Coronavirüs salgını nedeniyle tarifeli uçuşların durdurulduğu Trabzon Havalimanı’nda birkaç gün önce başlatılan pist bakım ve onarım çalışmalarıyla ilgili herhangi bir ihale ilanının bulunmadığını dikkat çeken Kaya, “pistte başlatılan bakım ve onarım işinin AKP’ye yakın bir firmaya ihalesiz olarak verildiği, ihalenin daha sonra yapılacağı iddia edilmektedir. Bu bilgi doğru mudur? AKP hükümeti, koronavirüs tehdidini yandaş firmalara ihalesiz iş verme fırsatına mı dönüştürüyor?" diye sordu.
Pistte yapılan çalışmaları yerinde inceleyen Ahmet Kaya, “Devlet Hava Meydanları İşletmeleri bünyesinde faaliyet gösteren bu havalimanındaki bakım ve onarım işi ihale yapılmadan kime verilmiştir? İşi alan firma işin ehli bir firma mıdır? İhalesi yapılmadan bir işi nasıl almıştır? Böyle bir uygulama hangi kanunda var?Şu an burada çalışan firma bu işi neye göre yapmaktadır? Koronavirüs tehdidi bir fırsata dönüştürülerek bu iş ihalesi yapılmadan yandaş bir firmaya mı verilmiştir? Tüm bu soruların açıklığa kavuşturulmasını istiyor ve yetkililerden açıklama bekliyoruz.” dedi.
CHP Trabzon Milletvekili Ahmet Kaya, Trabzon Havalimanı’ndaki uçuşlarda son yıllarda yolcu kapasitesinin üzerine çıkıldığına ve mevcut pist ve terminal binalarının artık bölge ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz kaldığına dikkat çekerek, “Pistte meydana gelen bozulmalar nedeniyle son yıllarda defalarca bakım ve onarım işi yapılmıştır. Yaşanan sorunlara kalıcı çözümler getirilmeli, havayolu ulaşımı aksatılmamalıdır. Yolcu artışlarını da göz önünde bulundurarak Trabzon’un havalimanı ya büyütülmeli ya da yeni bir havalimanı çalışmalarına vakit kaybedilmeden başlanmalıdır. Fakat bu işler ihale kanunlarına, yönetmeliklerine uygun bir şekilde ve hakkaniyetli yapılmalıdır. AKP yandaşı firmalara iş verme fırsatına dönüştürülmemelidir." dedi.
Konuyu Soru Önergesi ile Meclis gündemine taşıyan Kaya, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı’na şu soruları yöneltti:
1- Trabzon Havalimanı’nda başlatılan bakım ve onarım işi için ihale yapılmış mıdır? Yapılmadıysa, işin verildiği firma neye ve hangi kriterlere göre belirlenmiştir?
2- Trabzon Havalimanı’ndaki bakım ve onarım işi hangi firma tarafından yapılmaktadır? İşin keşif bedeli ne kadardır? Pistte hangi iş ve işlemler yapılacaktır? Firmanın havalimanı işleriyle ilgili deneyimi ve iş tecrübesi var mıdır? Yapılan çalışmalar ne zaman tamamlanacaktır?
3- İnsanlara ‘evde kal’ denilirken bir yandan da yandaşa ihalesiz iş verme fırsatçılığı mı yapılıyor? Koronalı günlerde, kimse sokağa çıkamadığı için fırsat bu fırsat denilerek pist yapım işi ihalesi yapılmadan yandaş bir firmaya mı verildi?
4- Trabzon Havalimanı pistinde son 5 yılda kaç defa bakım ve onarım işi yapılmıştır? Bu çalışmalar hangi firmalara ne kadara yaptırılmıştır? Bu işler için toplamda ne kadar para harcanmıştır?
5- Son yıllarda pistte sıkça yapılan bakım ve onarım işleri rutin çalışmalar mıdır? Yoksa pistte kalıcı olarak giderilemeyen bir sorun mu yaşanmakta mıdır?
6- Yakın gelecekteki uçuş ve yolcu sayılarındaki olası artışlar da göz önünde bulundurularak, Trabzon Havalimanı’nın büyütülerek ikinci bir pist yapılması veya Trabzon’a yeni bir havalimanı yapılması düşünülmekte midir?