Yeni havalimanına taşınmanın erteleneceğini ilk kez HalkTV.com.tr 13 Şubat'ta duyurmuştu. Nisan başında olacağı söylenen taşınmanın kesin tarihi 5 Nisan olarak belirlendi. Prof. Dr. Doğan Kantarcı ise, zemini yükseltmek için kumla doldurulan havalimanı pistinde suyun sızması için yapılan kanalların yetersiz kaldığını ve aşırı yağış durumunda meydana gelen su birikmelerinin uçakların kaymasına neden olabileceği uyarısında bulundu.
DHA'da yer alan habere göre; taşınma süreci, 5 Nisan 2019 saat 03:00'da başlayacak, 7 Nisan 2019 saat 00:00'da bitecek.
Kademeli olacak geçiş döneminde ve sonrasında İstanbul Atatürk Havalimanı (LTBA) ve İstanbul Havalimanı’nın (LTFM) kullanım şartları maddeler halinde açıklandı:
LTBA’dan LTFM’ye 45 saatlik taşınma süreci; taşınma süreci 05 Nisan 2019 saat 00:00 UTC ’de başlayıp, 06 Nisan 2019 saat 21:00 UTC ’de bitecek.
Bu 45 saatlik süreçte; İstanbul Atatürk Havalimanı ve İstanbul Havalimanı (LTFM) sadece base(üssü AHL olan) taşıyıcıların seferlerine açık olacak.
45 saatlik süreçte İstanbul Atatürk Havalimanı ve İstanbul Havalimanı müşterek saatlik azaltılmış kapasite ile işletilecek.
‘Kanal suyu yeterince ememiyor’
Cumhuriyet'e konuşan İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi toprak ilmi ve ekoloji uzmanı Prof. Dr. Doğan Kantarcı iklim özellikleri göz önüne alındığında, üçüncü hava limanının askeri uçakların inip kalkabileceği nitelikte bir alan olduğunu belirterek şöyle konuştu: “Yolcu uçaklarının da inip uçabilmesi için arazideki akarsu ve göl tortullarını kazıyıp kıyıya yığdılar. Suyu sızdırmak için kanallar yaptılar. Onun üstüne de kum serdiler. Kumu da Karadeniz’in dibinden bir pompa gemisi ile karaya püskürtüp yığdılar. Koca bir kum dağı oldu. Üstte kum tabakası, alta suyu akıtacak boru sistemi. Ancak üste serdiğiniz kumun geçiriminden fazlasını akıtamazsın. Dolayısıyla yukarıdaki kum ne kadar suyu sızdırıyorsa o kadar akıtır. 24 saatlik maksimum yağışlar Kumköy (Kilyos) ve Bahçeköy meteoroloji İstasyonlarına göre yaklaşık 143 mm/m³. Ama günlük 200 mm/m³ üzerinde yağmur yağarsa siz 143 milimetreye göre hesap yaparsanız 200 mm/m³ yağışı su sızdırmaz. İkincisi 200 mm/m³ yağışı kum emse dahi, art arda 3 gün yağış olursa kumun gözenekleri dolduğu için sızdırma hızı da yavaş olduğu için, su yüzeysel akışa geçer veya alanda su göllenir. Öyle bir durumda koskoca uçağı oraya indirmeye kalkarsanız kontrol etmeniz güçleşir. İhalede 130 m olarak belirlenen kot, 90 m’ye düşürüldü. Havalimanının güneyindeki yol yüksekte kaldı. Dolayısıyla havalimanına düşen yağış ancak Karadeniz’e gidecek. Bir tarafı yol bir tarafı Karadeniz, altı geçirimi sınırlı kum oldu size havuz.”
Ne olmuştu?
29 Ekim 2018’de büyük bir törenle açılan İstanbul Havalimanı, hazırlıkların tamamlanamaması nedeniyle tam olarak faaliyete geçememiş, sadece Erdoğan’ın uçağının sembolik inişine sahne olmuştu. Takvimi tutturamayan iktidar, bu açılıştan sonra yeni yılı işaret etmiş, 1 Ocak 2019’dan itibaren Atatürk Havalimanı’nın kapanacağını ve tüm seferlerin yeni havalimanından yapılacağını açıklamıştı.
Açıklanan bu takvim de işlemedi, yeni yıl yaklaşırken Ankara’dan “Mart’ın başında hizmete girecek” açıklaması gelmişti. Ankara’nın amacı, 31 Mart’taki seçimlerden önce seferleri başlatıp yeni yatırımı bir kez daha propagandaya dönüştürmekti. Ancak yeni havalimanının tam olarak faaliyete geçmesi 4. kez ertelendi.