Yıllardır Çin'in en büyük otomobil üreticisinin büyümesi neredeyse durdurulamazdı. BYD, 2024'te 4,27 milyondan fazla araç satarak, önemli yıllık büyümeyle dünyanın altıncı büyük otomobil üreticisi oldu. Ancak 2025'e kadar 5,5 milyon araçlık iddialı bir hedefle, Çinli dev artık daha önce tartışmasız olan genişlemesinde ilk çatlaklarla karşı karşıya.
ÇATLAKLAR BAŞLADI MI?
Reuters tarafından yayımlanan bilgilere göre , BYD şu anda en az dört tesisinde üretimi azalttı. Gece vardiyaları kaldırıldı ve genel üretim en az üçte bir oranında azaltıldı. Yeni üretim hatları açma planları da geçici olarak durduruldu. Şirket resmi olarak nedenleri hakkında yorum yapmasa da, yönetime yakın kaynaklar satışların beklentileri karşılamadığını iddia ediyor.
En büyük sorun sadece üretim kesintileri değil, aynı zamanda hızla büyüyen envanterdir. Çin'de, BYD bayilerinin ortalama 3,2 aylık envanteri vardır, bu da sektör ortalamasının iki katından fazladır. Birçok yerleşik rakibi agresif fiyatlandırmayla köşeye sıkıştırmış bir marka için, bu pazar doygunluğunun ciddi sonuçları vardır.
Duran satış büyümesinin ciddi sonuçları şimdiden hissediliyor. BYD'nin en büyük bayilerinden biri, bunun sonucunda Çin genelinde 20 showroom'u kapatmak zorunda kaldı ve Çin Otomobil Bayileri Ticaret Odası, üreticilere pazarın karşılayamayacağı teslimatları zorlamayı bırakmaları çağrısında bulundu. Başka bir deyişle, satışlar üretimin bir ölçüsü haline gelmeli, tam tersi değil.
RAKAMLARDA YAVAŞLAMA BELİRTİLERİ DE GÖRÜLÜYOR
Nisan ayında BYD'nin küresel üretimi yıllık bazda sadece %13, mayıs ayında ise sadece sembolik olarak %0,2 arttı; bu Şubat 2024'ten bu yana en düşük büyüme oranları. Ayrıca nisan ve mayıs aylarında üretim geçen yılın son çeyreğine kıyasla %29'a kadar düştü.
Bu zorluklara rağmen, BYD büyük paralar kazanmaya devam ediyor. Mart ayında, 2024 yılı gelirinin 777 milyar yuana (yaklaşık 92 milyar avro) ulaştığı ve BYD'nin 83 milyar dolarını geçtiği duyuruldu . Gelirdeki bu %29'luk sıçrama, büyük ölçüde BYD'nin öncülük ettiği güçlü plug-in hibrit satışlarının sonucuydu. Ancak, bu sonuçlar hacim ve fiyatlara dayalı modelin uzun vadeli sürdürülebilirliğiyle ilgili endişeleri ortadan kaldırmıyor. Yüksek envanterler, azalan büyüme ve satış noktalarının kapanması, BYD'nin gerekli istikrar ve strateji yeniden tanımlama aşamasıyla karşı karşıya olduğunu gösteriyor.
Satış ve üretimdeki belirgin yavaşlama, BYD'nin devasa iş gücüyle daha da kötüleşiyor. Mevcut en son verilere göre, şirketin geçen yılın sonunda yaklaşık bir milyon çalışanı vardı ve bu da onu küresel otomotiv endüstrisindeki en büyük işveren yapıyordu. Karşılaştırmak gerekirse, bu sayı küresel satış lideri Toyota'daki çalışan sayısının neredeyse üç katı. Durgunluk döneminde, böylesine büyük bir iş gücü lojistik ve finansal bir zorluk haline geliyor.