Yatırım için en az 30 milyar dolar gereken Kanal İstanbul projesine çok yoğun ilgi gösteren Çin’in hedefi, Türkiye’nin coğrafi pozisyonundan yararlanarak ticaret engellerini aşmak. Bölgede ağırlıklı olarak arsa sahibi olan Katar’la Çin arasında da uzun süredir yakınlaşma var.
Türkiye ekonomisinin içinde bulunduğu kriz ortamında Kanal İstanbul’un finansman bulunamayacağı yönünde sesler yükseliyordu. İhalenin yapılacağının açıklanmasından sonra aranan finansal destek Çin’den geldi. Cumhuriyet'ten Jale Özgentürk'ün aktardığına göre Ankara'da yoğun bir çalışma var ve kısa süre içinde yapılacak ihale için şu anda 4 teklif gündemde ve bu şirketlerin hepsi de Çinli.
Ankara’da toplantılar, pazarlıklar sürüyor
Çin projeye 2 yıldır ilgi gösteriyor. Çİin üçüncü köprüye de yatırım yapmıştı. İstanbul Havalimanı, liman gibi diğer projelerle ilgilenen Çin, tam gücüyle Türkiye’ye yerleşmeye başladı. Kanal İstanbul’u sadece finanse etmeyecek, müteahhitlik sektörünün devlerine sahip Çin, inşaatı da üstlenecek.
Öte yandan Kanal İstanbul projesi Montrö’yü by-pass etmek için ABD’nin desteklediği siyasi bir proje mi, Çin’in Avrupa’ya açılma projesi mi yoksa 500 bin konutluk bir rant projesi mi?
AKP, siyasi bir anlam yükleyerek destek beklese de bu soruların hiçbirinin yanıtı Kanal İstanbul projesini haklı kılmıyor. Bilim adamları çok net açıklıyor.
Bilim adamlarının açıklamasına göre bu proje gerçekleşirse İstanbul’un sonu gelecek.
- 13 bin 400 hektar orman arazisi yok olacak. 394 bin ağaç kesilecek.
- Birçok hayvan türünün yaşam alanı zarar görecek.
- İstanbul’un üçte birinin su ihtiyacını karşılayan kaynaklar yok olacak.
- Haliç’i temizleyen bilim adamı Prof. Dr. Cemal Saydam’ın dediği gibi İstanbul “çürük yumurta” kokacak.