Restoranda Alınan Sürpriz Servis Ücreti Nasıl Geri Alınır?

Dışarıda yemek yemek ateş pahası, artan gıda fiyatlarına bir de restoranlarda adisyona yansıtılan servis ücreti eklenince fatura daha da kabarıyor. Uzmanlar bu ücretin geri alınabileceğini söylüyor.

Son dönemde birçok restoran, hesaplara "servis ücreti" adı altında zorunlu bir bedel eklemeye başladı. Bu uygulama tartışmalara neden oldu. Peki, bu ücretler yasal mı ve müşteriler bu ücreti geri alabilir mi? İşte ayrıntılar...

Servis ücreti olarak yansıtılan bu maliyetin garson bahşişi olarak alındığı ileri sürülüyor. Ancak durum gerçekten böyle mi? Ticaret Bakanlığı, faturada sürpriz maliyetlere izin vermiyor.

Türkiye'de giderek yaygınlaşan ve tepkilere yol açan restoranlarda servis ücreti uygulaması hakkında Tüketici Konfederasyonu Başkanı (TÜKONFED) Aydın Ağaoğlu ve Ekonomist Muhammet Bayram Haber7’ye değerlendirmelerde bulundu.

SERVİS ÜCRETİNİ GERİ ALMAK MÜMKÜN MÜ?

Tüketici haklarının önemine dikkat çeken TÜKONFED Başkanı Aydın Ağaoğlu, kuver adı altında alınan servis ücretlerini ödemek zorunda olmadıklarını belirtti. Ağaoğlu, müşterinin sipariş ettiği ürünler dışında masaya getirilen su, çay, lavaş, ekmek, acılı ezme gibi ürünlerden ekstra ücret alınacaksa bunun müşteriye önceden bildirilmesi gerektiğini, aksi takdirde müşterinin ödeme zorunluluğu bulunmadığını ifade etti.

Fiyat etiketi yönetmeliğine ilişkin açıklamalarda bulunan Ağaoğlu, menünün altında servis ücreti yazısının bulunmasının yasal olduğunu belirtti. Ancak, tüketici kanunu kapsamında bunun geçerli sayılmadığını vurguladı.

Ağaoğlu, böyle bir durumla karşılaşıldığında ücreti ödeseler bile Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurmaları ve ücretin iade edilmesini talep etmeleri gerektiğini önerdi. Ürünlerin ödenmesi noktasında bu ödemenin kabul beyanı olarak sayılmadığını belirten Ağaoğlu, tüketicinin seçme hakkının istismar edilmemesi gerektiğini ifade etti.

ADİSYONA EKLENEN SERVİS ÜCRETİ YASAL MI?

Pandemi sonrası hizmet sektöründe çeşitli zorluklar yaşandığını belirten Ekonomist Muhammet Bayram, dünya genelinde enflasyonist ortam ve yüksek fiyatlar nedeniyle 'kuver ve servis ücreti' adı altında ek ücretler alındığını ifade etti. Bayram, adisyonların değişmemesi için bir düzenleme yapıldığını ve gıda sektörüne KDV düzenlemesi getirildiğini belirtti.

Bayram, restoranlarda sipariş edilen ürünler dışında fişte kuver, servis ücreti ve garsoniye gibi ifadelerle ek ücret talep edilmesi durumunda müşterinin önceden bilgilendirilmesi gerektiğini belirtti. Masaya ikram olarak gelen ekmek, su, ezme ve meze çeşitlerinin daha sonra adisyona eklenmeden önce bilgilendirme yapılması gerektiğini belirten Bayram, müşterinin bu ürünleri reddetme hakkına sahip olduğunu kaydetti.

Ekonomi Haberleri