planı
Uraloğlu, Kuzey Marmara Otoyolu'nun İstanbul'un aort damarı gibi olduğuna işaret ederek, "Biz Kınalı-Malkara dediğimiz Çanakkale istikametinden tahliye ve acil yardımı sağlamış olacağız. Aynı şekilde Osmangazi Köprüsü'nden ve Kuzey Marmara Otoyolu'ndan da sağlamış olacağız. İstanbul'da bir tahliye planımız var" dedi.
Uraloğlu, şu mesajları verdi:
GENÇLERE ÜCRETSİZ İNTERNET: Gençlere ÖTV’siz telefon ve internet konusu birkaç bakanlığımızı ilgilendiriyor… İlgili bakanlarımız ve bürokratlarımız bir araya geldi, 10 gigabyte için aşağı yukarı operatörlerden teklif alma aşamasına geldik, bu 10 gigabyte’ı önümüzdeki günlerde inşallah netleştireceğiz ve Cumhurbaşkanımız onu ilan edecek.
ÖTV’SİZ TELEFON: ÖTV’siz telefon da yine Cumhurbaşkanımızın gençlerimize verdiği sözdü. Sanayi Teknoloji Bakanlığımız birinci derecede bunu yürütüyor, biz de bunların kayıt altına alınması, doğru yerde kullanılması adına sürece müdahil olduk. O da zannediyorum önümüzdeki aylarda, ama sene sonuna kalmadan netleştirilecek. Kimlere, hangi şartlarda verilebileceği konusunda çalışmalar teknik seviyeye geldi.
BİN 650 TL’YE ÇIKAN UÇAK TAVAN ÜCRETİ: Ulaştırma Bakanlığı olarak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü bizim sorumluluğumuzdadır. Bizim fiyatlara (uçak biletlerine) doğrudan müdahale etmemiz söz konusu değil.
Şu anda iç hatlarda, başta Türk Havayolları olmak üzere zarar etmeyen şirket yok, çok net. Yurt dışı uçuşlarından ciddi şekilde kar ediyorlar ve yurt içinde sübvanse ediyorlar. Biz de oturduk çalıştık ve şöyle bir karar verdik: “Siz uçağın yüzde 85’ini bin 650 liraya satın” dedik. Ama son yüzde 15’i, yani 200 kişilik uçağı düşünün, 30 kişilik bileti de 2 bin 500 liraya kadar satacaklar.
YÜKSEK HIZLI TREN BİLETİNE ZAM: Ankara-Eskişehir 139 lira yüksek hızlı tren, otobüs 190 lira… Bu noktada ne yapmamız gerektiğiyle ilgili bir çalışma yapıldı. Değerlendiriyoruz.
KÖRFEZ’DEN ORTAKLIK: Körfez bölgesinin özellikle Sayın Cumhurbaşkanımızın yaptığı ziyaretten sonraki ilgisi birinci derecede enerjiye diyebilirim. Türkiye’de ciddi enerji yatırımları yapmak istiyorlar. Sonra Türkiye’deki devam eden işlerle ilgili gerek ortaklıklar anlamında mesela otoyollarda devam eden yap-işlet-devret’lere ortak olabilir miyiz noktasında bazı talepleri var.
SUUDİLER VE YATIRIM: Önceki hafta Suudi Arabistan Ulaştırma Bakanı beni aradı. Veliaht Prensinin bilgisi ve talimatıyla aradığını ve ulaştırmada ciddi iş birlikleri yapmamız gerektiğini, bu konuda ülkemizi ziyaret etmek istediğini söyledi. Biz de davet ettik, “biz de geliriz” dedik.
GARANTİLİ YİD PROJELERİ: Yap-işlet-devret, İngilizlerin icat ettiği ve Fransızların yoğun kullandığı bizim de biraz Türkiye’ye uyarladığımız bir sistemdir. Bunu biz icat etmedik.
Ne öngörüyoruz? Diyoruz ki, A ve B noktası arasında şöyle bir maliyet var. Bu maliyeti biz yap-işlet-devret modeliyle yaptığımız zaman hangi araç garantisini ve hangi geçiş ücretini verirsek buraya kredi bulunabilir. Esasında gerçekten geçecek olan araçtan ziyade orada elbette bir trafik projeksiyonumuz var.
