Toyota, stratejisini elektriklendirme çağına uyarlama konusunda yavaş davrandığı için defalarca eleştirildi. Ancak Japon otomobil üreticisinin daha agresif bir hamle yapmaya hazırlandığı ve dikkatini daha olgun ve rekabetçi olan Çin elektrikli araç pazarına çevirdiği anlaşılıyor .
Çin basınında yer alan bilgilere göre Toyota , daha önceleri gelecek vaat eden ancak şu anda ayakta kalma mücadelesi veren Neta isimli start-up şirketini satın almakla ilgileniyor .
Hozon New Energy Auto tarafından 2014 yılında kurulan Neta , sportif GT coupe, Neta S sedan ve Çin'deki yaşam tarzı kitlesine yönelik bir model olan shooting brake özel modeli S Hunting Edition gibi ilgi çekici modellerle öne çıkmayı başarmıştı.
Ancak 2024 yılının ortalarında aşılması güç mali sıkıntılar ortaya çıktı; üretim durduruldu, personel işten çıkarıldı, nakit akışı buharlaştı. Neta açısından sorunun boyutu rakamlara da yansımış durumda; 2024 yılında 64 bin 500 adet araç satan şirket, 2025 yılı Ocak ayında ise sadece 110 araçla sınırlı kaldı.
Tünelde ışık görünse de, Neta Şubat 2025'te 552 ila 621 milyon dolar tutarındaki önemli bir finansmandan soluklanıp yükselişe geçmesine rağmen, proje hiçbir zaman tamamlanamadı. Bu "kaos"ta Toyota ortaya çıktı ve Neta'nın varlıklarını satın alma olasılığını ciddi olarak değerlendiriyor gibi görünüyor.
Anlaşmanın değerine ilişkin henüz resmi bir açıklama veya tahmin yapılmasa da Neta'nın bu yılın başlarında değeri yaklaşık 6 milyar yuan, yani 750 milyon avro olarak hesaplanmıştı .
Toyota ise Çin İletişim Müdürü Xu Yiming aracılığıyla Neta'yı satın alma konusunda resmi bir katılımı veya ilgisi olduğunu reddediyor ancak böyle bir satın alma , bilgi birikimine erişim, elektrikli model portföyünün güçlendirilmesi ve dünya çapında en büyük EV markalarının mücadele alanı olan zorlu Çin pazarının daha iyi anlaşılması gibi birden fazla amaca hizmet edecektir .