Türkiye’de Tofaş - Şahin üretimi 20 yıl önce sona ermişti.
Ancak Mısır ve Etiyopya gibi ülkelerde 10 yılı aşkın süredir üretilip satılmaya devam edilen model hakkında 2024 yılı için yeni tasarımlar oluşturulmuş durumda.
Her ne kadar bazı bölümleri değişmiş olsa da, üretim bandından inen otomobiller ilk bakışta 2000 yılında Türkiye'de satışa çıkan araçlar ile birebir aynısı gözüküyor. Elbette yeni üretilen araçlar aynı marka ve model isimlendirmesiyle piyasaya sürülmemekte. Üretim haklarını alan markaların belirlediği yeni isimler ve logolar kullanılıyor. Örneğin Etiyopya’da ilk kez kurulan montaj fabrikasından Holland Docc ismi ve logosuyla satışa çıkıldı.
Fakat Etiyopya’da 2017’den sonra üretimin durdurulmasına yönelik kararlar alındı. Son yaşanan gelişmelerin ardından ise ülke genelinde 2024 yılı itibarıyla tekrar sıfır Tofaş Şahin üretimi yapılmaya başlandı.
Türkiye'de artık bir koleksiyon parçası haline gelen Tofaş ve Şahin türü otomobiller, nadiren rastlanılan hiç kullanılmamış halleriyle milyonlarca liraya alıcı bulabiliyor.
Etiyopya'da üretimin yeniden başlaması sayesinde ise otomobilleri Türkiye’ye getirmek isteyen kişi ve şirketler için de ithalatın önü açılmış durumda. Ancak Etiyopya’da uygun fiyatlı olduğu için bu araca büyük bir talep olduğu ve ilk partinin aynı gün tükendiği belirtildi.
Yapılan açıklamalara göre üretilen ilk seriler 13 bin dolar seviyesinde pazara sürüldü. Yani kabaca 425 bin TL’ye denk geliyor. Ancak ithal edilmesi durumunda nakliye ve gümrük ücretlerinin de ödeneceği unutulmamalı.
2024 MODEL ARACIN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Güç: 80/5500 dev/dk
Ağırlık: 950 kg
Azami hız: 180 km/h
Silindir hacmi: 1.581cc
Bagaj kapasitesi: 460 litre
Lastik boyutları: 185/70/R14
Yakıt kapasitesi: 50 litre
0-100 hızlanma: 13.1 saniye
4 silindir 8 valf üstten tek egzantrikli motor