İstanbul'da bulunan bir halı yıkama firması, 3 bin 200 TL olan nakit ödeme tutarını kredi kartı ile 3 bin 860 TL’ye yükseltirken bir gözlük mağazasında nakit ödeme yöntemiyle 52 bin TL olan gözlük, kredi kartıyla 64 bin TL’ye satılıyor.
Başka bir olay ise yine İstanbul’da bulunan bir oto sanayinde yaşanırken, sosyal medya ve şikâyet platformları vatandaşların şikayetleriyle dolup taşıyor.
"TÜKETİCİLER ŞİKAYETTE BULUNMALI”
Tüketici dernekleri, kredi kartıyla gerçekleştirilen alışverişlerde ek komisyon talebinin yasak olduğunun altını çizerek "Bazı işletmeler bu uygulamayı yasal gibi göstermeye çalışıyor. Ancak tüketicilerimiz bu tür durumları ilgili mercilere şikâyet etmeli. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde talep edilen komisyon oranları, işletmelere cezai yaptırımlar getirmektedir" açıklamasında bulundu.
BAKAN ŞİMŞEK'TEN ÖNEMLİ UYARI
Bazı işletmeler bankaların komisyon oranlarını gerekçe göstererek nakit ödemeye göre daha yüksek tutar isterken Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bankaların komisyon oranlarının yüzde 2 seviyelerine kadar düştüğünü duyurmuştu.
Şimşek ayrıca, gecikmeli ödemeler ve komisyon farkları nedeniyle nakit yerine kredi kartıyla yapılan alışverişlerde ek ücret talebinin yasal olmadığını ifade etmişti.
HUKUKÇU MUSTAFA ZAFER DURUMU YORUMLADI
Hukukçu Mustafa Zafer, konuya ilişkin Halk TV’ye gerçekleştirdiği açıklamada, kredi kartı ile ödeme alan işyerlerinin kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ya da kredi kartı ile ödeme taleplerini kabul etmek zorunda olduğunu vurguladı. Zafer, bu zorunluluğun indirim dönemleri için de geçerli olduğuna dikkat çekti.
“KART ÖDEMELERİNDE KOMİSYON KESİLMEZ”
“Üye işyerleri, kart hamilinden kartın kullanılması dolayısıyla komisyon veya benzeri bir isim altında ilave bir ödemede bulunmasını isteyemez. Bu hükme aykırı davranılması halinde, üye işyeri anlaşması yapan kuruluşlar tarafından üye işyeri sözleşmesi feshedilir ve bir yıl süreyle yeni bir sözleşme yapılamaz. Tüketicilerimizin kredi kartı komisyonu alan iş yerlerini şikâyet edebileceği kurumlar mevcut.” açıklamasında bulunan Zafer, komisyon alanların hangi bankanın pos cihazıyla çalışıyorlarsa o bankaya şikayette bulunabileceğini ifade etti.
Hukukçu Mustafa Zafer, BDDK’nın internet sitesinden de şikayet oluşturulabileceğini iletirken “Ayrıca kendilerinden komisyon tahsil edilen vatandaşlar bu bedelleri geri alabilmek için Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruda bulunarak kendilerinden haksız yere tahsil edilen komisyon bedelinin iadesini talep edebilirler.” ifadelerini kaydetti.