Geçen yıla kadar pazarı sürükleyen ve tüketici elektroniği pazarında hızlı büyümelerine imza atan akıllı telefon pazarı, döviz kurlarındaki yükseliş ve yaşanan yüksek enflasyonun etkisiyle hız kesti. Geçmişte ortalama değişim süresi 1.5 yıl olan Türkiye'deki akıllı telefon pazarı 2018'in son çeyreğinde döviz kurlarında yaşanan zirvelerin ve taksit sınırlamasının etkisi ile yüzde 21 daraldı. Akıllı telefon pazarı satış adetleri bakımından orta segment ürünlere kayarken, son çeyrekte yüzde 27 adetsel daralma yaşandı. Aynı dönemde tüketici elektroniği sektörü ise 0.7'lik büyüme ile 14.9 milyar TL'lik ciroda kaldı.
LÜKSTEN KAÇIŞ YAŞANDI
Pazar araştırmaları alanında faaliyet gösteren GFK tarafından hazırlanan tüketici teknolojisi ürünleri pazarına ait verilere göre, tüketici lüksten vazgeçerek, temel ihtiyaç ürünlerine dönüş yaptı. 2018'in dördüncü çeyreğinde telekom sektörü yüzde 20 oranında daralarak satışlar 5.7 milyar TL'ye geriledi. Bu daralmada en büyük payı akıllı telefon kategorisi alırken, akıllı telefon pazarı son çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre cirosal olarak yüzde 21 küçüldü.
Enflasyonla mücadele kapsamında başlayan ÖTV indirimi ise beyaz eşya satışlarının canlanmasına neden oldu. Vergi indirimlerinin etkisiyle sektör 2018'in dördüncü çeyreğinde, yaklaşık 4.5 milyar TL ciro ile yüzde 55'lik büyüme gerçekleştirdi.
Tv'lerde teknoloji trendi
Rapora göre tüketici elektroniği sektörüne toplam olarak bakıldığında, sektör 2018 dördüncü çeyrekte 2 milyar TL'lik ciro elde ederken, 2017'nin aynı dönemine göre hemen hemen aynı seviyede kaldı. Sektörde tek büyüyen Tv kategorisinde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1 civarında ciro büyümesine erişilirken, ekim ayı rakamlarında bir önceki senenin aynı ayına göre daralma yaşandı. Ultra yüksek çözünürlüklü Tv'lerin cirodan aldığı pay ise bir önceki sene yüzde 48 iken, 2018'in dördüncü çeyreğinde yüzde 52'ye ulaştı, smart ürünlerin payı da yüzde 70'den yüzde 73'e yükseldi.
Messenger kapatılıyor
BLACKBERRY telefon kullanıcılarının kendi aralarında konuşmalarını sağlayan mesajlaşma uygulamalarından BlackBerry Messenger (BBM) kapatılıyor. Sohbet uygulamaları arasında WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Skype, Viber ve Telegram öne çıkarken, BBM bugüne kadar kullanıcılar tarafından fazla tercih edilmedi. BBM 31 Mayıs'ta kapanacak.
E-ticaret hızlı büyüdü
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, “Yılın ilk çeyreğinde e-ticaret yüzde 64 büyüme gösterdi” dedi. Ekmekçi, “Tüketicilerin e-ticareti geleneksel perakende kadar benimsediklerini görüyoruz. Diğer taraftan uygun fiyatlı ürün seçeneğiyle e-ticaret, her tüketicinin alım gücüne hitap edebiliyor. Pazar büyüklüğünün 50 milyar TL'nin üzerinde olduğunu tahmin ediyoruz” dedi.