Emekli askeri pilot Bahadır Altan, Sabiha Gökçen'de Pegasus Havayolları'na ait uçağın düştüğü ve 3 kişinin yaşamını yitirdiği kaza sonrası yaptığı açıklamalar nedeniyle işten çıkarılmıştı.
Gazete Duvar'dan Nuray Pehlivan'a havayollarındaki normalleşme sürecini değerlendiren Altan, çok önemli uyarılarda bulundu.
"Havayolları kapitalizmin dolaşım sistemi"
Havayollarının kapitalizmin "kan damarları" olduğunu belirten Altan, "Havacılık kapitalizmin dolaşım sistemi, havayolları da kan damarları gibi. Dolayısıyla Covid-19 ile büyük ölçüde duran, adeta uyutulan sistemin yeniden canlanmasının ölçüsü havayollarının çalışmaya başlaması olacak. Bunun için ilk adım olarak AVM’ler açıldı. Aralıklı oturmak, karşılanamaz maliyet artışına neden olacağı gibi zaten çözüm de değil. Dolayısıyla uçaklar da en azından AVM’ ler kadar riskli." ifadelerini kullandı.
"Havayolları kârdan zarar etmesine rağmen işçilerin maaşını ödemedi"
Ayrıca, havayolu şirketlerinin aslında zarar etmediğini, sadece "kârdan zarar ettiklerini" ifade eden Altan buna rağmen işçilere maaş ödenmediğini vurguladı. Altan, THY başta olmak üzere birçok havayolu şirketinin salgın döneminde kargo uçuşlarından büyük kârlar elde ettiklerini söyledi. Salgın öncesinde 1 TL'ye taşınan kargoların şu an 8 ila 10 TL'ye taşındıklarını belirten Altan, "Kayıplarını kat kat çıkaracak zamlar yapacaklardır. Bilet fiyatlarına yapacakları zamların da işaretlerini veriyorlar" diye konuştu.
"İyi değerlendirilmezse uçuş emniyetini riske atabilir"
Uçaklarda alınacak koronavirüs tedbirlerinin uçuş emniyeti açısından olumsuz durumlar yaratabileceği konusunda uyarılarda bulunan Altan, konunun uzmanlarınca iyi bir şekilde değerlendirilmesi gerektiğini söyledi. 11 Eylül sonrası alınan tedbirlerin uçuş emniyeti açısından aksaklıklar oluşturup bazı kazalara sebebiyet verdiğini söyleyen Altan şöyle konuştu:
Güvenlik gerekçesiyle 11 Eylül olaylarından sonra alınan bazı tedbirler uçuş emniyeti aksaklıklarına yol açtı. Japon Airlines uçuşta kokpit kapısını açma düğmesi yerine yanlışlıkla istikamet dümeni fletnerine kumanda edildiği için büyük tehlike atlattı. Yine başka bir kazada kokpit kapısı açılamadığı için kaptan içeri giremedi ve ikinci kaptanın intihar ettiğine hükmedildi. Uçaklarda yapılacak en küçük bir teknik değişikliğin çok iyi irdelenmesi gerek. Yani kâr hırsıyla yapılması gerekenler aceleye getirilmemeli, hiçbir şey uçuş emniyetinin önüne geçmemeli. O nedenle özgür bir tartışma ortamı gerekiyor. Bu konular bütün boyutlarıyla ve uzmanlarınca özgürce tartışılmazsa büyük kazalara zemin oluşturulabiliyor.
Altan ayrıca, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün iktidarın emrinde olduğu için bağımsız olarak karar veremeyeceğini belirterek ICAO gibi uluslararası sivil havacılık örgütlerinin bağlayıcı tedbirler kararlaştırması gerektiğini vurguladı.