Habertürk'ten Yiğitcan Yıldız'ın haberine göre Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2023 yılında tüm zamanların rekorunu kırarak, ilk kez 1 milyon adet sınırını aştı. Bu etkileyici başarı, 2018'de başlayan döviz rallisi ve pandeminin yarattığı dalgaların sektörü nasıl etkilediğinin bir göstergesi.
ARZ VE TALEP DENGESİ: YÜKSEK TALEP VE ARTAN FİYATLAR
Döviz rallisinin otomobil fiyatlarını hızla yükseltmesi, tüketicilerin alım kararlarını ertelemesine neden oldu. Pandeminin üretimi durdurması ve küresel arz sorunları, talebi daha da tetikleyerek Türkiye otomotiv sektöründe arzın talebi karşılayamadığı bir dönemi başlattı.
TOGG VE YERLİ ELEKTRİKLİ ARAÇ ÇIKIŞI
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (Togg), yılın ikinci çeyreğinde yerli elektrikli SUV modeli T10X'i piyasaya sürerek bu yılın unutulmaz anlarından birine imza attı. Mart ayında ön siparişe açılan T10X, 177 bin 467 kişinin katılımıyla büyük bir ilgi gördü.
ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARINDA PATLAMA
Togg'un yanı sıra, Tesla'nın Türkiye pazarına girişi de elektrikli araç segmentine ivme kazandırdı. 2023'ün Ocak-Kasım döneminde Türkiye'deki elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre yüzde 900'e yakın bir artış göstererek 60 bin adedi aştı. Elektrikli araçların pazar payı da yüzde 7'yi geçti.
ÇİNLİ MARKALARIN YÜKSELİŞİ
Çinli otomobil markaları, 2023'te Türkiye pazarında güçlü bir varlık göstererek sektöre yeni bir dinamizm kattı. Chery, Leap Motor, Honqqi, DFSK, Voyah, BYD, Hozon Neta ve SWM gibi markalar, agresif pazarlama stratejileriyle dikkat çekti. Kasım ayı sonunda pazar payları yüzde 5'e ulaştı.
TİCARET BAKANLIĞI MÜDAHALESİ VE PAZARIN GELECEĞİ
Ticaret Bakanlığı, yaz aylarında ikinci el araç satışlarına kısıtlamalar getirerek sektördeki yatırım amaçlı satışlara son verdi. Satın alınan aracın belirli şartlarda satılamaması, kimlik doğrulama gereklilikleri ve ikinci el fiyatlarının sıfır araç fiyatını aşamaması gibi düzenlemelerle pazarın dinamikleri değişti.
2024'TE BEKLENTİLER VE SEKTÖRÜN GELECEĞİ
2024'te otomotiv sektöründe daralma bekleniyor. Tahminlere göre, pazardaki daralma oranı yüzde 35'i bulabilir. Ticaret Bakanlığı'nın ikinci el araç kısıtlamalarını Haziran 2024'e kadar uzatması, otomobilin en azından bir 6 ay daha yatırım aracı olmayacağını gösteriyor. Çinli markaların 2024'te Türkiye pazarında daha fazla varlık göstermesi ve Türkiye'nin otomotivdeki geleceği, sektördeki gelişmeleri heyecanla bekleyen konular arasında.