İsrail’e mühimmat taşıyan gemi Bakan Fidan'a soruldu: Mersin Limanı’na girmesine neden izin verildi?

İsrail'e askeri mühimmat taşıdığı belirtilen Nexoe Maersk adlı geminin Mersin Limanına demirleyeceğini belirten EMEP milletvekilleri, Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’a, "Bilgiler kamuoyundan neden gizleniyor?" diye sordu.

Emek Partisi (EMEP) Milletvekilleri İskender Bayhan ve Sevda Karaca, ABD yapımı F-35 savaş uçağı parçalarını taşıyan Nexoe Maersk adlı kargo gemisinin 28 Nisan’da Mersin Limanı’na uğrayacağını belirterek iktidara tepki gösterdi.

Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’ın yanıtlaması istemiyle yazılı soru önergesi sunan EMEP'li vekiller, geminin ABD'deki Lockheed Martin tesislerinden aldığı parçaların, Gazze’yi bombalayan Nevatim Hava Üssü’ne gönderildiğine dair bilgiler kamuoyuna yansımışken, Türkiye limanlarının bu sevkiyata açılmasını eleştirdi.

PROTESTO EDİLMİŞTİ

Filistin Eylem Komitesi, geçtiğimiz günlerde Karaköy Liman Başkanlığı önünde yaptığı açıklama ile İsrail’e askeri yardımların gönderilmesini protesto etmişti.

Danimarkalı nakliye şirketi Maersk’e ait Maersk Detroit ve Nexoe Maersk gemilerinin İsrail’in Hayfa Limanı’na ulaşmak üzere yola çıktığını ve 28 Nisan’da Mersin Limanına demirleyeceğini belirten Filistin Eylem Komitesi, hükümete çağrı yapmıştı.

"EMPERYALİST İŞBİRLİĞİNİ PERDELEME ÇABASI"

Savaş malzemeleri taşıyan geminin, Türkiye limanlarına uğrayacak olmasını eleştiren milletvekilleri verdikleri soru önergesinde şu ifadeleri kullandı:

"Tek adam iktidarı geçtiğimiz haftalarda BM’de 52 ülkeyle birlikte İsrail’e silah ambargosu çağrısı yaparken, şimdi aynı iktidar Mersin Limanı’nı ölümcül bir sevkiyata açıyor. Bu sadece bir çelişki değil, aynı zamanda iktidarın Filistin halkına sahte dostluk gösterileriyle emperyalist işbirliğini perdeleme çabasıdır."

İLK GEMİ BU DEĞİL

Bayhan ve Karaca, Nexoe Maersk'in Türkiye limanlarına uğrayan ilk İsrail gemisi olmadığını belirterek, 11 Kasım 2024’te yine Mersin Limanı’na uğrayan Mario A adlı bir başka mühimmat gemisinin Hayfa Limanı’na ulaştığını hatırlattı.

Bu durumun, Türkiye limanlarının fiilen İsrail’in savaş lojistiğine entegre edildiğinin göstergesi olduğunu vurgulayan milletvekilleri, Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’a şu soruları yöneltti:

  • F-35 parçalarını taşıyan Nexoe Maersk’in Mersin Limanı’na girmesine neden izin verildi? Bu sevkiyatın durdurulması için hangi adımlar atıldı?
  • Nexoe Maersk'e dair “soykırıma ortaklık” tepkilerine rağmen neden sessiz kalındı? Bilgiler kamuoyundan neden gizleniyor?
  • 11 Kasım’da Mersin’e gelen Mario A adlı gemiyle ilgili denetim veya yaptırım uygulandı mı? Uygulanmadıysa, bu durum silah ambargosu çağrılarıyla nasıl bağdaşıyor?
  • ABD ile stratejik askeri ortaklık sürerken, Filistin halkına nasıl “gerçek dostuz” denilebiliyor?
  • Hükümet ABD’yi İsrail’in suç ortağı olarak gösterirken, neden İncirlik Üssü’ne dokunmuyor? Neden bu üsse karşı çıkan halkın karşısına polis çıkarılıyor?
  • İsveç’in NATO üyeliğine verilen onay ve ardından gelen F-16 satış süreci, hükümetin Filistin yerine emperyalist devletlerin savaş planlarını öncelediğini göstermiyor mu?
  • Erdoğan’ın 11 Nisan 2025’te “İsrail terör devletidir” demesine rağmen İsrail’le ilişkilerin sürmesi, bağımsız dış politika iddialarıyla nasıl açıklanabilir?

"TİCARET BİTMEDİ" DEDİLER

2023 boyunca Türkiye’nin İsrail’e 5,43 milyar dolarlık ihracat yaptığını, Mart 2024’te bu rakamın 437 milyon dolara ulaştığını söyleyen Bayhan ve Karaca, Ticaret Bakanlığı’nın 2 Mayıs 2024’te duyurduğu "durdurma" kararının da fiilen delindiğini belirtti.

"Filistinli ithalatçılara istisna" gerekçesiyle sevkiyatların sürdüğünü belirten Bayhan ve Karaca, önergede şu vurguyu yaptı:

"İşçiler, emekçiler her zaman Filistin halkıyla gerçek bir dayanışma sergilemiştir. Ancak iktidar, meydanlarda 'İsrail terör devletidir' diye bağırırken arka planda ABD ve İsrail’le işbirliğini sürdürmektedir."

Türkiye Haberleri