Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin ODTÜ’den yol geçirme ısrarının arkasında Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın sümen altı ettiği koruma imar planlarının olduğu ortaya çıktı. ODTÜ arazisindeki ‘Tünel yol’ ve ‘Batı Bölgesi Yolu’ adındaki planlarla üniversitenin hektarlarca arazisi ve doğal yapısının talanının da önü açıldı. 1980 yılından itibaren talan edilen ODTÜ arazisi 100 hektarı geçti.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in “Bu yolu ya yapacağız ya yapacağız” diyerek ODTÜ arazisinde geri dönülemeyecek tahribata yol açacak planlarının ayrıntıları ortaya çıktı. 22 Ağustos’ta Yükseköğretim Kurulu Binası’nda, YÖK Başkanı Yekta Saraç, Ankara Valisi Ercan Topaca, Büyükşehir Belediye Başkanı Gökçek ve ODTÜ Rektörü Mustafa Verşan Kök’ün katılımıyla üniversite arazisindeki yol planlarına ilişkin bir toplantı gerçekleşti. Toplantının ardından ODTÜ Rektörü Kök, öğretim üyelerine üniversitenin içerisinden geçirilmesi engelnemeyen planlanan yolları ve mücadelesini anlattı.
Bakanlık sümen altı etti
Rektör Kök’ün ODTÜ öğretim üyelerine verdiği bilgiye göre, üniversite arazisinde planlanan ‘Tünel Yol’ projesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Haziran 2015’te onayladığı ODTÜ Koruma Amaçlı İmar Planı son plan değişikliğinde ortadan kayboldu. Bakanlığın askıya çıkardığı son Plan Değişikliği Açıklama Raporu’nun 4.4. Onaylı Planlar başlığı altında, ODTÜ Koruma Amaçlı İmar Planı yer almaması üniversite yönetiminin dikkatinden kaçmadı. Bakanlığın değişikliğinde yer alan plan notlarında ODTÜ Koruma Amaçlı İmar Planı’nda yer alan “…tünel açmak için yüzeyde işlem veya inşaat yapılmayacaktır” hükmü de ortadan kaldırıldı. ODTÜ yönetiminin itirazına karşın ‘Tünel yol’ ile ilgili plan değişikliği hazırlanırken üniversite ile ilgili toplantı yapılmadı ve bakanlığın planlarının ODTÜ Koruma Amaçlı İmar Planı’nın genel ilkelerine kesinlikle uymadığı görüldü.
Doğal yapı tamamen bozulur
YÖK’te yapılan toplantıda görüşülen ‘Tünel Yol’ planında, Gökçek ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ODTÜ arazisini koruyacak alternatifler yerine talan edecek projeyi “yüksek maliyet” diyerek savunması da dikkat çekti. ODTÜ yönetimi ise “Bu yöntem kampüsün bütünlüğünü ve doğal yapısını tamamen bozacaktır” değerlendirmesinde bulundu. Tünelin kesinlikle aç-kapa yöntemi ile yapılmaması gerektiğini belirten ODTÜ yinetimi talep edilen Bilkent ve Malazgirt Bulvarları’nın birleştirilmesi için tek çözümün yerin yaklaşık 30 metre altından açılacak tünel ile olduğunu belirtti. Yaklaşık 2 saat süren tartışmanın ardından ODTÜ yönetiminin önerisi kabul edildi ve önümüzdeki günlerde bu konuyla ilgili mutabakat metni imzalanması planlandı.
ODTÜ dikkate alınmadı
ODTÜ’nün talanına yol açacak bir diğer proje ise ‘Batı Bölgesi Yolu’ planı oldu. Başkent’e yeni yapılan Şehir Hastanesi ile birlikte gündeme gelen ve ODTÜ’nün batı arazinde planlanan proje 22 Haziran’da Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Tabiat Varlıklarını Koruma Şubesi tarafından askıya çıkartıldı. Üniversitenin itirazlarına karşın Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Genel Müdürlüğü bu görüşleri dikkate almadı ve plan değişikliği yaparak askıya çıkartı. Plan değişikliği kapsamında ODTÜ arazisinden yaklaşık 4.8 km uzunluğunda ve 50 metre genişliğinde bir yol geçmesi öngörüldü.
35 hektarlık talan
ODTÜ yönetimi, üniversitenin arazisini betona boğacak yola karşın bilimsel açıklama ve Yol Komisyonu tarafından 2 alternatif önerse de yolun büyük bir bölümünün bir vadi olması, yol yapımına uygun olmaması gerekçesiyle bu alternatifler değerlendirilmedi. Ve ODTÜ arasizinden yaklaşık 35 hektarlık bir bölümünün kullanılması planlandı. ODTÜ ayrıca zararı en aza indirebilmek için yolun planlanandan daha dar yapılması, ODTÜ’ye bitişik bir alandan arazi olarak üniversiteye verilmesi, yol ile ODTÜ arasında kalan alanın ağaçlandırılması konularını gündeme getirdi.
80’den beri ODTÜ tüketiliyor Kurulduğu dönemden bugüne Türkiye’nin en büyük üniversite arazisine sahip ODTÜ 1980 yılından itibaren yaklaşık 100 hektarlık arazisinin yol adı altında talan edildiği belirlendi. 80’den itibaren ODTÜ arazilerinin belediye ve kamu kurumlarına verilmesine karşın üniversitenin kullanım alanlarının belirlenmesi çalışmalarına acilen başlanması kararlaştırıldı. 1990’den itibaren talan edilen ODTÜ arazisi şöyle: 1982 – 2015 Bilkent Bulvarı -10 hektar (Ankara Büyükşehir Belediyesi) 1989 Turan Güneş Bulvarı - 5 hektar (TCK) 1994 Ahlatlıbel Yonca Kavşağı - 13 hektar (TCK) 1995 Çevre Otoyolu - 40 hektar (TCK) 1998 - Milli Savunma Bakanlığı - 22.4 hektar 1999 TED İmar Planı (Yol + İhdas) - 9 hektar (Gölbaşı Belediyesi + Ankara BB) 2007 İncek Bulvarı - 5 hektar (Ankara BB) 2015 Malazgirt Bulvarı - 13 hektar (Ankara BB) |