Reklam Kurulu’nun 15 Mayıs’ta gerçekleştirdiği toplantısında ele alınan 65 dosyadan 56’sı mevzuata aykırı bulundu. Bunlara durdurma cezasıyla birlikte 10 milyon 495 bin lira idari para cezası verildi. 5 dosya için de tüketici mağduriyetinin önlenmesi için engel tedbiri uygulandı.
OCAK-MAYIS DÖNEMİNDE TOPLAM 736 DOSYA
Bakanlıktan yapılan açıklamada 2025 yılı Ocak-Mayıs döneminde toplam 736 dosya ele alınırken, bunların 661 tanesinde durdurma cezası verildi ve 125 milyon 281 bin liralık da idari para cezası uygulandı.
Mayıs ayında tüketicilerin rasyonel karar alma süreçlerini etkileyecek şekilde hazırlanan ara yüz tasarımlarıyla, internet sitesi alışverişlerinde tüketicilerin karşılaşmayacakları mal ve hizmetleri ön plana çıkarmaya yönelik uygulama ve reklamlar da denetlendi.
6 FİRMA HAKKINDA 3.5 MİLYON LİRA CEZA
Ürün sıralamaları yanı sıra tüketici yorumlarını manipüle etmeye yönelik uygulamalar da ele alınırken, tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilemeye yönelik tanıtımda bulunan 6 firma hakkında 3.5 milyon lira idari para cezası verildi ve reklamları durduruldu.
‘ÜCRETSİZ DENE’ DİYENLER DE MERCEK ALTINDA
Reklam Kurulu, Mayıs ayı toplantısında, tüketicilerin banka bilgilerini girerek 1 ya da 2 aylık "ücretsiz deneme" fırsatı sunan reklamları detaylı şekilde inceledi.
Yapılan değerlendirmede, kullanıcıların normal şartlarda onaylamayacağı işlemleri kabul etmelerine yol açan arayüzlerin, abonelik paketleriyle birlikte sunulması ve ödeme bilgilerinin sistemde tutulması “karanlık tasarım” olarak tanımlandı. Bu kapsamda, ilgili firmaya idari para cezası uygulanırken, söz konusu ticari faaliyetlerin durdurulmasına karar verildi.