İDD'den motosikletli kuryeler için açıklama

İşçi Dayanışma Derneği, koronavirüs salgını boyunca motosikletli kurye olarak çalışan 160'dan fazla işçinin hayatını kaybettiğini belirterek, Beşiktaş-Levent'te basın açıklaması gerçekleştirdi.

Kuryeler adına açıklamayı okuyan Ali Karababudak, motosikletli kuryelerin salgın boyunca ''evde kalamayanlar'' olarak tanımlandıklarını söylerke, ''Hayatı döndüren, toplumun çoğunluğunun hizmetlere erişimini sağlayan ve salgın öncesindeki ağır çalışma şartlarına ek yüklerle çalışmak zorunda kalan motosikletli kuryeler; hepimizin sağlığıyla ilgili endişe ettiği bir dönemde çalışmaktan, nefes dahi almaya fırsat bile bulamayan bir topluluğa dönüştü. Bu çalışma yoğunluğu sayısız iş kazalarına neden olurken, bu süreçte en az 160 işçi arkadaşımızı hayattan kopardı'' dedi. 

Motosikletli kuryelerin canlarını ve sağlıklarını riske atan kazalarının temel sebebinin  sipariş yetiştirme telaşı ve hız baskısı olduğunu söyleyen işçiler, ''İşçiler üzerindeki bu baskılar, ölümlü ve yaralanmalı kazalara davetiye çıkartırken, diğer yandan örgütsüz-sendikasız ve güvencesiz çalışmanın sektörde ne kadar yaygın olduğunu da gözler önüne serdi'' diyerek, yaşanan süreçteki temel sorunlara değindi. 

Sayıları bir milyona varan motosikletli kuryeler insanca yaşamak ve çalışmak istediklerini söylerken, ''Bu karanlık gidişatı değiştirmek için artık taleplerini yüksek sesle haykırıyor. İş kazalarında bir 'rakam' değil, insanca yaşamak için güvence istiyoruz'' dedi. 

İşçi Dayanışma Derneği, motorsikletli kurye işçileri için taleplerini şöyle sıraladı:

  • Motosikletli kurye işçilerinin kimi ofis-büro işçisi olarak, kimi ise taşımacılık işkolunda çalışan olarak görünüyor. Motosikletli kurye çalışanlarının işkolundaki bu karmaşaya son verilmeli, yapılan işe uygun iş kolu tespiti gerçekleştirilmelidir.
  • Motosikletli kurye mesleği, çok tehlikeli işler arasına alınmalıdır. 
  • Kayıt dışı çalışmaya son verilmelidir.
  • Motorlu kazaların temel nedeni olan hız baskısı ortadan kaldırılmalıdır. Ayrıca, parça başı çalıştırma sistemi ile kuryelerin sipariş yarışına zorlanması da motosikletli kuryelerin can güvenliğini tehlikeye atmaktadır. Parça başı çalıştırma sisteminden vazgeçilmelidir.
  • Motosikletli kurye işçilerinin sendikalı, örgütlü, güvenceli çalışmasının önündeki engeller kaldırılmalı ve anayasal bir hak olan sendikalaşmaya yönelik işveren baskılarına son verilmelidir.
  • Motosikletli kurye işçilerinin başta iş kazalarına karşı bilincini artıracak eğitimler ve mesleki kurslar dahil tüm eğitimleri verilmelidir.

 

Türkiye Haberleri