Hangi aracın, hangi yıllarda geçeceğini hesaplıyoruz, tahmin ediyoruz, ama çok da yanılmıyoruz onu söyleyeyim her geçen yıl bunu görebiliyoruz.
ERDOĞAN EKİM’DE ÇİN’E GİDECEK: Öncelikle tabii Çin’le yaşadığımız bir süreç var, sizler tarafından da malum. Ama bu Dışişleri Bakanı’nın ziyareti ve Cumhurbaşkanımızın muhtemelen Ekim ayında bir Çin ziyareti olacak. Çin ziyaretinde bazı konuşulan konular esasında bir mutabakata bağlanacak, bununla ilgili çalışmalar yürütülüyor. Çinlilerin bizim Konya’da olsun, yine Aksaray Yenice, Akdeniz hattında olsun bir finansman veya işlerin ortak yapılmasıyla ilgileri var, yapılmış olan ihaleler var. Dolayısıyla, bunların bu süreçte birazcık daha hayata geçeceğini düşünüyorum, bununla ilgili gerekli görüşmeleri yaptık, bundan sonra daha iş birliği serisinde yürüyeceğiz diye düşünüyorum.
Demiryolu projeleri
Uraloğlu, yeni dönemde demir yollarına ağırlık vereceklerini belirterek, Bursa Hızlı Tren Hattı'nı 2026'da bitireceklerini söyledi. Uraloğlu, "Mersin, Adana, Osmaniye, Gaziantep hattımızı 2027'de bitireceğiz. Biz Kapıkule'den girdiğimizde artık Gaziantep'ten hızlı trenle çıkmış olacağız” dedi.
Ankara'nın İzmir'e bağlantısını sağlayacak yüksek hızlı treni 2028'de bitirmeyi hedeflediklerini belirten Uraloğlu, “Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden de geçecek olan ve Uzakdoğu'yu Londra'ya ikinci defa bağlayacak olan demir yolu hattımızı yine planlıyoruz. Karadeniz'e ulaşacak demir yolu hattımızın ilk etapta Kırıkkale ile Çorum arasının 2028'e kadar bitirilmesini planlıyoruz. Ankara-İstanbul arasında süper hızlı tren projemizi bitirdik. Bunun fizibilitelerini yapıyoruz. Ankara ile İstanbul arasını iki durakla yaklaşık 80 dakikada kat etmiş olacağız. Bunu da 2028 için iddialı olabilir ama bunu da inşallah ihalesini yapıp bunun da yapım çalışmalarına başlayacağız" diye konuştu.
Karayolları projeleri
Uraloğlu, 1 milyar euro yatırımla hayata geçirilecek 200 kilometre uzunluğundaki Orta Anadolu Otoyol Projesi hakkında da bilgi verdi. Proje, Ankara-Beypazarı-Nallıhan ve Akyazı’yı otoyolla birbirine bağlayacak.
Kuzey Anadolu Otoyolu, 979 kilometre uzunluğunda olacak. 4.7 milyar euroluk bir yatırım öngörülüyor. Ağrı, Erzurum, Erzincan, Bayburt, Amasya, Kastamonu ve Bolu’yu otoyolla birbirine bağlayacak.
Hatay Havilamanı
Uraloğlu, depremde zarar gören yolları onardıklarını, Hatay Havaalanı'na şu an boş uçakların indiğini, dolu uçakların kalkabildiğini vurguladı.
Uraloğlu, şöyle devam etti:
"Projemizi yaptık. Şimdi hızlıca ihalesini yapıp havaalanını yeniden yapacağız. Aynı yere yapacağız maalesef. Çünkü başka bir yer yok orada. Havaalanı yapılabilecek yakın civarda İskenderun dahil başka bir yer yok. Ama ya ben bunu tecrübe ettik niye bir daha deniyoruz derseniz şöyle bir örnek vereyim. Artık yaklaşım olarak Rize'deki ve Ordu Giresun'daki havaalanı yaklaşımıyla denizin içerisine nasıl yapmışsak burada da Amik Gölü'nün içerisine aynı mantıkla yapacağız."
Savaş ve karadeniz
Uraloğlu, Ukrayna-Rusya Savaşı nedeniyle bölgeye gidecek gemilerle ilgili risk ve sıkıntının devam ettiğini ancak Karadeniz'de Romanya ve Bulgaristan'a gidecek gemilerle ilgili bir sıkıntının bulunmadığını söyledi.