İstanbul Havalimanı'nı inşa eden Kalyon, Limak, Cengiz İnşaat ve Mapa konsorsiyumunun havalimanını işletmek için kurduğu İGA, 5,8 milyar avroluk yaklaşık 6,9 milyar dolarlık kredi borcunu bankalarla yaptığı görüşmeler sonucunda yeniden finanse etti.
BirGün'ün Bloomberg’ten aktardığına göre, Türkiye tarihinin en büyüğü olan refinansman anlaşması mayıs ayında yapıldı ve kredinin vadesi 2 yıl uzatılırken faizler de düşürüldü.
İGA, Ziraat Bankası, Halkbank, Vakıfbank, Denizbank, QNB Finansbank ve Garanti Bankası'ndan 2015'te vade sonu 2031'de olan kredi anlaşması imzalamıştı. Şirket, aynı kredinin refinansmanı için Çinli bankalarla da görüşmeler yapmıştı. Bloomberg’e konuşan kaynaklar, Çin'den finansman arayışının şimdilik ilerlemediğini belirtti. Bir İGA yetkilisi refinansman anlaşmasına ilişkin detayları doğruladı. Halkbank yorum yapmazken diğer bankalar ilk etapta konuya ilişkin Bloomberg’in sorularına dönüş yapmadı. Salgından olumsuz etkilenen havayolu işletmecilerine verilen destek çerçevesinde İGA, karşılıklı mahsuplaşma esasıyla devletten garanti ödemeleri almazken, karşılığında devlete kira da ödememişti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, söz konusu uygulamanın 2 yıl için geçerli olabileceğini, işletme süresinin de bu kapsamda uzatılabileceğini ifade etmişti.
Öte yandan İGA’nın her yıl devlete ödemesi gereken 1 milyar 45 milyon avro kira bedeli, 2020’de olduğu gibi 2019’da da ötelenmişti. İGA’ya devletin ödemesi gereken ve ertelenen yolcu garanti bedeli ise 2020’de yaklaşık 230 milyon avro seviyesinde olmuştu.
İGA, AKP iktidarına yakın şirketlerden Cengiz, MAPA, Limak, Kalyon ve Kolin’in ortak girişimi. İGA’nın sitesinde konsorsiyumla ilgili şu bilgiler yer alıyor:
"İGA Havalimanı İşletmesi A.Ş. olarak, İstanbul Havalimanı’nın inşaatını gerçekleştirdikten sonra 25 yıl süreyle işletmek amacıyla faaliyetlerimizi sürdürüyoruz."
16 Afgan, İstanbul Havalimanı'nda başvuru sürecinin sonuçlanmasını bekliyor
Havalimanında unutulan eşyalar alıcı buldu: Telefon, tablet, kulaklık...